וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמריקנים מסלקים מהנמלים "עגורני ריגול" סיניים, בישראל ממשיכים להתעלם

עודכן לאחרונה: 25.3.2024 / 13:05

ביידן חתם על צו נשיאותי שבמסגרתו תשקיע ארה"ב מיליארדים בהחלפת "עגורנים מרגלים" של סין. אלא שעגורנים אלה מותקנים גם ב-3 נמלים מרכזיים בישראל, ואין כוונה להחליפם: "סכנה מוחשית לשיתוק תשתיות קריטיות ביום דין, בעיקר נוכח עמידת סין לצד אויבינו מאז ה-7/10"

בווידיאו: הכירו את נמל המפרץ החדש בחיפה/עריכה: גלעד מן מנהיים, בימוי: שיר שינקמן

שאיפתה של סין להיות המעצמה העולמית הבולטת באה לידי ביטוי בין היתר בהשקעה אסטרטגית בתשתיות עולמיות, וחברות שונות שהן זרועות או שלוחות של הממשל הדיקטטורי במדינה פועלות בשורה של אפיקים: נמלי ים, שדות תעופה, צינורות נפט וגז, מערכות כבישים ומסילות לרכבות ועוד ועוד.

בארה"ב נחתם לאחרונה צו נשיאותי של הנשיא ג'ו ביידן, אשר הורה על סילוק עגורנים של חברת ZPMC הסינית הנחשבים "סוסים טרויאנים", ועלולים לשמש לריגול ופגיעה בתשתיות ביום פקודה.
הצו נחתם לאחר בדיקה שביצע הקונגרס אשר חשפה ציוד תקשורת ומודמים שלא תומכים בפעילות השגרתית של העגורנים הסיניים. כך למשל, מעל תריסר מודמים סלולריים נמצאו על עגורנים של נמל יחיד, ועוד מודם אחד כבר נמצא על נמל אחר. מודמים אלה מחוברים לרכיבים תפעוליים ועל פי החשד הותקנו לצרכי ריגול.

ראש ה-FBI, כריסטופר ריי, העיד לפני מספר שבועות בפני ועדה מיוחדת בקונגרס האמריקאי בנושא האיום הסיני, ואמר כי "ממשלת סין מיירטת את התשתיות הקריטיות של ארה"ב: מתקני מים, רשתות חשמל, צינורות נפט וגז ומערכות תחבורה. זיהינו מאות מכשירים שנפרצו על ידי שלוחי הממשלה הסינית. סיבת המתקפה הייתה תכנון פעולות נגד תשתיות קריטיות בתחומי התקשורת, האנרגיה, התחבורה והמים, במטרה לגרום נזק ממשי לאזרחים ולקהילות אם וכאשר סין תחליט שהגיעה העת לתקוף".

בהמשך ובעקבות הדברים חתם ביידן כאמור על צו נשיאותי להשקעת מיליארדי דולרים בהחלפת עגורנים של החברה הסינית ZPMC, אשר מהווים על פי הפנטגון סיכון בטחוני.

מנופים מתוצרת  ZPMC. GettyImages
מנופים מתוצרת ZPMC. "ממשלת סין מיירטת את התשתיות הקריטיות של ארה"ב במטרה לגרום נזק ממשי לאזרחים ולקהילות אם וכאשר תחליט שהגיעה העת לתקוף״, אמר ראש ה-FBI לקונגרס/GettyImages

ואיך זה קשור אלינו? מדובר באותם עגורנים אשר מותקנים גם בשלושת הנמלים הימיים המרכזיים בישראל - נמל אשדוד, הנמל הסיני בחיפה ונמל הדרום, שדרכם עוברת 51% מתנועת המטענים בישראל (נכון לחודש ינואר 2024).

"סין עלולה להשתמש בשליטתה על נכסים אלה כדי לשתק או לפגוע בתשתיות קריטיות במדינת ישראל", אומר ד"ר הראל מנשרי, ממקימי מערך הסייבר בשב"כ, ראש תחום הסייבר במכון הטכנולוגי חולון ומרצה בכיר בתחום הסייבר בשורה של מוסדות לימוד אקדמיים.

מנשרי שלח בחודשים האחרונים שורה של פניות ליו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין שבה התריע והזהיר מפני הדברים וקרא לוועדה להתכנס ולדון בנושא, אך לדבריו לא זכה למענה.

פנייתו האחרונה, שנשלחה בחודש זה, מתריעה מפני הסכנה: "למרות אזהרות מערכת הביטחון בעשור האחרון, המפלגה הקומוניסטית הסינית באמצעות חברות סיניות, השקיעה באופן נרחב בנכסים אסטרטגים ותשתיות חיוניות במדינת ישראל. במשך העשור האחרון, בכירי מערכת הביטחון הזהירו אודות הסיכון הטמון אחזקותיה של המפלגה השלטת בסין בתשתיות קריטיות. קיימת סכנה שעם החרפת התחרות הבין-מעצמתית סין עלולה להשתמש בשליטתה על נכסים אלה כדי לשתק או לפגוע בתשתיות קריטיות במדינת ישראל. קיים חשש שגורמי ריגול וביון של הצבא הסיני משתמשים בנכסים אלה כפלטפורמה לאיסוף מידע מודיעיני בימים אלה ממש ואף להשבתה שלהן ביום דין".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הראל מנשרי. בר אילן,
מנשרי. "לא רק נמלים, קיים סיכון בכך שאנשי ביטחון משתמשים ברכבים סיניים"/בר אילן

מנשרי אומר כי הבעיה הסינית לא מסתכמת בנמלים אלא בשורה ארוכה של תשתיות החשופות להשפעת הממשל הסיני: "ישנה סכנה מוחשית בתפעול נמל המפרץ בידי חברה סינית, קיים סיכון בכך שאנשי ביטחון משתמשים ברכבים סיניים וכן סיכונים ביטחוניים נוספים הנובעים מפעילות המפלגה הסינית בישראל. סיכונים אלה גברו במיוחד נוכח עמידתה של סין לצד אויבינו הגדולים ובראשם איראן וביתר שאת מאז ה-7 לאוקטובר".

בעניין כלי הרכב הסיניים המשרתים את מערכת הביטחון מוסיף מנשרי כי "בחודש שעבר פורסם כי ארה"ב תחקור אם הרכבים הסיניים המיובאים לארה"ב מהווים סיכון ביטחוני. אבל אצלנו עסקים כרגיל: בעבר אנשי בטחון הזהירו מפני זכייתם של הסיניים לאספקת רכבים למערכת הביטחון אך למרות האזהרה, אנשי מערכת הבטחון הישראליים מקבלים רכבים סיניים".

מנשרי קורא לוועדה לבצע בדיקה דחופה בישראל על סמך הממצאים בארה"ב: "בארה"ב למדו על האיום הסיני והחלו לבלום אותו. בישראל, לעומת זאת, לא פועלים כדי לבטל או לצמצם את האיום".

מיו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully