וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח חדש של האוצר מגבה גיוס נרחב לצבא: עדיף חיילי סדיר ממשרתי מילואים

עודכן לאחרונה: 26.3.2024 / 10:13

הדו"ח בחן את עלותו למשק של חודש מילואים לעומת חודש לחייל סדיר, ושיקלל את ההשלכות הכלכליות. התוצאות חד משמעיות ובפערים של עשרות אחוזים: 50 אלף חיילי סדיר נוספים שיחליפו חיילי מילואים יחסכו מיליארד שקל בחודש

מפגינים חרדים חוסמים צומת בירושלים במחאה נגד ההצהרות לקדם גיוס חרדים לשירות בצה"ל/דוברות המשטרה

דו"ח חדש של האוצר מגבה גיוס נרחב לצבא ומבהיר כי מבחינה כלכלית גיוס חיילי סדיר עדיף משמעותית מאשר גיוס חיילי מילואים.

על רקע חוק גיוס מסתמן, על מגוון האפשרויות בו הוא עשוי לעבור - ואולי להרחיב את כוח האדם עם כניסה של צעירים חרדים לשירות צבאי, באוצר מפרסמים בעיתוי מעניין את התועלת הכלכלית שתגיע במקרה של גיוס חרדים - אך לא בחנו את ההשלכות באופן ישיר כלפי האוכלוסייה.

הדו"ח שהתפרסם היום מתמחר את הפגיעה הכלכלית במשק בכל אחת המאלטרנטיבות על סמך מספר היבטים משמעותיים: אובדן התשומות למשק, במקרה בו אדם צריך להיעדר מעבודתו לטובת המילואים, הוותק הפוטנציאלי שנפגע, ההשפעה על בן או בת הזוג והשפעות דחיית הלימודים האקדמיים.

הערכות ראשוניות שעולות מתוך הדו"ח מספרות כי מעבר של 50,000 חיילים מקבוצה אחת לשנייה יחסכו מיליארד שקל בחודש למשק הישראלי.

מפגינים חרדים חוסמים צומת בירושלים במחאה נגד ההצהרות לקדם גיוס חרדים לשירות בצה"ל. דוברות משטרת ישראל
הפגנת חרדים נגד גיוס. מעבר של 50,000 חיילים מקבוצה אחת לשנייה יחסכו מיליארד שקל בחודש למשק/דוברות משטרת ישראל

הדו"ח מגלה כי פער גדול במחיר של שירות חייל מילואים לעומת חייל סדיר: בגברים עומד הפעם על עלות של 27 אלף שקל לחודש לחייל סדיר לעומת עלות של 48 אלף ששקל לחודש לחייל מילואים. כאשר מדובר בגיוס חיילות הפער שונה, עם עלות של 32 אלף שקל לחודש לחייל מילואים ו-21 אלף שקל לחודש לחיילת בסדיר.

לפי הדו"ח, העלות הכלכלית למשק גבוהה יותר עבור הארכת השירות של חיילים בשירות מילואים, בהשוואה לחיילים בשירות חובה. באוצר מסבירים בדו"ח שהנתון מגיע עקב פערי השכר הניכרים בין עובדים בגילאים אלה - הפגיעה הכלכלית הישירה גבוהה בהרבה עבור משרתי המילואים. כמו כן, מכיוון שבקבוצת הגילאים המבוגרת יותר יש שיעור גבוה של הורות לילדים צעירים וכיוון ששכר בת/ן הזוג גבוהים יותר, רכיב ההשפעה על בת/ן הזוג משמעותי יותר עבור משרתי מילואים.

מנגד, העלות הכלכלית הנובעת מהשפעה עתידית, עקב עיכוב לימודים ואובדן ניסיון בשוק העבודה, גבוהים יותר עבור המשרתים בסדיר. עם זאת, כאמור, סך העלות הכלכלית למשרתי מילואים גבוה משמעותית ממשרתי סדיר הן עבור גברים והן עבור נשים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
דביר אינדיג. יחצ,
דביר אינדיג/יחצ

בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה בכנסת בנושא חישוב פיצויי השכר לאנשי המילואים, ציין עו"ד דביר אינדיג, יו"ר עמותת "צו 8" וסא"ל במיל', שיש לשנות את חישוב שכר הפיצויים שהמדינה משלמת למשרתי המילואים בתקופת מלחמת "חרבות ברזל".

כיום, תחשוב פיצויי השכר מתבצע עפ"י ממוצע של 3 חודשי עבודה אחרונים, אך יש הרבה עצמאים קטנים שהעבודה היא עונתית ולא תמיד 3 חודשים אחרונים משקפים את פיצויי השכר שהם אמורים לקבל. אינדיג נתן לדוגמא את מדריכי הטיולים שהעבודה שלהם היא עונתית והם מקופחים מאוד על בסיס חישוב שלושה חודשים אחורה, ולכן הבקשה של עמותת "צו 8" שהחישוב יעשה על בסיס ממוצע שנתי של שכר אנשי המילואים. הוא ציין כי "רק כ-1% מתושבי המדינה משרתים במילואים (מעל לשבוע בשנה)".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully