וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לחוק: למה מסתיר משרד הבריאות את תרומות חברות התרופות?

עודכן לאחרונה: 24.3.2024 / 11:26

פרסום ראשון: על אף שהחוק מחייב את משרד הבריאות לחשוף תרומות של גורמים חיצוניים למערכת הבריאות ולבתי החולים, המשרד נמנע מלפרסם את נתוני 2022. רק בחודש שעבר ולאחר שהוגשה בקשת חופש מידע פרסם את נתוני 2021 שמראים כי פייזר שוב עמדה בראש

בווידאו: קופות החולים החלו לחסן בני 60 ומעלה בחיסון רביעי/צילום: קופ"ח מאוחדת ולאומית

משרד הבריאות לא פרסם את דוח התרומות למערכת הבריאות לשנת 2022, זאת בניגוד לחוק ולמרות שהוגשה לפני כמעט שנה בקשה בנושא לפי חוק חופש המידע.

מבדיקה באתר המשרד עולה כי רק בחודש שעבר, וגם במקרה זה רק לאחר בקשת חופש מידע, המשרד פרסם את דוח התרומות של שנת 2021 - שנתיים אחרי הדדליין. ואילו דו"ח התרומות של 2022, שהיה אמור להתפרסם במאי 2023, לא התפרסם עד כה. עתירה הוגשה לבית המשפט המחוזי ומשרד הבריאות יצטרך לנמק מדוע הוא מעכב את דו"ח התרומות.

במשך קרוב לשנה שלמה עומדת בקשת חופש מידע על קנה כדי להשיג את הנתונים, שאמורים להיות שקופים לציבור לפי חוק הבריאות, משרד הבריאות חייב לפרסם עד ה-1 במאי את הדוחות השנתיים אך לצערנו זה עדיין לא קרה.

מדובר בהליך שאמור להיות שקוף לאזרחי המדינה כדי לנסות ולמפות על פני השטח מה מתרחש במערכת הבריאות בישראל, אילו חברות מתערבות לכאורה ותורמות לבתי החולים, קופות החולים והאוניברסיטאות השונות כדי לקדם את מחקרם על חשבון אזרחי ישראל, ובסופו של יום מתערבים דה פקטו בבריאות הציבור אם נרצה או לא.

התנהלות משרד הבריאות בעניין חופש המידע, שמובילה בהפרות חוק ועתירות שהוגשו נגדה, בכלל ובפרט בנושא פירסום מקורות המימון למערכת הבריאות, סותרת את פרס השקיפות שניתן למשרד בשנת 2022.

חיסון רביעי לקורונה, בי"ח שיבא תל השומר, 28 בדצמבר 2021. ראובן קסטרו
חיסוני קורונה. פייזר הובילה את הרשימה ב-2020 וב-2021/ראובן קסטרו

על פי הנתונים העדכניים של שנת 2021 מי שמובילה את התרומות למערכת הבריאות הישראלית היא חברת "פייזר" בשנת הקורונה שתרמה 18.6 מיליון שקל והייתה חברת התרופות המדוברת ביותר בעולם ובייחוד בישראל לצד חיסוני הקורונה והמחקרים הרבים שבוצעו כאן. פייזר הובילה את הרשימה גם ב-2020, אז תרמה 8.6 מיליון שקל. איפה אסטרהזניקה אתם שואלים? במקום ה-6 עם "תרומה צנועה" של כמעט 4 מיליון שקלים.

כזכור, משרד הבריאות חתם עם חברת "פייזר" הסכם שיתוף פעולה והעברת מידע על חשבון הציבור הישראלי, יחד עם הסכם רכש חיסוני הקורונה הגדול עד סוף שנת 2022 שמוערך בכמיליארד שקלים.

מי שקיבלה את רוב התרומות מחברת התרופות הגדולה הייתה אוניברסיטת בן גוריון עם כמעט 7 מיליון שקלים בשנה. במקום השני הרשות למחקר ופיתוח של ביה"ח שערי צדק, וכמעט 2 מיליון שקלים לקרן מחקרים רפואיים של בית החולים שיבא תל השומר. גם מור יישום מחקרים בע"מ עם מיליון ו-300 אלף שקלים וסוגרים את הרשימה במקום החמישי ההסתדרות הרפואית בישראל עם כמעט מיליון שקלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
גבר נוטל תרופות. ShutterStock
תרומות למערכת הבריאות. הדוח לא חשף תרומות שניתנו לרופאים וחוקרים, עולה ממנו כי מיליונים מועברים למחקרים ללא פיקוח ציבורי ו/ShutterStock

בנוסף, על פי הפרסום עולה כי מיליוני שקלים מועברים ללא אישור משרד הבריאות, עבור מחקרים שונים לכאורה ללא פיקוח ציבורי ומבלי שיתוף מלא של הציבור הישראלי בתוצאות המחקר.

עוד חסרים בדו"חות שפורסמו - התרומות שניתנו לרופאים וחוקרים במערכת הבריאות, והנתונים מתייחסים רק לגופים נתרמים ובנוסף לא התקבלה גם רשימת הפניות הציבור על אף שהתבקשה.

אם אלו הסכומים ב-2021, משנות השיא של החיסונים בישראל - נותר רק להניח שהתרומות האלו המשיכו ביתר שאת גם בשנה שאחריה, אבל כאמור - משרד הבריאות ממשיך לעבור על חוק הבריאות ולא לפרסם את הנתונים כמקובל.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "דוחות התרומות מציגים דיווחים של התורמים והנתרמים, כאשר גם תרומות לרופאים ולחוקרים מוצגות בדוח, ככל שניתנו כאלה. בשנת 21 הייתה תרומה אחת בלבד לרופא והיא מופיעה בדוח כמקובל. דוחות התרומות לשנת 2022 יפורסמו באתר המשרד בימים הקרובים. יש לציין כי הדיווח לשנת 2023 נסגר רק לאחרונה בהתאם לנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully