וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי הדרום? אל תחכו לכסף שהמדינה הבטיחה

עודכן לאחרונה: 21.3.2024 / 14:34

המדינה הבטיחה עשרות אלפי שקלים למשפחה שתחזור לביתה למרות התמשכות המלחמה, וחצי מתושבי העוטף עשו זאת. כעת מסתבר שאין תשלום באופק ואפילו לא מקדמות: "לאנשי האוצר יש זמן. מה אכפת להם. יש פורים, פגרת פסח, ובינתיים אין הסכם, אין פרמטרים, אין דיונים ואין כסף"

פתיחת שנת הלימודים בשדרות/אבי רוקח

למעלה מ-50% מתושבי העוטף המפונים, כבר שבו לביתם במהלך שלושת השבועות האחרונים. החזרה הביתה לא פשוטה. מעבר לעובדה שהדי הפיצוצים מהלחימה בעזה נשמעים היטב, אזעקות במופעלות מדי פעם, גם "מענקי ההסתגלות" שהובטחו להם על ידי הממשלה, כדי לרכך ולהקל על המעבר בחזרה, עדיין לא שולמו.

חוץ מהבטחות חגיגיות לסכומים שיכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים למשפחה, השבים הביתה לא קיבלו עדיין כלום. כמו שזה נראה כרגע, ספק אם המקדמות על חשבון המענקים האלה, ייכנסו לחשבונות הבנק שלהם לפני פסח.

נלך חודש אחורה. אחרי דיונים ארוכים עם ראשי הרשויות בעוטף, עברה ב-29 בפברואר החלטת ממשלה, לפיה יתחילו התושבים לשוב לבתיהם ב-1 במרץ. כדי לתמרץ את עזיבת בתי המלון ופתרונות הדיור הזמניים, הוסכם על מתווה של מענק הסתגלות, שהיקפו מצטמצם ככל שהחזרה הביתה מאוחרת יותר, על פי מדרג.

מפונה יחיד שיחזור הביתה עד ה-14 במרץ, יקבל 15,480 שקלים, מענק של זוג יעמוד על כ-30,960 שקלים, זוג עם ילד 38,700 שקלים, זוג עם שני ילדים יקבל כ-46,400 שקלים, זוג על שלושה ילדים יקבל כ-54 אלף שקלים וזוג עם ארבעה ילדים יקבל כ-62 אלף שקלים של מענק. מבוגר שיבחר להמתין לסבב האחרון, ויחזור עד ה-7 ביולי, יקבל רק 1,920 שקלים ו-960 שקלים לילד.

פתיחת שנת לימודים בשדרות, 3 במרץ 2024. אבי רוקח
פתיחת שנת הלימודים בשדרות החודש. אין צפי לתשלום, אפילו לא מקדמה/אבי רוקח

כדי לעמוד בלוחות הזמנים, הפעילה הממשלה הליך חקיקה מהיר, שכרוך בבירוקרטיה רבת שלבים, שהראשון שבהם ניסוח הסכם של המדינה עם הביטוח הלאומי, שאמור להעביר את הכסף לתושבים. משם עובר ההסכם לאישור מועצת הביטוח הלאומי, שמפרסמת הערות לציבור ואחרי שלושה ימים הוא חייב לעבוד לדיון בוועדת העבודה בכנסת. זאת אומרת, שהממשלה יצאה עם הודעה לציבור, כאילו הכסף ישולם באופן מידי, כשהיתה לו עוד דרך ארוכה מאוד לעבור, וגם היא התנהלה באופן עקום למדי.

כדי לזרז את התהליכים, הממשלה היתה צריכה לערב בדיונים את נציגי הביטוח הלאומי, ולנצל את ניסיונם בתשלום מענקים יוצאי דופן כאלה, שנצבר במהלך משבר הקורונה, ולבצע אותו באופן כזה, שיוכל לשבת על מערכות המחשוב הקיימות, שלא יצריכו התאמה של התוכנות מחדש. אלא שהממשלה העדיפה לקבל את ההחלטות על דעת עצמה, והעמידה את הביטוח הלאומי בפני עובדה, שמחייבת אותו לעשות התאמות מחשוביות שיקחו זמן.

אבל זה לא הכל. נכון לכרגע, ההסכם בין הביטוח הלאומי לאוצר עדיין לא נחתם. אמנם, נציגי משרד המשפטים, האוצר והביטוח הלאומי התכנסו כמה פעמים, אבל עד שאין הסכם חתום, מועצת הביטוח הלאומי לא יכולה להצביע עליו ואי אפשר לקיים את הדיון בוועדת העבודה של הכנסת, ולהתחיל לעבוד על מערכת המחשוב של הביטוח הלאומי במהירות שיא, כמו שעשו בקורונה.

גם אחרי שהגענו לשלב מיוחל זה, עדיין יצטרך הביטוח הלאומי לקבל את מלוא הנתונים ממשרד התיירות על מנת לקבוע כמה בדיוק מגיע לכל משפחה ומשק בית.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ביטוח לאומי נמל חיפה. ראובן קסטרו
לאוצר יש זמן, בממשלה לא מוטרדים, ומי שיחטוף את האש יהיה הביטוח הלאומי/ראובן קסטרו

"מדהים איך ממשיכים להתעלל בתושבים שחייהם התהפכו ב-7 באוקטובר, נעקרו מבתיהם ונאלצו לחזור אליהם נגד רצונם, עם הבטחה לשיפוי כספי, שגם הוא לא מגיע", אומר גורם שמעורה בפרטים לוואלה. "לאנשי האוצר יש זמן. מה אכפת להם. יש פורים, פגרת פסח, אם אין הסכם, אין פרמטרים, אין דיונים ואין כסף".

במנהלת תקומה, שהקצתה 1.2 מיליארד שקלים לתשלום המענקים, לא היה מושג שההסכם תקוע עדיין באוצר. גם הם חיכו להודעת הביטוח הלאומי על מועד התשלום לתושבים, והופתעו שהוא עדיין לא נחתם.

לאוצר יש זמן, בממשלה לא מוטרדים, כי מי שיחטוף את האש יהיה הביטוח הלאומי, שנקלע כאן לסיטואציה בלתי אפשרית שלא תלויה בו. וכמובן התושבים שמיהרו לחזור הביתה כדי לקבל את המענק, למרות שחלקם היה מעדיף לחכות עד אחרי המלחמה, ונשארו בלי ביטחון וגם בלי כסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully