וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמך הדרישות של הצפון נחשף: הטבות חסרות תקדים לתושבים ועסקים

עודכן לאחרונה: 24.3.2024 / 14:42

לצפון הובטחו 3.5 מיליארד שקל שלא מגיעים, פורום קו העימות גיבש בתיאום עם הממשלה את רשימת הדרישות: מענקי חזרה, הטבות בארנונה ומסים, הטבות לעסקים, סבסוד מעונות, רכבת לקרית שמונה ואף הקלות משמעותיות בתחום הנדל"ן והקרקעות

בווידאו: מפקד פיקוד הצפון: ״אנחנו מחזקים את המוכנות ליציאה למתקפה בלבנון״/צילום: דו"צ

ראשי הרשויות בצפון מאבדים סבלנות. כבר למעלה מחודשיים הם מחכים לתקציב ולתוכנית לחיזוק ושיקום חבל הארץ המפונה, כפי שהבטיח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפגישתו איתם בכורזין. נתניהו הצהיר אז, שתוך עשרה ימים יועברו 3.5 מיליארד שקלים, למימוש תוכנית שתגובש במהירות, כדי שהתושבים יוכלו לחזור הביתה. מאז ההצהרה ההיא לא קרה כלום. לא כסף, לא תוכנית, רק מאבקים פוליטיים שתוקעים את המהלך ומותירים אותם זועמים.

לידי וואלה הגיע נייר העמדה שגיבש פורום קו העימות, בהסכמת משרדי הממשלה השונים, ובו מפורטים הצרכים והדרישות שלהם מהמדינה, כדי לקצר תהליכים ולהניע סוף סוף את המהלך שהבטיח להם רוה"מ, כשמינה את מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ, להוביל אותו יחד עם מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, ומנכ"ל משרד רוה"מ יוסי שלי.

פרץ כבר גיבש טיוטה והתחיל לעבוד, אבל שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בלם את העברת התקציב והתנה אותה במתן האחריות על המרחב הכפרי לשרת ההתיישבות, אורית סטרוק. ראשי הרשויות התנגדות נחרצות לעירובה של סטרוק בתוכנית, מחשש שהכספים שמיועדים לצפון יזלגו לאיו"ש, ונתניהו החליט להחליף את פרץ, ביוסי שלי, שחשק בתפקיד מתחילת הדרך - ומאז שום דבר לא זז.

דרישת הבסיס של חברי פורום קו העימות בנייר העמדה, היא השבת הביטחון המלא לצפון. במקביל הם דורשים שהחלטת הממשלה תייעד תקציב צבוע לצורך התוכנית, לצד הנחיות לשינויי חקיקה, תקנות, חוזרי מנכ"לי משרדי ממשלה, כלפחות 60% מההשקעות התקציביות יהיו בשנת התקציב 2024 ולא ידחו. הסוגיות המיידיות לטיפול: מענק בטחוני מיוחד, פטור ארנונה לעסקים ושיפוי מלא של הרשויות, בגלל העיכובים בפיצוי ואובדן ההכנסה, בדומה למה שנעשה בקורונה. פיצוי של מסלול ירוק לעסקים.

נזקי פגיעת רקטה בבית, קרית שמונה, 28 בפברואר 2024. דוברות עיריית קרית שמונה, אתר רשמי
נזקי פגיעת רקטה בקרית שמונה. 600 מיליון שקלים להתחדשות עירונית והפעלת מסלול ליזמים/אתר רשמי, דוברות עיריית קרית שמונה

ראשי הרשויות מדגישים, שהמענים לשהיית המפונים, מלונות, מקצבי דיור, ומגורים זמניים, יטופל ויתוקצב בנפרד מהתוכנית לחיזוק, שיקום ופיתוח הצפון, כפי שקורה בדרום. גם תקציב תכנית "מגן הצפון" המדשדשת, שעברה כבר בשנת 2018 ותוקצבה ב-5 מיליארד שקלים, יאושרר כסכום נפרד לחלוטין מהתוכנית ובמלואו.

"בתקציב 2024", נכתב שם, "יוקצה פי 5 מהתקציב שניתן בשנת תקציב 2023. משרד האוצר יעגן בתוכנית הרב שנתית של תקציב משרד הביטחון את מלוא הסכום הדרוש. ינתן מענק בטחוני מיוחד לרשויות המקומיות בהיקף של 200 מיליון שקל, שיקצה משרד האוצר אל משרד הפנים למימון הוצאות הנובעות מהמצב הביטחוני והשלכותיו ועוד 20 מיליון שקל תקציב מוכנות לחירום ממשרד הפנים".

לצד זאת הם מבקשים להעמיק את הטבות המס ואת תיקון פקודת מס ההכנסה, ל-30% לצמודי גדר ו-20% לסמוכי גדר (עד תקרה של 300,000 שקלים). הפחתת ארנונה ל-50%, גם לעסקים, ושיפוי הרשויות. הפחתת מס החברות ל-4% בקו העימות והחלת מענק מוגדל, במסלול עידוד השקעות, בגובה של 30%. פטור ממע"מ לעסקים בהוראת שעה, והפחתת מס חברות ל-10%.

כדי לעודד את חזרת התושבים, יינתנו מענקי חזרה במודל ובהיקף שניתן לעוטף עזה, מתן מענקי דיור מוגדלים בלי תלול במדד כלכלי חברתי, סבסוד הוצאות הפיתוח על ידי הממשלה, העברת הקניין על הקרקעות ללא תמורה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
פגיעה ישירה של רקטה, קרית שמונה. 13 בפברואר 2024. ארז בן סימון, TPS
נפילה בצפון. הפחתה משמעותית במס הכנסה והפחתת ארנונה ב-50%/TPS, ארז בן סימון

שכר הלימוד במעונות יום בקו העימות יסובסד בלי תלות בהכנסת ההורים, יועבר תקציב של 70 מיליון שקלים למיגון מוסדות חינוך, 40 מיליון שקלים לתגבור שעות לימוד וצמצום פערים שנוצרו בעקבות המלחמה והפינוי. 50 מליון שקלים יוקצו לטיפול רגשי לילדים, 70 מיליון שקלים לעידוד מורים וצוותי הוראה, 250 מיליון שקלים להקמת מרכזי מצוינות וחדשנות, ו-30 מיליון שקלים לתגבור תקציב הרווחה ותמרוץ עו"סים בשכר ותנאי תעסוקה.

נייר העמדה מציג דרישה ל-600 מיליון שקלים להתחדשות עירונית והפעלת מסלול ליזמים, הסרת מגבלות על צמיחת המרחב הכפרי, קידום תחבורה שיתופית, לו"ז לביצוע הרכבת המהירה לקריית שמונה וסבסוד תעריך הנסיעה במקטע כביש 6 לשלומי.

החקלאות זוכה לפרק נכבד, הכולל מסלול סיוע לחידוש ורכש ציוד לחקלאים, תוך קביעת גובה השקעה של עד 2 מיליון שקלים, בלי תנאי סף. כל זה בהשקעה של 200 מיליון שקלים מתקציב משרד החקלאות. מסלול הכשרה יעודי בתחום החקלאות בסבסוד ממשלתי ובניהול משרד העבודה, ומתן מענקים לישראלים שיעבדו בחקלאות בגובה של 50 מיליון שקלים. השקעה של 150 מיליון שקלים באגרוטק, הגדלת מכסת המים וקביעת תעריף מקסימום לחקלאות ותמיכות ממשלתיות להקמת לולים.

סעיף מעניין נוגע לרשויות עצמן, שמבקשות להפוך ליזמיות ולהקים מבני מגורים, מסחר ותעשיה ולהשכיר אותם, וליזום שותפויות עם המגזר הפרטי. הן גם נוקבות בסכום של 500 שקלים לתושב, עבור סל שירותים לטיפול ושיקום בעקבות המלחמה, ועוד כ-300 מיליון שקלים לבינוי מוסדות ציבור ותקציבי פיתוח.

בימים שבהם כסאו של יוסי שלי במשרד רוה"מ מתנדנד והוא בדרך להיות שגריר באחת מנציגויות ישראל בעולם, הטיפול בצפון נמצא בתחתית סדר העדיפויות שלו ושל הממשלה. לתושבים, המפונים כבר יותר מחצי שנה, אין יותר זמן למשחקי אגו וכוח. הם רוצים לחזור הביתה ולהרגיש בטוחים ומטופלים. את המינימום הזה, נתניהו הבטיח להם ועכשיו הוא חייב לקיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully