וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באמצע המלחמה: סמוטריץ' מטיל וטו על רכישת שתי טייסות קרב

1.4.2024 / 12:49

שר האוצר הודיע לראש הממשלה כי הוא מטיל וטו על כינוס ועדת השרים שצריכה לאשר רכישת שתי טייסות קרב בעלות של 35 מיליארד שקל: "הציפיה של מערכת הביטחון לקבל צ'ק פתוח בסכומי עתק לא לגיטימית ולא ריאלית, בפרט אחרי כישלון ה-7 באוקטובר"

סמוטריץ עוזב את הבמה בוועידת מרכז הנדל״ן 2024 בעקבות קריאות בוז/מערכת וואלה!

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', מטיל וטו על קניית מטוסי קרב מסוג 15F ו-35F, עד לקבלת המלצות הוועדה הציבורית לבחינת תקציב הבטחון, מה שאמור לקרות בעוד חודשיים לפחות. במכתב לרוה"מ בנימין נתניהו, מביע סמוטריץ' את התנגדותו הנחרצת לכינוס וועדת השרים להצטיידות, שאמורה לאשר שתי עסקאות ארוכות טווח בעלות כוללת של 35 מיליארד דולר לרכישת טייסות המטוסים ואומר שללא הסכמת האוצר, אין לכנס אותה, ותוקף בחריפות את משרד הבטחון והעומד בראשו, כמי שמונעים את הקמת הוועדה.

"מלחמת חרבות ברזל מערערת הנחות יסוד רבות בתפיסת הבטחון, בתרחישי היחוס ובמענים הנדרשים בהיבט בניין הכוח, הסד"כ וההתעצמות", כתב שר האוצר לנתניהו. "בסיכום משותף שהובלת עם משרדי האוצר והבטחון סביב תקציב 2024, נקבע שלשם כך תוקם וועדה ציבורית שתגיש את המלצותיה בעוד כחודשיים. מאז הסיכום האמור, מערכת הבטחון מונעת את הקמת הועדה ומבקשת לקבוע עובדות בשטח ולחייב היקפי תקציב אדירים, בין היתר בעסקאות רכש המטוסים האמורים.

"בכל הכבוד, לא ניתן התנהלות כזו. הציפיה של מערכת הבטחון לקבל שייק פתוח בסכומי עתק ובהשלכות עצומות על המשק והכלכלה ואיכות החיים של אזרחי ישראל ללא חשיבה ביקורתית, סיעור מוחות, דיון מקצועי, ציבורי וממשלתי, הנה לא לגיטימית ולא ריאלית. תמיד, ובפרט אחרי כישלון ה-7 באוקטובר מה שקדם לו".

מכתב סמוטריץ' - וטו על רכישת מטוסים. מערכת וואלה!, צילום מסך
מכתב סמוטריץ' - וטו על רכישת מטוסים/צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב סמוטריץ' - וטו על רכישת מטוסים (2). מערכת וואלה!, צילום מסך
מכתב סמוטריץ' - וטו על רכישת מטוסים (2)/צילום מסך, מערכת וואלה!

סמוטריץ' מודה שהעסקאות הללו אושרו בעבר, ונכללות בתוכניות שהוכנו עוד טרם אישור התקציב, ולכן, לטענתו, אין בהן דחיפות ולכן הן יכולות להידחות בכמה חודשים עד לקביעת תקציב הבטחון וחלוקתו המחודשת.

לסיום הוא עוקץ את גלנט ואומר, "ככל שמשרד הבטחון סבור כי ישנה דחיות בחתימת העסקאות, הוא מוזמן לחדול מלסכל את הקמת הועדה בלוח הזמנים המקורי. ואם משרד הבטחון לא היה פועל נגדה, הוועדה היתה כבר אמורה להיות קרובה למסקנותיה".

מכתבו של סמוטריץ' רק ממחיש את הניתוק של שר האוצר, הן מסדר העדיפות הנדרש בעת מלחמה בהוצאות התקציביות, שכן הוא הגן בגופו על הקצאת הכספים הקואליציוניים, שדחיפותם קטנה בהרבה מקניית מטוסי קרב לחיל האוויר ומהעיתוי בו בחר לסגור חשבונות עם משרד הבטחון, כשמתנהלת לחימה אווירית בצפון ולחימה עצימה בדרום. אין ספק שתקציב הבטחון צריך להיות מבוקר ואפילו מקוצץ, אבל במהלך מלחמה עצימה בדרום ובצפון, אין זו העת לסגור חשבונות עם שר הבטחון, ובטח כשאתה מכהן שם כשר נוסף.

הועידה הכלכלית של ישראל , 26.3.2024. אבשלום שושני, פלאש 90
סמוטריץ'. "הרצון להמשיך ולעשות שוב ושוב אותו דבר בלי ללמוד מטעויות עבר יביא עלינו אסון"/פלאש 90, אבשלום שושני

סמוטריץ' מסר עוד כי "תקציבי המלחמה מועברים לצבא במלואם! התעצמות עתידית אסטרטגית וארוכת טווח רק אחרי המלצות ועדה ציבורית, זה מה שסוכם בתקציב וזה מה שיהיה. הרצון להמשיך ולעשות שוב ושוב אותו דבר בלי ללמוד מטעויות עבר יביא עלינו אסון. אני לא מוכן להיות שותף לקונספציה!".

משר הביטחון גלנט לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully