וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הזכויות של ארוסות חללי צה"ל? שאלות ותשובות בעקבות החוק החדש

עו"ד דליה שאול

עודכן לאחרונה: 31.3.2024 / 17:10

החודש אושרה בקריאה שלישית הצעת החוק שנותנת זכויות לארוסים וארוסות של חללי כוחות הביטחון. למי זה תקף, איך מוכיחים אירוסין ואילו נושאים החוק השאיר עמום?

בווידאו: סגן כפיר ובת זוגו המשרתת במילואים נישאו בזמן המלחמה בעזה/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

החודש אושרה בקריאה שלישית הצעת החוק להכרה בארוסות וארוסים של חללי כוחות הביטחון ונרצחי פעולות איבה מה-7 באוקטובר, מה שיקנה להן.ם אותן זכויות שיש לאלמנות של כוחות הביטחון ונרצחי פעולות איבה לכל החיים, למשך 5 שנים בלבד.

בדיוני הכנסת בקריאה הראשונה היתה הצעה להעניק לארוסות תגמולים במשך שנתיים בשלוש פעימות ולא בתשלומים חודשיים בדומה לאלמנות, אלמנים וידועים בציבור. הצעה זו העלתה קול צעקה של יוזמי החקיקה שלא להפלות בין הקבוצות השונות.

מה מטרת החוק?
החוק בא לפתור את בעייתן של ארוסות וחברות שיצליחו להוכיח כי עמדו להינשא עם החלל/הנרצח שנפלו או נרצחו ב-7 באוקטובר ובמלחמת חרבות ברזל ומצאו עצמם ללא מעמד משפטי וללא הכרה משפטית מתאימה המקנים הכרה וזכויות על פי חוק.

מה יקבלו הארוסות והארוסים לפי החוק?
מדובר בשורה של זכויות שיינתנו לתקופה של חמש שנים, בהתאם לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה. זכויות אלה כוללות בין היתר תגמול חודשי בסך 10,000 שקל, מימון תואר ראשון, מימון טיפול רפואי הכולל גם ייעוץ, תרופות ועוד. עוד נכללת זכאות לקבלת טיפולים רגשיים וליווי פסיכולוגי במשך 10 שנים.

אילו ארוסות נכללות בחוק?
החוק יחול גם על ארוסות וארוסים של שוטרים, סוהרים, חללי שב"כ, מוסד, התגוננות אזרחית וכן חללי פעולות איבה. עשרה חברי כנסת תמכו בחוק ולא היו מתנגדים או נמנעים. על פי החוק הזכאות תהא לתגמול חודשי, טיפולים רגשיים והטבות שונות.

חתונה צבאית בזמן מלחמת עזה. איתן אלחדז, תמונות גולשים
חתונה צבאית בעת המלחמה. החוק יחול גם על ארוסות וארוסים של שוטרים, סוהרים, חללי שב"כ, מוסד, התגוננות אזרחית וכן חללי פעולות איבה/תמונות גולשים, איתן אלחדז

איך הן יצליחו להוכיח שהן ארוסות ולא חברות של המנוח?
ישנם מקרים שבה יהיה קל להוכיח את המעמד המשפטי הנדרש של ארוסות וארוסים, אך במקרים לא מעטים יהיו צורך בהבאת הוכחות רבות לכך שעמדו שאכן מדובר בבני זוג שעמדו להינשא.

על פי החוק, למי שנרשמו לנישואין תינתן הכרה אוטומטית. לגבי אלה שלא הספיקו להירשם לנישואים, יהא עליהם להוכיח כוונה לנישואים תוך שיציגו הוכחות להצעת נישואים או מסיבת אירוסין. ההוכחות יכולות להיות באמצעות תיעודים דיגיטליים ברשתות החברתיות, פרסום לחברים ובני משפחה על כוונתם להינשא או על בסיס עדויתיהם של פרטנרים שלהם על כוונתם להינשא ועל היותם ארוסים וארוסות.

הוכחות מתאימות נוספות יכולות להיות למשל הסכם שכירות למגורים משותפים או הסכם לרכישת דירה בבעלות משותפת, הוכחות כתובות שמאשרות כי ביצעו אחת או יותר מפעולות שונות המעידות על תכנון חתונה ומימוש כוונתם להינשא כמו קביעת מקום, קביעת מועד, רכישת/שכירת שמלת כלה, רכישת טבעת אירוסין וכיוצ"ב.

האם ראוי לבקש את האסמכתאות הנ"ל בזמן שהן מתאבלות?
עולה השאלה המתבקשת האם מדובר בדרישה לגיטימית להמציא אסמכתאות לכוונה להינשא תוך חדירה לפרטיותם, וחקירת חייהם הזוגיים של אלה שמערכות היחסים שלהם נקטעו בטרם עת בנסיבות טרגיות.החקירה מעלה אצל הנותרים בחיים רגשות קשים וזכרונות על הזוגיות שנקטעה באירועים נוראיים תוך שהם מתמודדים עם השכול והאובדן מערכת החוק והמשפט סבורה שכןבשל החשש שיהיו כאלה שינסו לנצל את המצב ולקבל הכרה וזכויות לא להם תוך נסיון להונות את רשויות המדינה.

מה קורה עם ארוסים מאותו מין של המנוח?
על פי החוק לא ברור מה קורה כאשר הארוס או הארוסה הם בני אותו מין של החלל או הנרצח בפעולת איבה.

ארוסה שהתגוררה עם המנוח לפני מותו יכולה להיחשב כידועה בציבור?
החוק אינו עוסק בשאלה האם הארוסות הינן ידועות בציבור של חללים או נרצחי פעולות איבה. לצורך הכרה בהן כידועות בציבור וקבלת זכויות מתאימות עליהן לפנות לקבל זכויותיהם למשל מהמוסד לביטוח לאומי. במוסד לביטוח הלאומי מתבצעת חקירה האם בני הזוג הינם ידועים בציבור על פי קריטריונים קבועים בחוק הביטוח הלאומי על מנת לקבל זכויות שונות.

על מנתלהוכיח כי בני הזוג היו ידועים בציבור ידרוש המוסד לביטוח הלאומי תצהירים מפורטים כי מדובר בבני זוג שניהלו משק בית משותף לרבות אסמכתאות מפורטות לניהול משק הבית המשותף, הסכם שכירות, חשבון בנק, הוצאות משותפות, יערוך חקירות אישיות וסביבתיות ועוד.

בעוד שמי שנרשמו לנישואים יכולים להציג את הרישום לצורך הוכחת מצבם המשפחתי ארוסות וארוסים שטרם הספיקו להירשם לנישואים על פי החוק החדש בדומה לידועים בציבור נדרשים להוכיח את הקשר ביניהם על מנת לקבל את הזכויות הרלבנטיות המגיעות להם מכוח החוק.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
עו"ד דליה שאול. יח"צ,
עו"ד דליה שאול/יח"צ

האם ידועים בציבור הוא סטטוס משפטי?
ידועים בציבור אינו סטטוס משפטי. מדובר בבני זוג החיים יחד, מנהלים משק בית משותף אך אינם נשואים. הנושא עדיין אינו מוסדר בחקיקה ספציפית במדינת ישראל אך ישנם חוקים שונים המתייחסים לידועים בציבור כחלק מהגדרת בני הזוג באותו החוק.

האם ידועה בציבור נחשבת כיורשת לפי חוק הירושה?
בחוק הירושה בסעיף 55 מדובר על איש ואישה המנהלים משק בית משותף אך אינם נשואים זה לזה, אינם נשואים לאחר והנפטר לא ערך צוואה - במקרה כזה רואים את בן הזוג הנפטר כאילו והוריש לבן זוגו הנותר בחיים.

האם ארוסות נחשבות אוטומטית כיורשות על פי חוק הירושה ויורשים את החלל שנפל כאילו מדובר באלמנה? האם ארוסים זכאים אוטומטית לקצבת שארים מהביטוח הלאומי כמי שנכנסים בנעלי אלמנים?
במצב המשפטי כיום, יהא עליהם להוכיח את מערכת היחסים והקשר הזוגי ביניהם בהתאם לחוק הרלבנטי לפיו מתבקשות זכויותיהם למול הערכאה השיפוטית או הגורם הרלבנטי אליו הם פונים בדומה לנדרש כיום מידועים בציבור.

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בדיני משפחה, גירושין וירושה, מגשרת לגירושין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully