וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מאה שנה יש רעידת אדמה הרסנית בארץ. אנחנו בשנה ה-97

עודכן לאחרונה: 23.3.2024 / 22:32

רעידת אדמה שנייה החודש מעלה את החשש האם אלה סימנים מקדימים לרעידת אדמה גדולה שמתרחשת באזור הזה כל מאה שנה, הפעם האחרונה היתה ב-1927. תוכנית המיגון המרכזית עם הצלחה של 3.5%, רוב בתי החולים לא ממוגנים, והמחיר הצפוי בהרוגים, פצועים והרס - בלתי נתפס

בווידאו: סין: לפחות 118 הרוגים ומאות פצועים ברעידת אדמה/רויטרס

רעידת אדמה שנייה החודש מזכירה לנו את מה שאנחנו מעדיפים להדחיק - בישראל מתרחשת רעידת אדמה גדולה כל מאה שנים, הפעם האחרונה היתה ב-1927. רעידת אדמה גדולה וחזקה שתתרחש בישראל היא רק עניין של זמן - כשהשאלה היא בעיקר מתי ועד כמה חזקה תהיה.

רעידת האדמה היום בצפון ובשרון בעוצמה של 3.4 הגיעה עשרה ימים בלבד לאחר שרעידת אדמה בעוצמה 3.8 פקדה את טבריה ויישובים נוספים בצפון הארץ. ניסיון העבר מלמד כי פעמים רבות קדמו לאירועים גדולים בתחום זה שורה של רעידות מקדימות קטנות יותר.

רעידת אדמה חזקה ממוצעת, תביא בישראל לתוצאות קטסטרופליות. יותר מ-7,000 איש ימצאו את מותם ומאות אלפים יוותרו חסרי קורת גג. כך, על פי תרחיש ייחוס שהוכן זה מכבר. על פי המומחים, השאלה של רעידת אדמה גדולה וחזקה שתתרחש בישראל היא רק עניין של זמן - כשהשאלה היא בעיקר מתי ועד כמה חזקה תהיה הרעידה. ישראל מועדת לרעידת אדמה גדולה כל מאה שנה. רעידת אדמה הגדולה האחרונה התרחשה לפני 97 שנה.

רעידת האדמה בטורקיה. 9 בפברואר 2022. רויטרס
רעידת אדמה בטורקיה, לפני שנה/רויטרס

התרחיש צופה נזק כבד ל-29,000 בניינים ונזק קל עד בינוני ל-290,000 בניינים נוספים. רעידת האדמה עלולה להביא לכ-500,000 עקורים מיד לאחר הרעידה, מספר הצפוי לפחות לכ-170,000 לאחר שחלק מהעקורים יוכלו לשוב לבתיהם באישור מהנדסים. כך לפי פרסום של המכון למחקרי ביטחון לאומי משנת 2022.

ההערכה היא שעלות הנזקים בישראל על פי תרחיש האימה תגיע לכ-150 מיליארד שקל, אך רבים סבורים שזו הערכת חסר. החוקרים ציינו כי הערכה זו אינה כוללת את הנזקים לתשתיות הלאומיות כמו חשמל, דלק, גז, מים וביוב, מערכות תקשורת, מבני ציבור ובכלל זה בתי חולים ובתי ספר וכן מערכות תחבורה ביבשה, אוויר וים וכן מערכות אסטרטגיות קריטיות שונות.

בינואר האחרון קבע מבקר המדינה כי חמש השנים מאז הדוח הקודם לא נוצלו לשיפור בהיערכות לרעידת אדמה. לפי דוח המבקר, תוכנית תמ"א 38 לא השיגה את מטרתה 18 שנה לאחר תחילתה: לחזק את מבני המגורים מפני רעידות אדמה. תמ"א 38 אושרה רק ב-6% ממבני המגורים המחייבים חיזוק בישראל, נכון לסוף שנת 2021 (4,755 מתוך 80,000). בפועל חוזקו רק 2,852 מבנים - 3.5% מהמבנים המחייבים חיזוק.

לפי המבקר, 60% מבתי החולים אינם עמידים מפני רעידות אדמה או שלא ידועה רמת עמידותם (28 בתי חולים, מתוך 38) נכון ל-2022. מספר מוסדות חינוך שבהם עבודות החיזוק הסתיימו, או היו מצויות בשלבי ביצוע הוא 87 - כ-5% מ-1,600 מוסדות החינוך. מתוך 186 מיליון שקל שהוקצו למיגון מבנים ולחיזוקם נגד רעידות אדמה, נוצלו 7 מיליון ש"ח בלבד (4%).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
רעידת האדמה במרוקו, 9 בספטמבר 2023. רויטרס
רעידת אדמה במרוקו, ספטמבר האחרון/רויטרס

המבקר מצא כי בוועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה יש שלושה עובדים קבועים בלבד, וכי לוועדה אין סמכויות חוקיות לחייב את משרדי הממשלה ואת יתר הגופים הרלוונטיים לפעול בהתאם להנחיותיה ולהחלטות הממשלה בנושא היערכות לרעידות אדמה.

הביקורת אף העלתה כי שיעור ההיקף של הכיסוי הביטוחי הפרטי והציבורי לנזקים כלכליים בעקבות אסונות טבע בישראל הוא 44% - שיעור זה נמוך יחסית למדינות מתקדמות עם היקף כיסוי ביטוחי דומה (77% בניו זילנד, 75% בבריטניה, 73% בבלגיה, 71% שוויץ, 67% בצרפת).

אז האם הרעידות האחרונות מעידות על רעידה גדולה קרובה? ריבוי רעידות אדמה קטנות יכול להעיד על רעידת אדמה גדולה מתקרבת, כך מעידים מקרים רבים במאה השנה האחרונות, לפיהם נמדדו רעידות קטנות לפני שהגיעה רעידת אדמה משמעותית. יחד עם זאת אין ודאות או אף סבירות שרעידות קטנות יובילו לאירוע גדול, והן יכולות גם להסתיים בשום דבר. אבל הסטטיסטיקה מלמדת כי היא תגיע במוקדם או במאוחר לאזורנו, גם אם לא הפעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully