וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוותרים על חוגים, טיפולי שיניים ותרופות: ליותר ישראלים קשה לסגור את החודש

21.3.2024 / 12:28

דוח ארגון פעמונים ל-2023 מגלה החמרה במצב הכלכלי של הישראלים וזינוק במשקי הבית שנמצאים במינוס בדרך חיים: "ממצאי הדוח מדאיגים מאוד ומציגים תמונה עגומה - עליית המחירים בכל התחומים משפיעה מאוד על משקי הבית"

מתניהו אנגלמן/דוברות מבקר המדינה

עלייה במספר הישראלים שלא סוגרים את החודש ונמצאים במינוס בדרך קבע: כך עולה ממדד ארגון פעמונים, המלווה משפחות בתחום כלכלת הבית, לשנת 2023. לפי המדד, לאורך השנים האחרונות יש ירידה מתמשכת בחוסן הכלכלי של הישראלים. 24% מהישראלים ב-2023 היו במינוס כ"דרך חיים" לעומת 20% בשנת 2022. 27% מהישראלים כלל לא חוסכים לעומת 21% ב-2022.

עוד עולה מהדוח כי 46% מהישראלים חוו בשנה האחרונה החמרה ביכולתם לסגור את החודש ויותר ישראלים מוותרים על צריכת מוצרים חיוניים: 42% מוותרים על חוגים, 47% על טיפולי שיניים, 35% על ביקור אצל רופא ו-31% על רכישת תרופות. 61% העידו שהם רוכשים את הידע הכלכלי שלהם באינטרנט ו/או ברשתות חברתיות.

החוסן הכלכלי של עצמאים רע משל שכירים: 53% מבני הזוג העצמאים אמרו כי יוכלו לשרוד פחות משלושה חודשים במקרה של איבוד הכנסת המפרנס העיקרי לעומת 39% כששני בני הזוג שכירים, ו-58% דיווחו על פגיעה ביכולת "לסגור את החודש" בשנה האחרונה לעומת 42% ממשקי הבית שבהם שני בני הזוג שכירים.

העלאת הריבית על המשכנתאות פגעה ביכולת ההחזר של נוטלי ההלוואות כאשר כרבע מהמשיבים חוו פגיעה ביכולת החזר המשכנתא, הן בשנה שקדמה למלחמה הן כתוצאה ממנה. הפגיעה שחוו הצעירים בני 34-21 גדולה באופן משמעותי יותר מאשר באוכלוסייה הכללית הן לפני המלחמה הן כתוצאה מהמלחמה. יותר עצמאים לא עומדים בהחזרי המשכנתא: 26% מהעצמאים דיווחו על פגיעה ביכולת להחזיר משכנתא כתוצאה מהמלחמה (מול 18% בשנה שקדמה למלחמה).

ילדות רוקדות בחוג בלט. ShutterStock
42% העידו כי הם מוותרים על חוגים, 47% מוותרים על רופא שיניים/ShutterStock

שרון לוין, מנהלת הסברה בפעמונים, אומרת כי "ממצאי הדוח מדאיגים אותנו מאוד. אנו רואים שהמצב של מחצית מהציבור החמיר ומשפחות לא מצליחות לסגור את החודש, אחד מתוך שלושה אנשים לא מצליח לחסוך וזה פוגע בעתיד הכלכלי. גילינו גם שרבים בציבור נאלצו לוותר על חינוך משלים לילדים - חוגים או שיעורים פרטיים, ויתרו על טיפול בבריאות שלהם - טיפולי שיניים, ביקורים אצל רופא או רכישת תרופות. עליית המחירים בכל התחומים משפיעה מאוד על משקי הבית, והדוח שלנו משקף תמונה די עגומה של המצב הכלכלי של המשפחות בישראל".

מנכ"ל ארגון פעמונים, צביקה גולדברג: "נתוני המחקר אינם מעודדים. יותר ויותר משקי בית שבירים כלכלית ואינם נהנים מחוסן וביטחון כלכלי. אנחנו קוראים להנעת תוכנית לאומית, שתאפשר התמודדות רב-ממדית עם סוגיית ההתנהלות הכלכלית בחברה הישראלית. יש להרחיב ולהעמיק את שיתוף הפעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים".

מדד פעמונים נערך על ידי יחידת המחקר של ארגון פעמונים בניהולה של סיגל גמליאלי-פרידמן, ומתבסס על סקר שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה, בקרב 1,053 ישראלים מגילאי 21 ומעלה בחודש דצמבר 2023.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully