וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקניות יקרות לכם? חמשת הסופרים הגדולים הרוויחו יחד מיליארד שקל

28.3.2024 / 14:36

רשתות הקמעונאות הגדולות נהנו גם במלחמה עם הכנסות של יותר מ-33 מיליארד שקל ועלייה ממוצעת של 22% במניותיהן ב-2023; שיעור הרווח אמנם צנוע ועומד על כ-2%, אך הוא טומן בתוכו גם שכר של מיליונים שבחלק מהמקרים כולל גם בני משפחה

הפיקוח על מחירי המזון/דוברות מבקר המדינה

יש עסקים שמלחמת חרבות ברזל עשתה להם רק טוב, או לפחות לא הרעה את מצבן, כך אם נשפוט את תוצאותיהן העסקיות של הקמעונאיות הישראליות הנסחרות בבורסה בתל אביב כפי שפורטו בדוחותיהן הכספיים לשנת 2023.

ולא רק תוצאותיהן הכספיות. גם מניותיהן של 5 חברות הקמעונאות שנבחנו על ידי וואלה! כסף (ראו טבלה) עלו בממוצע כ-22.8% מתחילת השנה, לעומת מדד ת"א 125, לדוגמה, שעלה 7.81% לאותה התקופה.

העלייה הגבוהה ביותר נרשמה במניית ענקית הקמעונאות המקומית שופרסל, ששליטתה עברה לפני כחודש לידי האחים אמיר, שרכשו 24.9% ממניותיה. הכנסותיה לשנת 2023 עלו בכ-3.5% ועמדו על כ-15.2 מיליארד שקל אותה שנה, לצד רווח של 323 מיליון שקל.

מניית טיב טעם חותמת את הטבלה מלמטה עם עלייה של 0.44%, ומסכמת את שנת 2023 עם עלייה של כ-4.8% בהכנסותיה לצד ירידה של כ-39% ברווח לאותה שנה. הירידה הוסברה על ידי טיב טעם, בין היתר, בהתייקרות שכר העבודה, עליית המדד ועלייה בתשומות כתוצאה מעלייה במחירי השירותים.

הקמעונאיות הישראליות הנסחרות בבורסה. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
הקמעונאיות הישראליות הנסחרות בבורסה/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

יחד עם קרפור (לשעבר יינות ביתן ומגה), שתוצאותיה העסקיות לשנת 2023 פורטו בדו"ח הכספי של חברת אלקטרה מוצרי צריכה, עמדו הכנסות 6 הקמעונאיות הגדולות בישראל על כ-33.6 מיליארד שקל לאותה השנה, לצד רווח של כ-760 מיליון שקל, שללא ההפסד של קרפור כבר נושק לכ-1 מיליארד שקל.

אמנם מדובר בשיעור רווח ממוצע צנוע של כ-2%, אך הוא טומן בתוכו, כאמור, כסף גדול, שאיפשר תגמול של מיליוני שקלים למנהלי הרשתות. כך לדוגמה יו"ר ומנכ"ל שופרסל קיבלו בשנת 2023 שכר ומניות בשווי של כ-8.2 מיליון שקל וכ-6.9 מיליון שקל, בהתאמה.

התגמול הכולל של מנכ"ל רשת יוחננוף, ושל אביו המכהן כיו"ר, עמד על כ-4.3 מיליון שקל וכ-2.4 מיליון שקל, בהתאמה, לאותה שנה, והתגמול הכולל של רמי לוי, המכהן כדירקטור וכמנכ"ל הרשת הנושאת את שמו, עמד על כ-3.5 מיליון שקל לתקופה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מדפי סופר ריקים, רמי לוי פתח תקווה, 10 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
מדפים ריקים בתחילת המלחמה. "באוקטובר נחוותה צמיחה של 17%, שהובילה את הרבעון הרביעי כולו לצמיחה של כ-9%"/ראובן קסטרו

מה הוביל לזינוק המניות ולצמיחת הפעילות של הקמעונאיות למרות הקיטוב החברתי שבלט ציבורית בעקבות הרפורמה המשפטית ומלחמת חרבות ברזל, שרק חיזקו את אי הוודאות הכלכלית האופפת את המשק הישראלי מאז החלה מגמת עליית הריבית?

שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות בבית ההשקעות IBI, מסבירה: "השפעת מלחמת חרבות ברזל על סקטור הקמעונאות הישראלי הייתה בעיקר בחודש אוקטובר 2023 ונבעה כתוצאה מסגירת בתי המלון, בתי הקפה והיעדר טיסות לחו"ל.

"כל אלה גרמו להישארות של יותר ישראלים במדינה ובבית, ובעקבות כך הובילו לביקושי יתר בצריכה בחברות הקמעונאיות אותו החודש. כך אם צמיחה בסקטור עומדת לרוב על בשיעור חד ספרתי נמוך שהינו סביב ה-2%, באוקטובר נחוותה צמיחה של 17%, שהובילה את הרבעון הרביעי כולו לצמיחה של כ-9%.

"המלחמה אינה הקטליזטור היחיד לעלייה בתוצאות העסקיות, שחלק מההכנסות בחברות נתרם גם כתוצאה מעליית המחירים, ובעיקר במוצרים הטריים דוגמת הבשר והפירות והירקות. לצד זאת יש לזכור כי הקמעונאיות נאלצות להעלות מחירים בשל עלייה בתשומות דוגמת שכר עבודה, דלק, חשמל, והוצאות נוספות הצמודות לאינפלציה, לצד עלויות בשל שערי מטבע כתוצאה מייבוא.

"תוצאותיה הכספיות של שופרסל, לדוגמה, אמנם נתרמו כתוצאה מהמלחמה, אבל בנוסף הם נתרמו מתוכנית התייעלות משמעותית שניכרת בהבדלי התוצאות העסקיות אל מול שנת 2022, ובעיקר בקפיצה של עשרות אלפי אחוזים ברווח הנקי.

"הרווח שהציגה החברה לשנת 2022 אינו מייצג את פעילותה לאורך ציר הזמן, אלא נפגע בעיקר בשל הפרשות שביצעה לתוכנית התייעלות לצד הוצאות חד פעמיות שנבעו מחילופי הנהלה. אותה תוכנית שיצאה לפועל כתוצאה מאיבוד נתחי שוק ושחיקה ברווחיות. רמות הרווח כיום חוזרות לאלו של 2019".

שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות בבית ההשקעות IBI. אילן בשור,
אחיעז. "התוצאות נתרמו מעליית המחירים, ובעיקר במוצרים הטריים דוגמת הבשר והפירות והירקות"/אילן בשור

אחיעז מסבירה כי "גם ברשת יוחננוף, לדוגמה, השיפור ברווח אינו מאפיין רמת רווח רגילה, ונובע, בין היתר, בשל הכרה בהפסד בגובה 38 מיליון שקל במהלך 2022 בעקבות השקעתה בחברת A2Z, לעומת הכרה בהפסד של 2 מיליון שקל בשנת 2023.

"בנוסף, החברה צמחה קרוב לכ-10% והמשיכה להתייעל, ובכך העלתה את הרווח האבסולוטי שלה, ובהקשר שלה יש לציין כי הרשת הקפיאה את רמת המחירים כדי לשמור על אטרקטיביות כחלק מפעילותה להגדיל את נתח השוק שלה.

"העלייה במניות הסקטור, עם זאת, אינן מאפיינות בהכרח את תוצאות החברות או את עיוותי המלחמה. עיקר העלייה שנחוותה במניית שופרסל, לדוגמה, מיוחסת לרכישת השליטה בה בפרמיה על ידי האחים אמיר, שהיווה מהלך התומך במחיר המניה.

"מהלך הרכישה גם תרם לעלייה בכלל מניות הסקטור. אך כדאי לשים לב כי העליות המורגשות במניות מגיעות לאחר ירידות משמעותיות שחוו מניות החברות בשנת 2022.

"שנת 2024 צפויה להיות שנה מאתגרת גם לרשתות הקמעונאיות, שכן עליית המחירים תמשיך ללוות את הסקטור ולהכביד על משקי הבית, וייתכן והצרכנים יהפכו לסלקטיבים יותר בסופר.

"בנוסף, העלייה בתשומות תימשך, דוגמת פעימה נוספת של עלייה בשכר המינימום באפריל הקרוב, וההוצאות הקשורות לעלייה באינפלציה ממשיכות לעלות, גם אם בקצב מתון יותר.

"הצמיחה בחברות הקמעונאיות, עם זאת, צפויה להמשיך, ובמיוחד לאור שקידת הקמעונאיות על התייעלות, ולצד מגמת עליית המחירים התורמת להכנסותיהן. בנוסף, יש לחברות הקמעונאות מנועי צמיחה נוספים, דוגמת רשת גוד-פארם המוחזקת על ידי רמי לוי, ורשת זול סטוק המוחזקת על ידי יוחננוף. בהיבט המניות, דווקא בתנאי אי וודאות סקטור הקמעונאות נחשב לדפנסיבי, ויכול להיתרם מכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully