וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העולם מעריך את העמידות של החברות הישראליות"

ליאור נוביק

29.3.2024 / 8:18

ארז מגדלי, מנהל חטיבת השקעות במגדל ביטוח ופיננסים, מספר על ההתמודדות של השוק הפיננסי בתקופת המלחמה: "הכלכלה הישראלית נפגעה. יש עלייה באי הוודאות ובסיכונים". למרות הכל, הוא אופטימי: "כשאי הוודאות תרד ההשקעות יחזרו בהיקפים גדולים"

בווידאו: צה״ל תקף תשתיות של צבא סוריה בהם פעל ארגון הטרור חיזבאללה 12.03.24/דוצ

"הכלכלה הישראלית נפגעה. ראינו את זה בנתוני הצמיחה, במיוחד בתחילת הלחימה כשכולם גויסו. אבל אנחנו גם רואים כי היסטורית, כלכלת ישראל יודעת להיות גמישה, ולהתמודד עם מצבים מסוג זה וגם להתאושש בחזרה". כך אומר ארז מגדלי, מנהל חטיבת השקעות במגדל ביטוח ופיננסים. לדבריו, "ראינו את זה בעבר לאחר מבצעים צבאיים, ונכון שזה אירוע הרבה יותר רחב ולכן החשש בהתחלה היה יותר גדול, אבל עדיין רואים חזרה מדורגת של הרבה מאוד מהפעילות במשק, כולל בצריכה של האזרחים".

מגדלי אחראי, בין היתר, על תחום ההשקעות הלא סחירות של קבוצת מגדל הכוללות השקעות בנדל"ן, תשתיות, טכנולוגיה, אשראי פרטי וכן קרנות השקעה בארץ ובחו"ל. "יש פה התמודדות מאוד מאתגרת עם עלייה בצורכי הגיוס של הממשלה כדי לממן את האירוע של הלחימה, וגם ההשפעה לעתיד שתהיה על התקציב", הוא מוסיף, "אם בעשורים האחרונים ראינו ירידה בתקציב הביטחון כשמודדים את זה כאחוז מהתמ"ג, כנראה תהיה פה עלייה קבועה בטווח הבינוני כסוג של אילוץ. המשק יצטרך להתמודד עם האילוץ הזה, ואנחנו רואים שזה בא לידי ביטוי כבר עם עלייה בפרמיית הסיכון של ישראל".

במבט על השקעות לטווח הארוך, מגדלי מדגיש כי "הכישרונות שיש בארץ וקסמו של ההייטק הישראלי ימשיכו למשוך קדימה את המשק, בתוך אי ודאות מאוד גדולה, בעיקר בשל המצב הביטחוני בצפון, שעדיין לא ברור איך יסתיים, אם בכלל. לכן, רק לאחר שנראה ירידה באי הוודאות, נצפה גם בהשקעות חוזרות בישראל בהיקפים יותר גדולים".

מגדלי מסביר כי את ההשפעה של המלחמה על המשק מרגיש וירגיש האזרח הישראלי הממוצע: "נראה עלייה בריבית שהממשלה תשלם על גיוסי כספים, ובסוף העלויות הללו מתגלגלות לכיוון האזרחים. האתגר הוא לייצר את המומנטום של צמיחה מחדש, שבסופו של דבר כולם ייהנו ממנו, כיוון שבלי חידוש הצמיחה עלולה להיות פגיעה ברמת החיים של האזרחים. אנחנו כן מאמינים שיש לכלכלה בישראל יסודות טובים וחזקים, אבל היא מתמודדת עם אירוע לא פשוט מבחינה משקית, ואי הוודאות בצפון מעיבה על השוק ומצב העסקים".

"גם אצלנו במגדל, כמו לדעתי בכל מקום אחר בישראל, היו הרבה מאוד עובדים שגויסו למלחמה וחלקם עדיין מגויסים". הוא מסביר, "אנחנו כמובן תומכים בהם ובמשפחותיהם. במקביל, חשבנו איך מגדל יכולה, מהמקום שלה בחברה הישראלית, לתמוך באנשים בדרום במציאות הקשה הזו שנכפתה עליהם. אחת ההחלטות הגדולות שקיבלנו הייתה לאמץ את העיר שדרות, עם תרומה כספית של 10 מיליון שקל לצד ליווי צמוד של העירייה והמוסדות המקומיים.

"למרות שחווינו את אירועי ה-7 באוקטובר בהלם ותדהמה כמו כל ישראלי, מהר מאוד נערכנו כדי להמשיך לתת את השירות ללקוחות שלנו, כיוון שאחד המוקדים המרכזיים של מגדל נמצא באשקלון, כחלק מרכזי מהמשך תמיכה במבוטחים ובמשקיעים, ובמקביל לתמוך באנשי המילואים שלנו, כמו כל עם ישראל".

ארז מגדלי חדש. ניקולה וסטהפל,
מגדלי. "אנחנו מאמינים שיש כאן תחומים שימשיכו להיות חזקים קדימה"/ניקולה וסטהפל

"עלייה בסיכונים עם אפשרות להזדמנויות"

מגדלי מדגיש כי מגדל רואה עצמה גוף פיננסי עם ראייה ארוכת טווח ורק לאחרונה ביצעה כמה עסקאות חשובות, בהן רכישת 10% ממניות רשת הסיעוד עמל ומעבר, לצד השקעות נוספות כמו רכישת מניות בסלקום יחד עם קרן פימי. "אנחנו קודם כל גוף מקומי, אנחנו מכירים הרבה מאוד מהפרויקטים כאן, את ההשקעות בארץ, ואנחנו רואים חשיבות להמשיך להשקיע בתקופות כאלה ובכלל, גם מתוך ציונות וגם מתוך תפיסה והבנה שיש הרבה פוטנציאל וחוזק בכלכלה הישראלית".

למגדל יש פעילות מאוד מפותחת בתחום הנדל"ן והתשתיות בישראל. היא מנהלת נכסי נדל"ן בישראל בהיקף של מעל 15 מיליארד שקל. "אנחנו כל הזמן ממשיכים לפעול בתחום הזה ומבצעים השקעות בתשתיות כמו כבישים, דיור ומרכזים לוגיסטיים. אנחנו מאמינים שזה הזמן להשקיע עם מבט לשנים קדימה.

"השקענו במימון של פרויקטים לדיור להשכרה, בתשתיות, נכסי לוגיסטיקה וחברות שונות", הוא אומר. "אנחנו כן רואים את עצמנו כגוף שמבין שיש פה עלייה באי הוודאות, עלייה בסיכונים, אבל גם רואים את הערך שיש לכלכלה הישראלית במבט קדימה, וכגוף שחושב לטווח ארוך אנחנו רוצים לקחת את ההזדמנויות האלה".

מגדלי מסביר כי מגדל רואה עצמה כחברה מרכזית במשק הישראלי עם אחריות רבה, בראש ובראשונה כלפי לקוחותיה. "אנחנו מנהלים תיקי השקעות עבור כ-2 וחצי מיליון לקוחות", הוא מדגיש, "כ-350 מיליארד שקל של חסכונות של הציבור הישראלי. אנחנו מנהלים תיק מאוד מגוון שמפוזר בין ישראל לחו"ל, בין פרטיים לא סחירים לבין הבורסה. הפיזור של התיק והאפיונים שלו סייעו לנו להתמודד עם האירוע הזה מבחינה פיננסית. כפי שציינתי,

"אי הוודאות גם מייצרת הזדמנויות לגופים שחושבים לטווח ארוך. אנחנו מאמינים שיש כאן תחומים שימשיכו להיות חזקים קדימה, כמו רכש של מרכזים לוגיסטיים. אנחנו ממשיכים להשקיע בישראל, כמובן שאנחנו מנתחים כל הזמן את המצב, בוחנים איפה הסיכונים עלו ומה יקרה לריבית, אבל אנחנו במוד של להמשיך לפעול כאן, ולהתרחב לתחומים חדשים.

בראייה קדימה, "אנחנו עדיין חושבים שתהיה פה אי ודאות ולכן פועלים בצורה הדרגתית", מדגיש מגדלי, "אנחנו לא יודעים מתי האירוע הזה יסתיים, לכן גם בקנייה של נכסים בישראל אנחנו פועלים בצורה הדרגתית, על בסיס ניתוח של מה שאנחנו חושבים שהוא כדאי, אבל אפשר לסמן שראינו איזושהי התבגרות של החוסכים הישראלים.

"אני חושב שתקופת הקורונה, שהיו בה נפילות חדות והתאוששות מאוד מהירה, נתנה פה איזשהו חינוך שוק. אנשים מבינים היום יותר שיש תנודות, שיש אירועים חריגים, אבל לא נכון לפעול בתקופה הזו בפזיזות. לא ראינו בקשות חריגות לשינויים במסלולי חיסכון, או אפילו בקרנות הנאמנות, שזה כסף יותר נזיל. תיקי הפנסיה בישראל מאוד מפוזרים בין השקעות בארץ לחו"ל. למעשה מעל 50% מהנכסים היום נמצאים בחו"ל, וזה מעניק פיזור ויכולת למערכת שלנו להתמודד עם אירועים כאלה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
פלסטינים ליד הגדר, רצועת עזה, 7 באוקטובר 2023. עבד רחים חטיב - פלאש 90, פלאש 90
טבח ה-7/10. "קיבלנו שיחות והודעות הזדהות ותמיכה"/פלאש 90, עבד רחים חטיב - פלאש 90

"העולם מודאג, אבל לישראל נתוני בסיס טובים"

מגדלי מספר כי לאחר מתקפת הטרור של חמאס ואירועי הטבח של ה-7 באוקטובר, בחברה קיבלו שיחות והודעות הזדהות ותמיכה מגופים ומוסדות רבים שהם עובדים איתם ברחבי העולם. "זה באמת נתפס גם מבחינתם כאירוע חריג", הוא מסביר, "הקשר שלנו עם העולם הוא מאוד חשוב וקריטי למשק, והוא ימשיך להיות כזה.

"אנחנו כן רואים המשך של הפעילות הבינלאומית, אבל ברור שהם שואלים יותר שאלות. רובם מרגישים את העלייה באי הוודאות, גם החברות הבינלאומיות וגם המשקיעים שכבר עובדים איתנו תקופה ארוכה, למרות שיצא להם כבר לחוות מצבים דומים, גם אם לא בעוצמה הזו. אפשר להגיד שהמוניטין של ישראל עוזר פה, כלומר המוניטין של החברות הישראליות, של ההייטק הישראלי. העובדה שיש כאן בסיס מאוד חזק, שהם מכירים כבר, הם יודעים שהוא עובד טוב, אז יש סיכוי טוב שזה יחזור לרמה הגבוהה לאחר שהמלחמה תעבור.

"יש כאן הערכה מצדם לעמידות של העסקים והחברות הישראלים, אבל עדיין איך שהדברים נראים מבחוץ משפיע, ויש זהירות בכל מה שנוגע לישראל. יש קצת יותר זהירות מצד משקיעים זרים, אני חושב שהם מחכים להתבהרות של התמונה. במבט קדימה יש מקום לאופטימיות, נתוני הבסיס שלנו כמדינה טובים, אבל אנחנו נתמודד עם ההשלכות של המלחמה הרבה מאוד זמן. מדינת ישראל תצטרך להקפיד יותר על הניהול הכלכלי שלה במבט קדימה, כי הצרכים הטקטיים הביטחוניים יהיו גבוהים.

"היכולת שלנו כמדינה לנהל תקציב בצורה אחראית ולשמור על דירוג האשראי ברמה הנוכחית קריטית בשביל למשוך השקעות לישראל. יש פה המון חוזקות של הכלכלה, אבל אנחנו גם מתמודדים עם אתגרים שלא חווינו שנים. לכן ניהול עם מבט קדימה יהיה קריטי וחשוב מתמיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully