וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פושטת רגל: טורקיה על זמן שאול

שלמה מעוז

29.3.2024 / 8:17

מחרתיים ייערכו הבחירות לרשויות המקומיות בטורקיה. עם ריבית של 50%, מחירי מזון מרקיעי שחקים, גירעון תופח ושיעור אבטלה גבוה - האם הפעם יש סיכוי לשחרר את המדינה מלפיתתו של ארדואן או שהחילוניות במדינה בדרך לתבוסה סופית, דבר שיהווה גם מכה לישראל ולצרכן הישראלי?

בווידאו: ארדואן בנאום מגנה רצח ישראלים, אבל אומר שישראל מבצעת טבח בעזה/צילום: רויטרס

אחרי מצרים, פושטת רגל נוספת שרובכם הכרתם מתקופת הנופש האולטימטיבי המהנה, שאין שני לו, "הכל כלול", היא טורקיה שבה ייערכו בחירות לרשויות המקומיות ביום ראשון הקרוב 31 במרץ.

המשבר הכלכלי בטורקיה כה חריף, עד כדי כך שהבנק המרכזי של טורקיה, עושה דברו של הנשיא רֵגֵ'פּ טָאִיפּ אֶרְדוֹאָן, השולט בטורקיה בהמשכיות כראש ממשלה וכיום כנשיא מאז מרץ 2003, נאלץ להסכים להעלאת הריבית בשבוע שעבר בעוד 5% נק' ל-50%, כן, חמישים אחוז. ההעלאה בריבית ממש עשרה ימים לפני הבחירות, של הנגידה החדשה, פתיח קאראהן, שמונתה לתפקיד בתחילת פברואר והייתה קודם לכן סגנית הנגיד שהתפטר, באה בהפתעה מוחלטת לשוקי ההון.

יכול להיות שתוצאות הבחירות לרשויות המקומיות בטורקיה, לראשות הערים, לראשות 81 מחוזותיה של טורקיה, עם 64 מיליון בעלי זכות בחירה, יהוו תפנית בפוליטיקה הארצית הטורקית בהמשך, פתח לשינוי כיוון מהלפיתה העזה בה אוחז ארדואן במשך למעלה משני עשורים. הסיכוי לשינוי לא כזה גבוה מפני שארדואן החליש ושינה את הגוף המנהלי האחראי על הבחירות שבמקורו איפשר לו ליטול את השלטון.

המשבר כה חמור, שגם היהלום שבכתר בתרבות הטורקית, הן המסעדות והאוכל המשובח והטרי שהן מגישות, לטעמי המשובח ביותר בעולם, הפך קשה להשגה עבור הטורקים ההולכים לבחירות המכריעות.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום לחברי מפלגתו בפרלמנט, 29 בנובמבר 2023. רויטרס
ארדואן. המשבר כה חריף עד כי הריבית עלתה בשבוע שעבר ב-5% נוספים, לנתון הלא יאומן של 50%/רויטרס

גם המסעדות התייקרו

מחיר הארוחות במסעדות עלה בשנה האחרונה ב-95%. שיעור האינפלציה ב-12 החודשים עד פברואר הגיע ל-67%. שימו לב, החינוך, שכה חשוב למבקשים לעלות בסולם החברתי הטורקי, התייקר בתוך שנה ב-92%. מחיר המזון עלה בשנה האחרונה ב-71%.

ארדואן טוען כי אלה הבחירות האחרונות תחת מנהיגותו, ייתכן כי יעוף מהשלטון עוד קודם לכן אפילו שהוא שולט למעשה במערכות ועדת הבחירות שאינה מאשרת לכל המתמודדים להשתתף בתהליך הדמוקרטי, בטח לא למיעוט הכורדי. ארדואן תוקף את ישראל ואת ראש הממשלה בנימין נתניהו ברציפות בכל הזדמנות. ככל שמצבו הכלכלי מורע, גוברות ההתקפות על ישראל, כולל איום חדש לאיין הסחר עם ישראל.

בקצבי אינפלציה כאלה אין סיכוי לשקם את המשק הטורקי ללא שינוי חד בתפיסה המשקית והכלכלית ושינוי חברתי לטובת הנשים. אולי אלה שמועסקים יכולים להסתדר איכשהו, מה לגבי המובטלים שגם הם בעלי זכות בחירה לרשויות המקומיות? מספר המובטלים בטורקיה, בקרב בני 15 ומעלה, עלה בינואר ב-85,000 ל-3.214 מיליון, שיעור האבטלה עלה בשתי עשיריות האחוז ל-9.1%. שיעור האבטלה בהגדרה הרחבה של בני 15 ומעלה הגיע ל-26.5%.

שיעור האבטלה בקרב נשים 11.7% ובקרב גברים 7.7%. שיעור התעסוקה בקרב גברים 66% ובקרב נשים 32.4%. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בטורקיה היה בינואר השנה 53.9%, אצל הגברים 71.5% ובקרב נשים 36.6%. יותר ויותר נשים משכילות באוכלוסייה הטורקית, שיעור השכלתן בשנת 2022 שווה ל-0.84 מהשכלת הגברים לעומת 0.78 בשנת 2011. עדיין בינואר השנה שיעור האבטלה בקרב נשים היה 11.7% לעומת 7.7% בקרב הגברים.

הבעיה של טורקיה היא המבנה הפטריארכלי שאינו מאפשר לנשים, בעיקר מחוץ לערים הגדולות, באזורים הכפריים, לצאת לשוק העבודה. כ-12 מיליון טורקיות אינן יוצאות לעבודה ונשארות מאחור או עסוקות בעבודות בית או בעבודות מזדמנות, לא רשומות, דבר שאינו מאפשר להן הכנסה מכובדת שלא לדבר על צורכי הבריאות, הפנסיה והזקנה שלהן. שיעורן של הנשים בטורקיה בכוח העבודה הוא רק מחצית מהממוצע של מדינות ה-OECD, שלמרבה הגיחוך טורקיה חברה בו.

העוגמה של המשק והעתיד מביאים לכך ששיעור הנשים שאינן מאושרות בטורקיה מגיע ל-60.4% ובקרב הגברים שיעור אלה שאינם מאושרים 49.2%, כך לפי מכון הסקרים מטרופול שמושבו באנקרה. מה הפלא ש-48.2% מהנשים בטורקיה זקוקות לייעוץ פסיכולוגי ורק 36.8% בקרב הגברים זקוקים לדבריהם לתמיכה פסיכולוגית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מחאות נשים, טורקיה, 4 במרץ 2018. רויטרס
מחאת נשים בטורקיה, 2018. כ-12 מיליון טורקיות אינן יוצאות לעבודה/רויטרס

מחליף נגידים כמו גרביים

ברור שטורקיה נמצאת על זמן שאול. שימו לב, תשואת האג"ח הטורקי לשנתיים מעל 48%, לחמש שנים 32%, לעשר שנים 26.5%. ברור שמשק מודרני במאה העשרים ואחת אינו יכול לתפקד בשיעורי אינפלציה ותשלומי ריבית כאלה. סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ' זה עתה העלתה את דירוג האשראי של טורקיה מ"B" ל"+B", שתי המדרגות נמצאות בקטגוריה "מאוד ספקולטיבי".

עתה לאחר ההעלאה, טורקיה נמצאת ארבע דרגות מתחת ל"דירוג השקעה". העלאת דירוג האשראי באה לאחר שטורקיה החלה לפני מספר חודשים לבצע שינוי במדיניות הכלכלית, לא לפני שהנשיא ארדואן קיבע את ניצחונו בבחירות הארציות במאי אשתקד. השינוי במדיניות שהוכרזה הוא העלאת הריבית, בניגוד לדרכה המגוחכת והייחודית של טורקיה לבלום אינפלציה באמצעות הפחתת ריבית.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שיחד את בוחריו במשך שנים, הפחית ריבית כדי להפחית את עול תשלומי הריבית ויוקר המחיה, תיאוריה ודרך שאינן נמצאות בשום "טקסט בוק" בעולם, חוץ מאשר במוחו הקודח של ארדואן, שהחליף את נגידי הבנק המרכזי במשך שנים כאילו היו גרביים שימושיים לזמן הנדרש למצוא חן בעיני קהל מרעיתו במפלגת התנועה המוסלמית "צדק ופיתוח", AKP.

עוד הכריזה הממשלה לאחר הבחירות הארציות על העלאת מסים וגם על ביצוע ליברליזציה בתחום שוק ההון כדי לחזק את שוק הכספים והאשראי ובכך לחזק את אמון המשקיעים. הגיעו מים עד נפש, הגירעון התקציבי של טורקיה בשנת 2023 היה פי שבעה מאשר בשנת 2022, אם נהפוך את הלירות במונחי דולר ממוצעים לתקופות הוא הגיע לגירעון תקציבי של 59 מיליארד דולר לעומת 8.6 מיליארד דולר בשנת 2022. הבנק המרכזי של טורקיה הודיע כי יגדיל את יתרות המט"ח שלו.

צריך להיות הוגנים כלפי טורקיה שכמעט אין לה דרך מוצא. הבעיה העיקרית של טורקיה היא שאין לה מקורות אנרגיה, לא שדות גז או נפט שיוכלו לספק את צרכיה, לכן היא נהגה בשנים האחרונות באגרסיביות בתחום חיפושי הנפט והכרזה על בעלות עם שטחים כלכליים בים התיכון מול יוון וקפריסין.

מחלה שנייה של טורקיה היא היבוא הבלתי פוסק של זהב שפוגע במאזן התשלומים, מגדיל את החוב החיצוני שלא לצורך וגורר לבסוף לפיחות הלירה ומשם מחלחל לאינפלציה. כך בינואר השנה היה גירעון בחשבון השוטף של 2.56 מיליארד דולר, אבל למעט יבוא זהב, וכן יבוא מוצרי אנרגיה החיונית כאוויר לנשימה, היה עודף בחשבון השוטף של 3.59 מיליארד דולר. אין הוכחות לכך.

מאוד ייתכן כי חלק מהזהב המיובא לטורקיה נועד למכירה מחדש ברווח לאירן שנמצאת תחת עיצומים אמריקאים שאינם מאפשרים לה לצבור מט"ח מוניטרי ולכן הפתרון שהיא מצאה כתחליף לדולר, כמו מדינות מצורעות אחרות למשל רוסיה, הוא זהב. ייתכן כי טורקיה תפחית את יבוא הזהב כדי לשפר את גירעונה במאזן התשלומים השנה, לפחות כך רמזה לקרן המטבע הבינלאומית.

בעיה שלישית של טורקיה היא העלייה המחודשת בחודשים האחרונים במחירי הסחורות, כולל מחיר הנפט, שיקשו עליה לממש תוכנית להפחתת הגירעון בחשבון השוטף ולבלום את האינפלציה. ללא שיפור בחשבון השוטף, הירידה בערכה של הלירה הטורקית תימשך. הלירה ירדה בערכה בשנה האחרונה מול הדולר ב-41%. בעשר שנים התייקר הדולר ב-1,365% מול הלירה הטורקית. קרן המטבע הבינלאומית מצפה כי הלירה תתייצב לאחר העלאות הריבית האחרונות.

טורקיה: נפתחו הקלפיות בבחירות לנשיאות
14.05.23. רויטרס
יום בחירות בטורקיה. ארדואן שיחד את בוחריו במשך שנים/רויטרס

חולשתה של אירופה

בעיה רביעית למשק הטורקי היא חולשתה של אירופה, השוק המיידי שלה. אירופה נמצאת בהאטה משקית חמורה שלא ידעה שנים ארוכות, צמיחה השנה של 0.8% באיחוד האירופי. הקטר של אירופה וארץ הסחר החשובה ביותר של טורקיה ביבשת, גרמניה, נכנסה למיתון ברבעון הראשון של 2024.

הצרות באות בצרורות. ברעש רעידת האדמה בטורקיה בפברואר אשתקד, 7.8 בסולם ריכטר, נהרגו כ-50,000-55,000 נפש, מיליוני משפחות נותרו ללא קורת גג, נפגעו ונהרסו כמעט לחלוטין 11 מתוך 81 המחוזות. הוא אילץ את הממשלה, מטבע הדברים, להעלות שכר לעובדי החילוץ ולהוציא עוד תקציב לשיקום, תקציב החסר בלאו הכי, דבר שהגדיל את הגירעון התקציבי המתוכנן. חלק, או כמעט כל ההכנסות מהעלאות המסים נבלעו בהוצאות הרעש.

קרן המטבע הבינלאומית צופה כי הצמיחה של טורקיה השנה תהיה 3.25% לאחר 4% אשתקד כמתחייב מצעדים לבלימת התוהו ובוהו הכלכלי, צמיחה לנפש של כ-2.2%. הגירעון בחשבון השוטף יהיה 3% והאינפלציה במשך שנת 2024 תרד ל-46%. לכן, כדי לשפר את המאזן בחשבון השוטף עדיף לטורקיה להגביר את הסחר והמכירות לישראל, לא לאיים בניתוק קשרי הסחר.

בחודשיים הראשונים של השנה היבוא מטורקיה ירד ב-121 מיליון דולר לעומת החודשיים הראשונים של 2023 ל-730 מיליון דולר, היצוא של ישראל ירד קמעא ב-14 מיליון דולר ל-291 מיליון דולר. בכל שנת 2023 היבוא מטורקיה ירד ב-1.1 מיליארד דולר ל-4.6 מיליארד דולר, היצוא ירד ב-0.77 מיליארד דולר ל-1.57 מיליארד דולר. עוד מפסידה טורקיה, שכה זקוקה למט"ח מההכנסות האדירות שהיה לחברות התעופה שלה, טורקיש איירליינס וחברת פגסוס.

רעידת האדמה באנטקיה במחוז האטיי, טורקיה, 20 בפברואר 2023. רויטרס
רעידת האדמה בטורקיה, 2023. כ-50 אלף הרוגים, מיליונים נותרו ללא קורת גג/רויטרס

לחפש חלופות ליבוא

לא רק שטורקיה נהנתה ממאות מיליוני הדולרים שהתיירים הישראלים הזרימו לחופיה, אלא גם איסטנבול שימשה מעין האב, צומת מעבר, עבור הישראלים. טורקיש הודיעה שתחזור לטוס באוקטובר.

גם אם לא תטוס, הישראלים מסתדרים היטב עם חברות התעופה שחזרו לפעול בישראל. הסחר עם טורקיה יותר פרובלמטי, היבוא מטורקיה חשוב לא רק לטורקיה אלא דווקא לישראל, מוצרי איכות טורקיים של התעשייה הטורקית הטובה במחיר סביר וזול יחסית והכל קרוב ומיידי לישראל.

ישראל חייבת לחפש חלופות לייבוא שהתעשייה שלנו נהנתה ממנו לאורך שנים, זו לא תהיה משימה פשוטה. גם הצרכן הישראלי יצטרך לשלם יותר. רבים לא מודעים לצריכה של מצרכים שונים מטורקיה. היבואנים, יש לקוות, מחפשים חלופות במדינות אחרות באגן הים התיכון ומזרח אירופה. כמובן יש מקום גם לתקווה כי ימי ארדואן יהיו מאחורינו, אם יובס בבחירות לרשויות ואזורי המינהל של טורקיה, וכך יחל תהליך של היפוך מגמה לאחר השנים שהחמיצו בתקופת ארדואן.

האופוזיציה צריכה לנצח בעיקר באיסטנבול עם מפלגת העם הרפובליקאית, CHP, שמועמדה אקרם אימוגלו יוכל לקבל תמיכה לראשות העיר, לא למועצת העיר, גם מתומכיהם של המפלגה הלאומית, IYI המפלגה התומכת בכורדים המפלגה הדמוקרטית לשוויון, DEM. בידיים כבולות אקרם צריך להתמודד מול מועמדו של ארדואן ממפלגת השלטון AKP, מורט קורום.

לא קל לאופוזיציה מפני ש-90% של המדיה בשליטת ארדואן. איסטנבול עם 15.7 מיליון תושבים, חשובה ויכולה להוות סימן למהפך, כפי שארדואן החל את נסיקתו עת נבחר לראשות המרכז הכלכלי והפיננסי של טורקיה בשנת 1994. ניצחון חשוב גם בבירה אנקרה עם 5.5 מיליון תושבים. משם תיפתח הטובה לישראל?

ניצחון נוסף של ארדואן בשבוע הבא, שהוא הפסד לישראל, יהיה גם הבסה סופית של החילוניות בטורקיה אותה ארדואן מתכוון לחסל בחקיקה לאחר הבחירות המוניציפליות הנוכחיות. יהיה זה ניצחון שלו על רוחו של אבי האומה הטורקית המודרנית שייסד בשנת 1923, אבי הטורקים, מוסטפה כאמל אתא טורק שדמותו עדיין מתנוססת על שטרות הכסף של טורקיה המאבדים מערכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully