וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 מצלמות במסוק: החברה הישראלית שמונעת תאונות טיסה

עודכן לאחרונה: 19.3.2024 / 13:05

פרסום ראשון: חברת אודיסייט, המונעת תאונות במסוקים ומטוסים על ידי התקנת מצלמות העוקבות אחר תקינותם, קיבלה ממשרד הביטחון חוזה חדש שיכלול את מסוקי הסיהוק שינחתו על הסטי"לים של חיל הים: "היינו יכולים לזהות מראש את הדלת שהתפרקה ממטוס הבואינג בזמן טיסה"

מסוק אפאצ'י נחת נתחיתת חירות בזמן מטס חיל האוויר, חגיגות העצמאות ה75 למדינת ישראל 26 באפריל 2023/ללא

לפני שבע שנים התרסק לקראת לנחיתה בבסיס רמון מסוק אפאצ'י של חיל האוויר. הטייס רס"ן דודי זהר נהרג, טייס נוסף נפצע באורח קשה. חקירת התאונה העלתה כי מוט שמעביר פקודות היגוי מהסטיקים של הטייסים לרוטור הזנב כשל לפתע והמסוק הקרב איבד בבת אחת את כאשר ההיגוי שלו.

התאונה הזאת נתנה דחיפה גדולה בחיל האוויר לנושא האחזקה החזויה: זיהוי תקלות בזמן שהן מתחילות להתרחש ועוד אפשר למנוע נזק גדול והתרסקות. היום כבר טס אפאצ'י ראשון של החיל עם המערכת של אודיסייט הישראלית (Odysight.ai), שעושה בדיוק את זה: החברה מפזרת מצלמות בנקודות קריטיות בכלי הטיס, שמצלמות חלקים רגישים שאינם תמיד נגישים אפילו למכונאים, ובאמצעות ניתוח התמונה בעזרת בינה מלאכותית מזהים בזמן סדק שמתחיל להתרחב או חלק שמתחיל להשתחרר.

באפאצ'י החלק שהשתחרר היה נבדק רק אחת לחמש שנים, בעת בדיקת דרג ד' ביחידת האחזקה של חיל האוויר (יא"א) בתל נוף. היום יש באב הטיפוס מצלמה באותו מקום שמאפשרת מעקב קבוע אחריו, עניין שהולך ונעשה חשוב כשחלק ממסוקי האפאצ'י של חיל האוויר כבר בני 30 שנה.

"חיל האוויר הוא לא היחיד שמפעיל היום מטוסים ומסוקים ותיקים, בגלל המחירים הגבוהים של פלטפורמות חדשות. כל עולם התעופה הצבאית מתמודד עם האתגר של להמשיך להטיס אותם באופן בטוח", מסביר עופר, שההרקולסים שהטיס כבר בני 50 שנה וחיל האוויר מתכנן להפעיל אותם עוד יותר מעשור.

מסוק סיהוק. US NAVY,
מסוק סיהוק אמריקני. "יהיו לנו 20 מצלמות בנקודות קריטיות, שיכולות לזהות בזמן למשל סדק שיכול להביא להתפרקות זנב"/US NAVY

בחיל האוויר, שידוע כמי שמתחקר ולומד מטעויות, הפיקו לקחים. בימים אלה קיבלה אודיסייט חוזה ממשרד הביטחון להתקין את המערכת שלה במסוקי הסיהוק החדשים, שאינם אלא מסוקים משומשים שיצאו משירות בצי האמריקאי, שופצו ויופעלו ביד חיל האוויר עבור הסטי"לים של חיל הים.

"יש היום מערכות שמתיימרות לזהות תקלות לפני התרחשותן על פי ניתוח רעידות. המערכת שלנו מבוססת מצלמה ומדויקת יותר", מסביר מנכ"ל אודיסייט, אל"מ (מיל) יהוא עופר, לשעבר מפקד טייסת הרקולס, מפקד בסיס שדה דב ונספח צה"ל באיטליה. "בסיהוק יהיו לנו 20 מצלמות בנקודות קריטיות, שיכולות לזהות בזמן למשל סדק שיכול להביא להתפרקות זנב".

למערכת של אודיסייט יש עוד יתרון: בזכות המידע שהיא אוספת היא יכולה לקצר דרמטית את הבדיקות ההכרחיות לפני טיסה, ב-40% מהזמן הנדרש כיום, ולאפשר חיסכון בעבודת מכונאים וקיצור זמן הסבב בין גיחות, עניין קריטי במלחמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
יהוא עופר מנכ"ל אודיסייט. אודיסייט,
עופר. "בדלת הבואינג שהתפרקה היו ארבעה ברגים שכנראה לא חוזקו כראוי, ומצלמה היתה מזהה את התהליך בזמן"/אודיסייט

אודיסייט הוקמה ב-2015 ופועלת מפארק התעשייה בעומר בדרום, ומבוססת בין השאר על מחקרים של פרופ' קובי בורטמן, לשעבר ראש להק ציוד בחיל האוויר, וכיום פרופ' במחלקה להנדסת מכונות באוניברסיטת בן גוריון. המשקיעים העיקרים בחברה ארקין הולדינגס של איש העסקים מודי ארקין ובניו שמחזיקה בשליטה בה עם 52% מהמניות, ומשקיעים מוסדיים כמו הפניקס ומיטב דש. החברה שגייסה עד היום 44 מיליון דולר נסחרת בבורסה בניו יורק לפי שווי של 63 מיליון דולר, לאחר שכמעט הכפילה את שוויה בחודש האחרון.

בחברה כבר פונים לתעופה האזרחית כתחום הבא שלה. עופר: "את הדלת שהתפרקה ממטוס הבואינג בזמן טיסה בגלל בעיית אחזקה היינו יכולים לאתר לפני ההתפרקות. היו שם ארבעה ברגים שכנראה לא חוזקו כראוי, ומצלמה הייתה מזהה בזמן את התהליך. התעופה האזרחית מקבלת החלטות לאט יותר מהצבאית, אבל אנחנו מכוונים להיות תקן האחזקה החזק שלה".

במקביל מפתחת החברה ביחד עם אלביט מערכת זיהוי תקלות בכלי טיס בלתי מאוישים. במלחמת חרבות ברזל איבד חיל האוויר כמה כטב"מים, ורובם לא הופלו מאש אויב. בלי ללא טייס שיכול לזהות בתחושותיו תקלה מתפתחת, וכאשר המטוסים הבלתי מאוישים הם כבר מזמן לא טיסנים גדולים, לטכנולוגיה של אודיסייט יכולה להיות חשיבות גדולה לא פחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully