וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאיר כץ: נעכב את אספקת החץ לגרמניה אם האוצר יפגע בשכרנו

עודכן לאחרונה: 5.4.2024 / 12:02

בלעדי: מועצת עובדי התעשייה האווירית אישרה הבוקר סכסוך עבודה על רקע דרישת האוצר להסדרת חריגות השכר בחברה. יאיר כץ, יו"ר הוועד: "לא תהיה פגיעה באספקות לצה"ל, אבל אולי אם ראש הממשלה יקבל תלונות על עיכובים ממדינות זרות הוא יבין את גודל המשבר"

יאיר כץ תעשייה אווירית סטורי/יח"צ

אי השקט בתעשייה האווירית מאיים על העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה, למכירת מערכת החץ-3 לגרמניה תמורת 3.5 מיליארד דולר. שעות לאחר שמועצת העובדים אישרה את בקשתו של יו"ר הוועד יאיר כץ להכרזה על הסכסוך, הוא אומר בשיחה עם וואלה: "לא תהיה פגיעה באספקת טילים, כטב"מים, מכ"מים ומערכות אחרות לצה"ל, אבל כל השאר על השולחן".

גם אספקת החץ-3 לגרמניה עלולה להתעכב?
"אני לא רוצה להגיע לשם, אבל אם לא תהיה ברירה, ובלב כבד - אז כן. אני לא רוצה שלקוחות זרים יחשבו פעמיים אם לעשות עסקאות עם התעשייה האווירית. אבל אם שכר של מהנדסים בחברה יקוצץ ב-3,000 שקל, ממילא לא יישארו פה אנשים לספק את החץ לגרמניה, ואולי גם לצה"ל. אולי אם ראש הממשלה ישמע ממנהיגים זרים שיש איחור באספקת מערכות שהזמינו הוא יבין את גודל המשבר, ויתערב כדי לפתור אותו. ישבתי עם נתניהו, שהכניס לתמונה את יועצו הכלכלי אבי שמחון. אבל שמעון לא חושב שראש הממשלה צריך להתערב".

הרקע לסכסוך הוא דרישת הממונה על השכר באוצר שעובדי התעשייה האווירית יחזירו מאות מיליוני שקלים שקיבלו בהעלאות דרגה ללא אישורו ובניגוד למקובל בחברות ממשלתיות. בתעשייה האווירית טוענים כי הדבר נדרש כדי לשמר עובדים מצטיינים, באוצר טוענים כי לא כל מקבלי ההעלאות הם כאלה, וכי הם מוכנים לדון עם הנהלת החברה והוועד על הסכם קיבוצי חדש שיתן מענה לשוק העבודה המשתנה.

יאיר כץ, התעשייה האווירית. יח"צ,
כץ. "אני לא רוצה שלקוחות זרים יחשבו פעמיים אם לעשות עסקאות עם התעשייה האווירית"/יח"צ

הדרישה קיימת כבר מאז 2018, אך המחלוקת לא נפתרה. בשנים האחרונות כל שנה הסכים האוצר לאחר כמה חודשי דיונים לקידומים נקודתיים בדרגות של עובדים שיאפשרו להם העלאת שכר באותה שנה, תוך הסכמה של הוועד לדיונים בהסדרת חריגות השכר והסכם עבודה חדש. אולם הדיונים האלה מעולם לא הסתיימו בהסכמה, ובכל שנה שוב הגיעו הצדדים להסכמות לשנה. הפעם אומר כץ, הודיע הממונה כי לא יסכים לדון בקידומים נוספים לפני הסדרת החריגות.

"האוצר שינה גרסה. הוא רוצה לקדם עכשיו את ההסכם הקיבוצי הגדול, ולעצור בינתיים קידומי עובדים. זה זה דבר שלא יתכן לעשותו בשנה עם רווחי שיא לתעשייה האווירית, וכשההנהלה לא יכולה לקדם עובדים שעושים לילות כימים כדי לספק נשק לחיילי צה"ל. ישבתי עם נציגי הממונה והם היכו לי מתווה להפחתות שכר ולהחזר כספים מצד העובדים".

15 אלף עובדי התעשייה האווירית אמורים לקבל בונוס של כ-100 מיליון שקל על חלקם ברווחי החברה ב-2023, שהגיעו ל-318 מיליון דולר. אבל כץ לא מוותר על העלאות השכר השנתיות.

מה השתנה? בכל השנה בשנים האחרונות הם דורשים להסדיר את חריגות השכר ובסוף אתם מגיעים להסכמה על פתרונות נקודתיים והמשך המו"מ.
כל שנה מחדש יושבים ככה שבעה חודשים, ואז נשארים לי 4 חודשים לדון על הסכם קיבוצי חדש. זה לא מספיק. רוצים הסכם? שבו איתנו שנתיים במסודר. עדכנתי את יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ואת שר הביטחון יואב גלנט שהביע דאגה מההשלכות. אני מתחיל לקבל מסרים מגרמניה שגם הם מודאגים. אני מוכן לפנות את זמני לשבת עכשיו עם נציגי הממונה וגורמים פוליטיים כדי לפתור את זה. יש לנו עוד שבועיים עד שהסכסוך יכנס לתוקף וזה מספיק זמ להגיע להסכמות. אני קורא לראש הממשלה להזעיק את השר דוד אמסלם שאחראי על רשות החברות, לכנס את כל מי שצריך ולפתור את זה".

אתה מאיים בעזיבת עובדים להיי טק, אבל שם מפטרים עכשיו.
"התעשיות הביטחוניות האחרות במצב מצויין, ומנכ"ל רפאל החדש שהגיע משורות התעשייה האווירית (יואב תורג'מן - א.ע) יודע להגיע לעובדים שלנו וער לחוסר השקט בחברה, שנגרם מכך שאני כוועד לא יכול לתת תשובות לעובדים שחוששים מפגיעה בשכרם. וגם ההיי-טק, כשיש לו הזדמנות לגייס עובדים מצטיינים מהתעשייה האווירית, הוא מוצא את התקציבים לעשות את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully