וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל במסר חשאי לבנקים: התכוננו להתנפלות על הכספומטים

עודכן לאחרונה: 3.4.2024 / 19:49

זאת בשל קמפיין פיקוד העורף שעתיד לעלות בתקופה הקרובה ויקרא לאנשים להצטייד למקרה של פתיחת מערכה בצפון

בווידאו: פורצים עם טרקטור: תיעוד שוד הכספומט ליד תחנת המשטרה בנגב/לפי סעיף 27 א, לחוק זכויות יוצרים

בימים הקרובים יעלה פיקוד העורף קמפיין בתקשורת להכנת האוכלוסיה האזרחים לקראת הסלמה בצפון. הבוקר שלח בנק ישראל מייל בתפוצה רחבה לכל הבנקים, בו הדגיש, שעל אף שבקמפיין הטלוויזיוני לא מוזכרת המילה "מזומנים", אלא רק באתר פיקוד העורף, על מנת שלא לעורר תבהלה בציבור, עליהם להיות ערוכים למצב שבו יעלה הביקוש למזומנים.

מאחורי ההודעה הלאקונית, המנוסחת באופן מאופק וכמעט דיפלומטי, מסתתר החשש שמהתנפלות של הציבור על מכשירי הכספומט כדי להצטייד במזומנים. הפצתה באה כדי למנוע אירועי עבר של תבהלה שאחזה בו וגרמה להתנהגות לא רציונאלית, שעלולה היתה לפגוע ביציבות הבנקים והמערכת הכלכלית הישראלית.

אחד מהם היה באמצע מרץ 2020, בתחילתה של מגפת הקורונה, כשהבהלה למזומנים רוקנה את מכשירי הכספומט והבנקים היו על סף תרחיש האימים של "ריצה אל הבנק".

אמנם חלפו מאז כמה שנים, אבל המראות שנראו בתחילת מלחמת "חרבות ברזל, גרמו לבנק ישראל לא לסמוך את ידו על פיקוד העורף, שהבהיל את הציבור וקרא לו לצאת ולהצטייד במיים ומזון. תוך כמה שעות התרוקנו המדפים ובמשך כמה שבועות היו חוסרים גדולים במיים מינרליים ומוצרים יבשים
כך שבנק ישראל מעביר לבנקים מסר חד משמעי לקראת פתיחת מערכה עצימה, שעלולה לגרום לתרחיש עלטה ממושך: היערכו לכל תרחיש, ויפה שעה אחת קודם.

כספומט, בנק הפועלים, 9 בינואר 2023. ראובן קסטרו
כספומט. חשש מהתנפלות של הציבור על מזומן/ראובן קסטרו

בנק ישראל: "ההיערכות בחודשים האחרונים כוללת גם הצטיידות במלאי מזומן מספק"

תגובת בנק ישראל: "פיקוד העורף צפוי לעלות בימים הקרובים עם קמפיין הסברה לציבור כחלק מהיערכות לתרחישים שונים. בהמשך לאמור עדכן הפיקוח על הבנקים את הגורמים הרלוונטיים בבנקים אודות העלאת הקמפיין, על מנת שיערכו בהתאם. מדובר על תהליך עדכון שוטף ותו לא.

"בנק ישראל והמערכת הבנקאית, נערכים בשגרה לתרחישים השונים. ברור כי ההיערכות בחודשים האחרונים כוללת גם הצטיידות במלאי מזומן מספק שייתן מענה לכל רמת ביקוש נראית לעין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully