וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחת לארבע שנים: הרגע הדרמטי של ביטקוין מגיע

2.4.2024 / 8:58

כל ארבע שנים ההיצע המתחדש של ביטקוין נחתך בחצי. שלושת הפעמים הקודמות הובילו לעלייה דרמטית בערך המטבע. אירוע החציה הרביעי עתיד להתקיים החודש אחרי שביטקוין כבר רשם זינוק מטורף, מה יקרה הפעם?

בווידאו: תחנת כוח הופעלה מחדש כדי לכרות ביטקוין/זווית

ביטקוין, המטבע המוביל בשוק הקריפטו, פועל על פי סט חוקים מוגדר מראש שאינו ניתן לשינוי ללא קונצנזוס רחב שכמעט בלתי אפשרי להשיגו. אחד מהחוקים המשמעותיים, הוא "אירוע החצייה", ואותו אירוע משמעותי מתקרב בצעדי ענק.

אירוע זה שמיד נרחיב עליו, יתרחש החודש בפעם הרביעית, כאשר לכל אחת משלוש הפעמים הקודמות היו השלכות משמעותיות על ערך המטבע, וקפיצה חזקה שלו לאחריהן.

ביטקוין. ShutterStock
אירוע החצייה (Halving) הוא אירוע המתרחש כל 4 שנים/ShutterStock

לפני הכל, צריך להכיר את המנגנון המוניטרי של ביטקוין - איך בעצם פועל המטבע? ביטקוין, שהפך לרשת הבלוקצ'יין החזקה והרחבה ביותר בעולם, מנוהל על פי סט חוקים המוגדרים בקוד התוכנה שלו. ללא יכולת שינוי.

אחד הכללים החשובים ביותר הוא כי ביטקוין הוא מטבע דיס-אינפלציוני, כלומר בעל היצע מוגבל, שיהיה במלואו בסירקולציית המטבעות באיזור שנת 2140. לעולם לא יהיו בעולם יותר מ-21,000,000 מטבעות ביטקוין.

כל בלוק בשרשרת הבלוקצ'יין של ביטקוין נכרה בממוצע כל 10 דקות, ובכל אחד כזה, ישנו תגמול עבור הכורה שהצליח לכרות את הבלוק.

בבלוק הראשון, נוצרו גם המטבעות הראשונים. אז, התגמול עבור כל בלוק, היה 50 מטבעות ביטקוין המתווספים להיצע הכולל כל 10 דקות בממוצע. לאחר אירוע החציה שיתרחש בקרוב, יירד היצע המטבעות המתחדש ל-3.125 מטבעות ביטקוין לכל בלוק חדש שייכרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ביטקוין. ShutterStock
אירוע החצייה הקרוב יתקיים ממש החודש - אפריל 2024/ShutterStock

אז מה זה בכלל אירוע החצייה?

אירוע החצייה (Halving) הוא אירוע המתרחש כל 4 שנים, או כל 210,000 בלוקים, בו היצע המטבעות המתחדש (התגמול שמקבלים הכורים כל בלוק) נחתך בחצי.

עד כה נחתך היצע המטבעות המתחדש כ-3 פעמים, כלומר בוצעו 3 חציות. והיצע המטבעות המתחדש ירד בדרגה מ-50, ל-25 בראשונה, ל-12.5 בשנייה, ול-6.25 בשלישית. בחצייה הקרובה כאמור, ירד היצע המטבעות המתחדש ל-3.125 מטבעות ביטקוין לכל בלוק חדש שייכרה.

אירוע החציה של ביטקוין. יח"צ,
הקו הכחול מציג את כמות המטבעות הנמצאים בסירקולציה. הקו הכתום מייצג את אחוז ההיצע המתחדש, האינפלציה המוניטרית של ביטקוין/יח"צ

האם תהיה לזה השפעה על המחיר?

עד כה, אירועי החצייה ידועים כאירועים היסטוריים מבחינת המחיר, האימוץ והסנטימנט של ביטקוין, המלוות בנסיקת המחיר ובבאז תקשורתי גלובלי.

מבחינת "מכניקת היצע וביקוש" של ביטקוין, ומה אנחנו יכולים ללמוד מהתנהלות המטבע עד כה, הדבר משמעותי גם כן. מאחר ועד כה, הוכיח ביטקוין כי יש לו ביקושים קשיחים ואף צומחים, כאשר היצע המטבעות נחתך בחצי, קשה יותר ליצור את אותם מטבעות. וכמו בכל שיעור בסיסי בכלכלה, היצע נמוך וביקוש גבוה, משמעותם עליית מחירים.

אירוע החצייה הקרוב יתקיים ממש החודש - אפריל 2024. המועד המוערך הוא 19 באפריל כאשר את שעון הספירה לאחור ניתן לראות כאן.

מטבעות דיגטליים. ShutterStock
רבים משערים כי תהליך נסיקת המחיר יתרחש גם בחצייה הקרובה/ShutterStock

מה קרה באירועי החצייה הקודמים?

באירוע החצייה הראשון שהתרחש ב-28 בנובמבר 2012, כמות המטבעות המיוצרים בכל בלוק חדש ירדה מ-50 ל-25. בשנה שלאחר החצייה, מחיר הביטקוין זינק מ-13 דולר ל-266 דולר למטבע.

אירוע החצייה השני התרחש ב-9 ביולי 2016. באירוע זה, נחצתה שוב כמות במטבעות המיוצרים בחצי מ-25 ל-12.5. ושוב, בשנה לאחר מכן זינק מחיר הביטקוין מ-600 דולר ל-2,000 דולר למטבע.

אירוע החצייה השלישי והאחרון, התרחש ב-11 במאי 2020. באירוע זה, שוב נחצתה כמות במטבעות בכל בלוק חדש מ-12.5 ל-6.25. מחיר הביטקוין זינק מ-7,200 דולר ל-68,000 דולר למטבע בשנה לאחר מכן.

רבים משערים כי תהליך נסיקת המחיר יתרחש באופן דומה גם בחצייה הקרובה, וישנן הערכות רבות ומודלים מהתבססים על אירוע החצייה. אך חשוב לזכור שאלו הערכות בלבד והן אינן יכולות לחזות בוודאות את המחיר העתידי.

לסיכום - מודל כלכלי הפוך

בניגוד להיצע כסף שהולך ומתרחב עם השנים, מחירים שמאמירים וכוח קנייה שנשחק, ביטקוין מתבסס על מכניקה הפוכה, קצב האינפלציה יורד בשאיפה להגיע ל-0% היצע מתחדש בעתיד הרחוק, וכוח קנייה שהולך וגודל, מתגמל סבלנות, ומצליח לשמור על ערך לאורך זמן.

ישנם מטבעות ופרויקטים נוספים השואפים להשיג דומיננטיות דומה לזו של ביטקוין אך נכון לכיום, לא מדובר ביוזמות שהצליחו לשנות את המציאות והדבר אינו מסתמן כאיום על המטבע המוביל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully