וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל משבר הבטיחות והייצור: מנכ"ל בואינג טס הביתה

עודכן לאחרונה: 25.3.2024 / 16:37

במקביל יפרוש גם נשיא ומנכ"ל חטיבת המטוסים המסחריים של החברה בעקבות משבר הבטיחות ביצרנית המטוסים הגדולה בארה"ב

מטוס אלסקה איירליינס מתבקע תוך כדי טיסה/טיקטוק

דייב קלהון, מנכ"ל בואינג, יפרוש מתפקידו עד סוף השנה, כחלק מטלטלה ניהולית נרחבת החברה, בעקבות משבר הבטיחות ביצרנית המטוסים הגדולה בארה"ב.

במקביל יפרוש גם נשיא ומנכ"ל חטיבת המטוסים המסחריים של החברה, סטן דייל, ויוחלף בידי סטפני פופ. קלהון יוחלף בידי סטיב מולנקופף, לשעבר מנכ"ל קוואלקום, ויהיה המנכ"ל השני של בואינג שמוחלף בתוך פחות מארבע שנים.

לפני כן היה זה דניס מולנברג שהוחלף בעקבות צמד ההתרסקויות של ה-737 מקס באתיופיה ובאינדונזיה, שעלה בחייהם של 346 בני אדם וחשף כשלים בתרבות הארגונית של בואינג ששמה את הגדלת רווחיה לפני בטיחות מטוסיה. בואינג נמנעה אז מלהסביר לחברות התעופה את מלוא משמעות השינויים שעשתה בדגם המשופר של רב המכר שלה, בניסיון ליצר מתחרה צעיר וזול לאירבאס A320, ולא התקינה במטוס כסטנדרט ציוד שיזהה ויאפשר התמודדות קלה יותר עם חוסר היציבות שגרמו המנועים החסכוניים והגדולים יותר.

מאז בואינג מתקשה להתאושש. בינואר התפרק פאנל ב-737 מקס של אלסקה אירליינס בעת שהיו עליו 171 נוסעים ואנשי צוות, אחרי שעבר טיפול אחזקה במפעל בואינג, שם הוחלפה דלת במטוס בפאנל קבוע כדי לאפשר הוספת מושבים. הטייסים ביצעו נחיתת חירום מהירה עם חור במטוס, ללא נפגעים.

דייב קלהון מנכ"ל בואינג. Anna Moneymaker, GettyImages
קלהון. המנכ"ל השני שמוחלף תוך ארבע שנים/GettyImages, Anna Moneymaker

בביקורת שערכה הרשות לבטיחות בתעופה בארה"ב, ה-FAA, במפעל בואינג בסיאטל נכשלה המפעל ביותר מ-12 קריטריונים ובתגובה הוגבל קצב הייצור של המטוס, מה שפגע קשות בהכנסות החברה. בואינג שמאז סוף שנות ה-50 שלטה בשוק מטוסי הנוסעים לאחר שה-707 שלה קבע את הכללים לפיהם מתוכננים מטוסי נוסעים סילוניים, לא מצליחה בשנים האחרונות להדביק את אירבאס האירופית.

ב-2023 הפסידה בואינג 2.2 מיליארד דולר ממכירות של 77.8 מיליארד דולר, לעומת רווח של 3.79 מיליארד דולר לאירבאס, שאין לה חטיבות צבא וחלל מצליחות להישען עליהן. בואינג מסרה 528 מטוסים וקיבלה 1,456 הזמנות חדשות, לעומת 735 מטוסים שמסרה אירבאס, תוך קבלת 2,319 הזמנות. החברה מאחרת ברישוי ובייצור של דגמים אסטרטגיים כמו 737-10 ו-X777, מה שמקשה על חברות התעופה שהזמינו אותם להשיק קווים חדשים ולשרת את הגידול העולמי בתנועת הנוסעים. התוצאה: פסי הייצור של אירבאס מלאים עד אמצע העשור הבא, לאחר שיותר ויותר חברות מביעות אי אמון בבואינג ופונות להזמין מטוסים מהמתחרה.

"זאת נקודת מפנה עבור בואינג, שמחייב מחויבות מוחלטת לבטיחות ולאיכות בכל רמה של החברה", כתב קלהון בהודעת הפרישה שלו, שבה טען כי ההחלטה הייתה כולה שלו. "עיני העולם כולו מסתכלות אלינו ואני בטוח שנצא חברה טובה יותר אחרי כל מה שלמדנו בשנים האחרונות".

מאז התקרית עם ה-737 איבדו מניות בואינג 25% מערכן. הבוקר, לאחר ההודעה על שינוי ההנהלה בחברה, הן עלו ב-2% במסחר המוקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully