וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עובדי ההייטק נמצאים בקצה העליון של הסקאלה, אבל כולם מחפשים עכשיו איך לחסוך"

טליה לוין

עודכן לאחרונה: 22.3.2024 / 9:03

מועדון הייטקזון מגלה כי גם בהייטק סובלים מעליות המחיר: "קהילת ההייטק לא חריגה בסיפור של יוקר המחיה. לא חשבנו בהתחלה שניכנס למשחות שיניים ומארזים של חיתולים - אבל בסופו של דבר כולם מחפשים לחסוך"

דני פרידלנדר על זוגיות במלחמה/מערכת וואלה +

"ברור שהייטקיסטים לא הפכו לחסרי כל, אבל גם שם שואלים איך משיגים כרטיסים מוזלים לספארי". כך אומרת בראיון ל"מעריב עסקים" ספי פלס, משנה למנכ"ל מועדון הצרכנות הייטקזון שמפעילה מועדון לקוחות וכרטיס אשראי.

בקיץ האחרון, עוד לפני תחילת המלחמה, נערך סקר בקרב חברי הייטקזון בנוגע לנתוני הצריכה של חבריו. התוצאות היו מפתיעות: 40% מחברי המועדון אמרו שהם מצמצמים את הרכישות בסופר. הסיבות המרכזיות: המשבר בהייטק ויוקר המחיה.

"אי אפשר להסתכל על קהילת ההייטק כחריגה בכל הנוגע לסיפור של יוקר המחיה", מסבירה פלס. "אמנם עובדי ההייטק הם הקטר של המשק, ונכון שיש בהייטק מנכ"לים ועובדים בכירים, ומנכ"ל יכול לעוף עם חופשת פרימיום ומסעדות יוקרה, אבל לא כולם יכולים להרשות את זה לעצמם. יוקר המחיה הוא משהו שנוגע בכולנו, וגם מי שמרוויח יותר ישמח לשלם פחות. חשוב לזכור שיש אנשים שנמצאים בעולם הזה במשרות זוטרות, במשרות סטודנט וכל חיסכון שהם עושים עכשיו יסייע להם בעתיד".

פלס מתייחסת להורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת מודי'ס בחודש שעבר. לדבריה, "הדבר המשמעותי ביותר שקרה בתקופה האחרונה ומשפיע ועוד ישפיע זו העובדה שהורידו לנו את דירוג האשראי. כולנו יודעים מה ההשלכות על המשק ועל קהל הצרכנים".

זה באמת פוגש את כולם?
"כן, ברמת המאקרו. וחשוב גם להזכיר שזה לא מהלך מפתיע. המצב במדינה עוד טרום המלחמה, ואני מדברת על כל מה שקרה בשנה החולפת עם המהפכה המשפטית ואיך שזה הצטייר כלפי חוץ בעולם, הצביע על כך שזה אולי עתיד לקרות. אבל בד בבד מדברים על כך שהכלכלה שלנו איתנה, ואכן יש כבר התאוששות אחרי 7 באוקטובר. בין היתר רואים גידול מתמשך בהוצאות האשראי".

ההתאוששות במשק קשורה גם למילואימניקים ששבים הביתה וענפים רבים ששבו לפעילות כמעט מלאה. "נכון שבמעמד הסוציואקונומי עובדי ההייטק נמצאים באמת בקצה העליון, אבל כאמור כולם מחפשים איך לחסוך, כולם מוטרדים מהמצב במדינה ומהתחזיות על המצב הכלכלי בשנים הקרובות, וזה גרם לנו לעשות קצת חשיבה מחדש על איך אנחנו מביאים את ההצעות הטובות ביותר גם בימי שגרה אבל גם בימי צמצום. איך אנחנו מסייעים למי שמפחית את הקניות בסופר ולהקל עליו גם בדברים הללו".

ספי פלס. עומר הכהן,
ספי פלס, משנה למנכ"ל מועדון הצרכנות הייטקזון/עומר הכהן

"מועדון לקוחות הפך להכרח יומיומי"

פלס מסבירה שכל מועדון צרכנות חייב כיום לתת מענה מהודק יותר ורלוונטי יותר מתוך הבנה שמי שלא יהיה שם עבור קהל הלקוחות וקשוב לצורכיהם יאבד גובה: "הסיפור עם מועדוני הלקוחות בשנים האחרונות מעניין במיוחד. בעבר, כל מה שהיה מחובר לעולם ההטבות והמועדונים נחשב באופן טבעי לחלק מעולמות הפנאי, מותרות, חופשות, גאדג'טים וכו'. היום, מועדון הלקוחות הפך להיות הכרח יומיומי ואני פוגשת את זה גם אצלנו".

איך זה מתבטא?
"קודם כל יש הבנה כללית שמועדוני לקוחות תפקידם להנגיש את החיים ולהקל על ההוצאות. בסוף, יש פה היבט כלכלי. מה זה אומר להנגיש את החיים? זה כאמור ברמה של הנחה על הלחם והחמאה ברשתות, זה הביגוד לחורף לילדים, אלה החיתולים והמגבונים, משחות השיניים וגם מסעדות וחופשות כמובן זה משהו שעדיין קיים, אבל ההבנה היא שכוח הקנייה של כל מועדון כמועדון מאפשר להשיג את המבצעים הכי נכונים לקהל היעד, עם קנייה שנוגעת גם לענייני היום יום. במבט מאקרו, אני חושבת שמועדוני הצרכנות מגדירים מחדש במיוחד בימים אלה מה זה עולם הצרכנות. ההבנה שכל מה שהסביבה שלנו חווה ביום יום מתורגם לצורך והוצאה".

יש את הדברים שלא היו קיימים פעם במועדוני לקוחות ובוודאי לא במועדון כמו שלכם. "כשהבנו שאנחנו צריכים להתמודד עם אירוע כלכלי גדול, לא חשבנו בהתחלה שניכנס לקולגייט ומארזים של חיתולים. הייטקזון משך למעלה לכיוון המותגים, אל הרשתות הכי שוות, מוצרי החשמל והגאדג'טים הכי שווים. ולמרות שחשוב לומר שגם עולם הפנאי נשאר שם, יש פה הסתכלות קצת אחרת".

זו אולי גם הדרך לחיות את הפנאי כי יוקר המחיה באמת כבר כמעט לא מאפשר זאת.
"ההבנה יוצאת מנקודת הנחה שצריך להמשיך לחיות ולהזין את הנפש כי זה קריטי לילדים, לזוגות ולמשפחות לשמור על איכות חיים בוודאי לצד כל מה שעובר עלינו. אבל שוב, אנחנו לא במקום של 'נייס טו הב'. היום עם הורדת הדירוג, ועם כל הסיפור הזה של כלכלה במשבר, אנחנו רואים את זה בכיס, וקודם כל אנחנו צריכים לשמר על כוח קנייה מול כל מי שנקרא לו תאגידים וגופים וחברות שמכבידים עלינו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
עשרות אלפי עובדי הייטק מכול העולם עוברים לעבוד בקפריסין (אילוסטרציה). Austin Distel בפורטל Unsplash,
עובדי הייטק. "בשונה מהקורונה, שם אנשים הסתגרו וחיפשו נחמה ברכישות שיחממו להם את הלב, פה היתה מגמה הפוכה"/Austin Distel בפורטל Unsplash

מה קונים ההייטקיסטים?

אז מה ההייטקיסטים קונים בתקופה האחרונה? בהייטקזון מצביעים על גידול של 30% בממוצע בכל חודש ברכישות של שוברים כספיים שעוזרים להתמודד עם יוקר המחיה. מדובר בפעילות שהושקה ביולי עם רשתות כמו רמי לוי, שוק העיר, יינות ביתן, ויקטורי וסופרפארם. כן השיקו בהייטקזון שוברים לוולט, רולדין, BE, מקדונלד'ס ועוד.

בקטגוריות האטרקציות לכל המשפחה נרשמה עלייה בכל הפרמטרים בעיקר בסופי שבוע ובימים מיוחדים כגון ולנטיינס, יום המשפחה והבחירות לרשויות המקומיות.

הקטגוריות המובילות בתחום המסחר: מסכים, סלולר, שואבי אבק, מכונות תספורת ונינג'ה גריל. לעומת השנה שעברה נרשם זינוק של עשרות אחוזים בביקוש לגריל גז, מדיחי כלים, מסכי טלוויזיה, מייבשי כביסה, תנורי אפייה בילד אין וכיריים.

פלס מציינת את חשיבותה של ההתאגדות המגזרית, ולו הקטנה ביותר כדי להפוך לכוח קנייה: "אין דרך אחרת - לכל מגזר חייב להיות כוח קנייה משלו. אני לא מדברת רק על כל המועדונים שאנחנו מכירים של חיילים, שוטרים וכו' אלא לכל מקצוע ולכל מגזר כדאי שיהיה כוח קנייה שמאגד את התוכן שרלוונטי עבורו, וגם הוא יכול לתת מענה לצרכים של אותו מגזר".

זו דרישה שבאה גם מהשטח? כמו קבוצות רכישה שמצליחות להוזיל משמעותית מחירים?
"לחלוטין רואים את כוח הקנייה שמשרת מגזרים ועד כמה זה הולך ומתעצם. לפעמים אני אפילו מופתעת איך זה צומח וקורה. היום כל קניון שמנהל רצפת מכירה יודע לתת ללקוחות שלו הטבות בחנויות הספציפיות לקניות. אני גרה ברמת פולג ויש פה מרכז קניות חדש שנפתח וממש יודע לדבר לתושבי השכונה. ופה אנחנו נוגעים בנושא נוסף שהוא נושא הנאמנות, עד כמה אני עושה טוב ללקוח שלי כדי שהוא יישאר".

זה קצת מזכיר את מה שקרה פה במלחמה, היכולת של אזרחים/ עמותות להתאגד ולסייע לכלל, רק שפה יש גם עניין עסקי.

"כמובן שזה גם טוב לבעלי העסקים והם נהנים גם מזה. והעובדה שלא משנה מה אני כמועדון נותנת לך, את כבר נמצאת אצלו ברצפת המכירה והוא עושה עלייך אפ סייל. יש פה אינטרסים לשני הכיוונים, אבל כרגע היכולת של המיזמים האזרחיים והעסקיים לבוא ולתת יד מתי שצריך ובמה שצריך יכולה לסייע מאוד, אני לא רואה אופציה אחרת. בסוף כשמדברים על יוקר מחיה אלה דברים שגדולים מאיתנו.

"אנחנו יכולים לטפל בעולם שמסביבנו, ואיפה שיש לנו שליטה להקל. איפה שאין שליטה, נניח אם יהיו עוד הורדות דירוג, ידנו אולי תהיה קצרה מלהושיע שם".

בואי נסגור את הסוגיה הזו אחת ולתמיד: כמה כרטיסי אשראי אני צריכה שיהיו לי בארנק?
"שניים זה מספיק בהחלט. כרטיס אחד של רשת המזון שאת רגילה לקנות ממנה באופן קבוע, והכרטיס השני חייב להיות כרטיס המועדון שנותן לך הרבה יותר הטבות, שוברים וכל מה שאת זקוקה לו. חברה בכמה מועדונים ומתלבטת במה לבחור? זה תלוי כמובן בצרכים שלך.

"אם את חזקה בעולם התעופה, יש לך כרטיסים שמתמקצעים בזה וכך הלאה. אחד הדברים שלמדנו מהסקר זה לקחת את כרטיס האשראי גם מחוץ למה שקורה באתר. היכולת לקנות בזול בין אם בסופרים מסוימים עם הנחה, או לרכוש למשל שובר למסעדת יוקרה ליום הולדת על סך 1,000 שקל ולשלם בפועל 800 שקל בטאיזו".

מה לגבי כרטיסים בנקאיים?
"רוב המחזורים נעשים בכרטיסים בנקאיים שלצערי לא נותנים הרבה, ולרוב האנשים יש את הכרטיסים הללו פשוט כי הם פתחו חשבון והמשיכו עם הכרטיס. אבל המטרה העסקית לא רק שלנו אלא של מועדוני הלקוחות באשראי היא שהכרטיס שלנו יהיה הראשון בארנק, זה אומר שבכל החלטה צרכנית שאת עומדת לעשות, את עוצרת רגע ובודקת באיזה כרטיס משתלם לך לעשות אותה יותר. אם את בהייטקזון ובעלך למשל בחבר, זו בדיקה שכדאי שתעשו".

פלס מוסיפה כי "כולנו בסוף חשופים לרשתות החברתיות ולדיונים המתקיימים בקבוצות. כמעט בכל מקום שואלים איפה אני יכולה להשיג כרטיסים זולים לספארי או כל צורך הכי קטן ומיידי. ראינו את זה גם אצל הלקוחות שלנו. זה חוזר לשאלה איפה אנחנו עומדים ביחס למצב הכלכלי. כסף פנוי אין לכולנו".

מה המצב כיום, למעלה מחמישה חודשים אחרי פרוץ המלחמה?
"תחומים שונים בחיינו הודממו לחלוטין אחרי 7 באוקטובר. כל נושא הטיסות לחו"ל ופנאי ובילוי. ספגנו ירידה מאוד גדולה במחזורים של כמעט 30%. המלחמה עצרה את העולם הצרכני בבום בשבועיים הראשונים והפגיעה באיקומרס הייתה מטורפת.

"בשונה מהקורונה, שם אנשים הסתגרו וחיפשו נחמה ברכישות שיחממו להם את הלב, פה הייתה מגמה הפוכה. אבל עכשיו אנחנו רואים התאוששות בכל הגזרות. פורים בפתח, ואנחנו פועלים גם לגבי חופשות פסח. כמובן שקודם כל העניין הוא גם להתאים למצב, להיות עם היד על הדופק, לתת ערך כל הזמן וכמובן לעודד שימושים באשראי כמו גם לעודד את הלקוח לבדוק מה נותן יותר ערך עבורו, היכן שווה לו לקנות, ומה יכול לסייע לו בדברים הפשוטים ביותר של היומיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully