וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפגעי ה-7/10 לא יוכלו לתבוע את אונר"א: "מוסדות האו"ם חסינים לחלוטין"

18.3.2024 / 13:42

בדיון ועדת העבודה והרווחה שעסק בפיצוי לנפגעי איבה הבהיר משרד המשפטים כי אונר"א נהנה מחסינות מוחלטת: "אבסורד, כשהקימו את האו"ם המטרה היתה להגן על אנשים ובסוף הוא עצמו חסין מתביעות על פשעים שהוא מבצע"

עובד אונר"א בשיחת טלפון שבה מדבר על השתתפותו בטבח ה-7/10/מעריב

נציגת משרד המשפטים בוועדת העבודה הרווחה הבהירה כי לא ניתן יהיה להגיש תביעות לקבלת פיצוי נגד אונר"א בהיותה מוסד של האו"ם הזוכה לחסינות. הדברים נאמרו במסגרת דיון ועדת העבודה והרווחה בהצעת חוק שתאפשר לנפגעי פעולות איבה לקבל פיצויים נזקיים ממי שנושא באחריות על פעולות טרור.

הוועדה, בראשות ח"כ ישראל אייכלר, החלה בהכנה לקריאות שנייה ושלישית של הצעת חוק שנועדה לאפשר לנפגעי פעולות איבה לתבוע ולקבל פיצויים נזקיים ממי שנושא באחריות על פעולות טרור במקביל לקבלת תגמולים מהמדינה.

כיום, על פי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970, לא ניתן לקבל תגמול נזיקין גם מהחוק וגם פיצוי נזיקי לפי חוק אחר. כתוצאה מכך, נפגעי פעולות האיבה נאלצים להחזיר לביטוח הלאומי את מלוא הפיצויים שקיבלו ממנו על מנת לתבוע פיצויי נזיקין ממי שנמצא כנושא באחריות על פעולת הטרור, דוגמת הרשות הפלסטינית. על פי הצעות חוק של חברי הכנסת שרן השכל, שרון ניר, שמחה ורטמן וח"כים נוספים שמוזגו, תתאפשר קבלת פיצויים מהמזיק בגובה 25% מהנזק שנפסק לנפגע במקביל לקבלת התגמולים מהמדינה.

עובדי אונר"א שלקחו חלק במתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר. 16 בפברואר 2024. תקשורת שר הביטחון, אתר רשמי
עובדי אונר"א שהשתתפו בטבח ה-7/10. "לאנשי אונר"א יש חסינות שניתנת להסרה, אולם אונר"א כמוסד חסין לחלוטין מתביעה"/אתר רשמי, תקשורת שר הביטחון

נציגת משרד המשפטים בדיון, ד"ר תמר קלהורה, הסבירה כי "החוק מעולם לא מנע את הזכות לתבוע, אלא את הזכות לקבל בד ובד את התגמולים מהביטוח הלאומי ופיצויים נזקיים מהמזיק. קיימות כבר היום עשרות רבות של תביעות ומאות של נפגעים מגלי פיגועים קודמים. ב-7 באוקטובר נוספו לזה מספר עצום של הרוגים ופצועים ולכן יהיה פוטנציאל גדול מאוד להגשת תביעות בגין התיקון המוצע, שיתפרס על פני כמה שנים. הנתבע בתביעת הנזיקין יכול להיות כל מי שמעורב בביצוע, במימון, או בסיוע לפעולת הטרור ולכן גם פוטנציאל הנתבעים הוא גדול ולא בהכרח רק הרשות הפלסטינית, לכן קשה לדעת כיצד ובאיזה אופן הוא ימומש".

לשאלת ח"כ שרן השכל, האם ניתן יהיה לתבוע את אונר"א כאחראית על אירוע ה-7 באוקטובר השיבה ד"ר קלהורה: "נכון להיום לאנשים של אונר"א יש חסינות שניתנת להסרה, אולם אונר"א כמוסד, כמו כל מוסדות האו"ם, חסינה לחלוטין מתביעה".

בתגובה לדברים אמר יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר: "כשהקימו את האו"ם המטרה הייתה להגן על אנשים ובסוף הוא עצמו חסין מתביעות על פשעים שהוא מבצע. אבסורד".

בהתייחס להצעת החוק אמרה ח"כ שרון ניר: "ההצעה מנסה לעשות תיקון של עוול היסטורי לנפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם ומאפשרת לגבות את הנזק מהטרוריסטים. זו בשורה למשפחות שמתמודדות עם המצב הזה שנים ארוכות וגם למשפחות נפגעי ה-7 לאוקטובר. אנחנו מבקשות כעת שהפיצוי יהיה בגובה של 50% מהנזק ושתהיה אפשרות לתחולה רטרואקטיבית לתיקים שעומדים ותלויים וכמובן לתיקים חדשים שיפתחו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully