וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הביטוח שומרות את הכסף לעצמן? הביטוח הלאומי לא נשאר חייב

8.4.2024 / 8:34

חברות הביטוח מנכות לנפגעי תאונות עבודה את הסכום שאמור להגיע לביטוח הלאומי, אבל לעתים קרובות "שוכחות" להעבירו למוסד. שוחחנו עם שתי בכירות שהסבירו לנו מהו שיבוב וכיצד הן בכל זאת מצליחות לגבות אותו

סגן היועץ המשפטי של ביטוח לאומי על החל"ת/מעריב

בימים אלו מדינת ישראל משוועת להכנסות נוספות וכל סכום כסף שנוסף לקופתה המדלדלת צריך לשמש אותה על מנת להתמודד עם שלל האתגרים שנצבים בפתחה. אי לכך, 287 מיליון השקלים, אותם הצליח ביטוח לאומי לקבל השנה מידיהן הקפוצות של חברות הביטוח בישראל - מהווה בשורה נהדרת.

על פי נתונים שמתפרסמים בוואלה כסף בבלעדיות, במהלך השנה האחרונה עמד היקף 'השיבוב' מחברות הביטוח על סכום שיא של כל הזמנים. העבודה המסורה של מחלקה ייעודית ומצטיינת במל"ל, בניצוחה של עו"ד מיכל גורי, הזרימה לקופת המדינה במהלך 11 השנים שחלפו סכום מצטבר של מיליארד ו-687 מיליון שקלים.

שני גברים מסייעים לגבר פצוע במפעל. ShutterStock
העובד נפגע? חברות הביטוח לא בהכרח מעבירות כסף לביטוח הלאומי/ShutterStock

מה זה שיבוב? מדי שנה נפגעים בתאונות עבודה אלפי עובדים, חלקם באורח קשה. בלא מעט מהמקרים, המעסיק שלהם רכש ביטוח שמכסה את אחריותו כלפי נזקים שיגרמו ברשלנותו לעובדיו. לצד זאת, היות ומדובר על תאונת עבודה, חברות הביטוח מנכות מהפיצוי שמשולם לאותו עובד את הסכום אותו הוא צריך לקבל מביטוח לאומי.

בשלב הבא, אמורות היו המבטחות להעביר את הכסף לביטוח לאומי, אך במקרים רבים - הן לא עשו זאת. כפועל יוצא, מאות מיליוני שקלים שמהווים כספי ציבור, נותרו בחשבונותיהם התפוחים של חברות הביטוח.

מה הוביל לשיא של כל הזמנים בגביית כספי שיבוב במהלך שנת 2023? לדברי מיכל גורי, מנהלת תחום השיבוב בביטוח הלאומי: "במהלך השנה פתחנו מחדש עשרות אלפי תיקים שנסגרו בעבר ע"י פקידי התביעות, צריך להבין, פקיד תביעות מומחה במתן זכויות ולא בתיקי שיבוב שיש להם פן משפטי ולכן מדובר בשני רבדים שונים. הצוות שאיתי עשה חריש עמוק ביותר ובחינה מחודשת של פוטנציאל השיבוב. כל אחד ואחת מצוות המחלקה עברו השנה על אלפי תיקים ומצאו אין ספור מקרים בהם טרם חלה התיישנות, וניתן לשבב את הנזק מהגורם הרשלן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מיכל גורי  סגנית בכירה ליועץ המשפטי בביטוח הלאומי. יחצ,
מיכל גורי סגנית בכירה ליועץ המשפטי בביטוח הלאומי/יחצ

על פי הנתונים, בשנת 2012 עמד היקף השיבוב בתיקי נזיקין על 43 מיליון שקלים בלבד ואילו שנת 2022 מסתיימת עם גביה בהיקף של 184 מיליון שקלים. על פי הנתונים - שנת 2020 נרשמה כשנת שיא מבחינת סכום הגבייה, במהלכה הועבר לביטוח הלאומי סכום של 200 מיליון שקלים.

מבין הררי התיקים, יש תיק מעניין במיוחד?

"במרוצת השנים עבדו באחת מחברות השיש הגדולות בישראל מאות עובדים שנחשפו ממושכות לחומרים שונים, וחלו בעקבות כך, בין היתר, בסיליקוזיס ובמחלות וכשלים בכבד. במבט ראשון, נדמה היה כי אין בתיקים אלו פוטנציאל שיבוב היות ולא ניתן לתבוע את המעסיק, אלא רק גורם שלישי. אולם כשחפרנו לעומק התברר כי אותה חברה הפכה ממעסיק לגורם צד ג' שהינו בר תביעה. הסיבה היא כי אז, בשל עומס העבודה, עבדו במפעל שלה עובדים שאינם שכירים שלה, אלה כאלו שהועסקו ע"י מפעלים קטנים, שהעמידו את עובדיהם לרשות אבן קיסר.

"עשינו חריש עמוק וכרגע, תלויות ועומדות תביעות משפטיות כנגד החברה האמורה בסכום כולל של כ-265 מיליון שקלים, שמתוכם ביטוח הלאומי צפוי לקבל בין רבע לשליש, במסגרת אחריותה כצד ג' (כי יש עוד מעורבים בעצם).

עו"ד רומי הוניג. מיכל רביבו,
עו"ד רומי הוניג/מיכל רביבו

עו"ד רומי הוניג מומחית בדיני הביטוח הלאומי, המכהנת כיו"ר פורום ביטוח לאומי בלשכת עורכי הדין, כי יתכן שהמחלה תתפרץ כשנים לאחר החשיפה של העובד לחומרים מסרטנים במסגרת ועקב עבודתו. "במקרה כזה, כאשר אדם חלה בסרטן, חשוב לברר מה היו הגורמים למחלה, שכן עשויה להיות לכך השפעה דרמטית גובה הגמלאות שיקבל. בעוד ששיעור קצבת הנכות הכללית המקסימלי עומד היום על 4,291 שקלים, נכה עבודה שהשתכר למשל: 10,000 שקלים וקיבל 100% יהיה זכאי לקצבה חודשית של 7,500 שקלים. במקרה בו אותו נכה הלך לעולמו עקב המחלה שהוכרה - בת הזוג תקבל קצבת תלויים לנפגע בעבודה בסך 4,500 שקלים במקום קצבת שאירים בסך 1,700 שקלים. כמובן שככל שהשכר גבוה יותר סכומי קצבאות לנפגע בעבודה ולתלויים בו יהיו גבוהים יותר.

איך אפשר לייעל עוד יותר את התהליך ולהשיב לקופת המדינה סכומים גבוהים יותר?

"יש תוכנית עבודה לשנים הקרובות: לאחר שעברנו על כל התיקים שיש להם פוטנציאל שיבוב, אנו מתחילים להטמיע נוהל במסגרתו לאחר שתיק מאושר לגמלה ע"י פקיד התביעות, הוא מועבר ישירות לבחינה במחלקת השיבוב, שמהווה את הגורם המקצועי והיעיל ביותר לטיפול בהיבט זה. כך נוצר טיפול מעגלי, הן במתן שירות לציבור והזכויות המגיעות לו מהגמלאות של הביטוח הלאומי ולאחר מכן מעבר אלינו, מחלקת השיבוב של הייעוץ המשפטי, שמוודא שכספי הציבור שבים חזרה אליו. אני רואה איך במהלך השנים כיצד הצוות שלי הולך מתייעל, ונהיה מקצועי ומומחה בנושא, הם עובדים לילות כימים כדי לוודא שהכספים הללו שבים לציבור שהרי כל שקל שנכנס לביטוח הלאומי הוא כסף לטובת גמלאות, סיוע וכיוב'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully