וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוחות קרקע נמצאים 150 ק"מ מבגדאד; נמשכות ההפצצות על העיר

הארץ

23.3.2003 / 10:43

האמריקאים נבלמו 70 ק"מ מנג'ף; הושלם כיבוש נסאריה, אום-קסר ומערב בצרה; עיראק: ארה"ב מפציצה מטרות אזרחיות, מאות אזרחים נפצעו; יותר מאלף עיראקים נשבו



כוחות ארה"ב ובריטניה ממשיכים להתקדם הלילה (ראשון) בדרום עיראק בדרכם לעבר הבירה, בגדאד. הכוחות הגיעו 70 ק"מ מהעיר נג'ף, שם התנהל קרב עם חיילים עיראקיים. העיר נאסריה, השוכנת כ-100 ק"מ מצפון-מערב לבצרה ונחשבת לנקודה אסטרטגית, נכבשה בשעות אחר הצהריים. כמו כן, הושלם כיבוש אום קסר ומערב בצרה. ממשרד ההגנה האמריקאי נמסר, כי יותר מ-500 טילי שיוט ו-700 פצצות מונחות נורו על עיראק בסוף השבוע. שר ההסברה של עיראק אמר כי עד כה נהרגו שלושה אזרחים ו-250 אזרחים נפצעו בהפצצות ארה"ב.



ההפצצות על העיר בגדאד שבו וחודשו כמה פעמים הלילה, ואספקת החשמל בעיר נותקה. כתבת "רויטרס" דיווחה כי לאחר ההפצצה הראשונה נפתחה אש נגד מטוסים. בבגדאד פגעו כמה מטחים כבדים, ובניינים רבים עלו באש, בהם גם כמה בניינים במתחם ארמונו של הנשיא סדאם חוסיין. שר ההסברה העיראקי, מוחמד סעיד אל-שחאף, אמר הבוקר כי ההפצצות האחרונות פגעו באזורי מגורים בבירה, וכי שבעה בתים נהרסו. "מדובר בפושעי מלחמה. הם פגעו באזורי מגורים", אמר. חיילים עיראקיים הציתו אתמול שוחות שמולאו בנפט, כדי ליצור מסך עשן שיקשה על המפציצים לזהות את מטרותיהם.



ההפצצות חודשו אמש גם בעיר הנפט מוסול שבצפון עיראק. ארה"ב מפעילה בצפון עיראק כוחות מיוחדים, אולם לא השלימה עדיין את השתלטותה על שדות הנפט באזור. הפנטגון אישר דיווחים כי הכוחות האמריקאיים פעלו נגד ארגון איסלאמי בצפון עיראק, אנסאר אל-איסלאם, המואשם בקשרים עם אל קאעדה.



בארה``ב אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי עיראק משנעת משגרי טילי קרקע-קרקע. ארה``ב מנסה לאתרם ואף הפציצה כמה מהם, כדי למנוע פגיעת טילים בכוחותיה. טיל פטריוט אמריקאי הצליח ליירט טיל עיראקי ששוגר לכיוון בסיס בצפון כוויית. לא ברור אם היה זה טיל סקאד, שנאסר על עיראק להחזיק בו. יחידת קומנדו אוסטרלית השמידה מתקן צבאי בעיראק, ממנו שוגרו ככל הנראה טילים.



כוחות קרקע ושריון אמריקאיים ניהלו הלילה קרב עם צבא עיראק באזור העיר נג'ף, 150 ק"מ מדרום לבגדאד. הטלוויזיה העיראקית דיווחה כי מנהיג מפלגת הבעת בעיר נהרג בקרב. הקרב נמשך כשעתיים, וכתב "רויטרס", המתלווה לחיל הרגלים, דיווח על קרב בסדר גודל "מוגבל". הטלוויזיה העיראקית מסרה כי הכוחות האמריקאיים ברחו לאחר הקרב. מקורות בצבא האמריקאי מסרו כי נבלמו כ-70 ק"מ מדרום-מזרח לעיר, אך אמרו כי בקרוב ייכנסו לנג'ף, שם הם מצפים לקרב קשה יותר עם אנשי המשמר של סדאם חוסיין. העיר נג'ף, עיר הקדושה למוסלמים השיעים ובה חיים 420 אלף איש, היא הנקודה הקרובה ביותר לבירה אליה הגיעו כוחות הקרקע האמריקאיים.



נחתים אמריקאים ובריטים השלימו אמש את ההשתלטות על עיר הנמל אום קסר שבדרום המדינה, בתום יומיים של לחימה. אחד הנחתים הניף בנמל דגל ארה"ב, ואולם מפקדיו הורו להורידו כדי לא להצטייר ככובשים. בעיר התנהלו קרבות קשים, והעיראקים לא נכנעו כפי שציפו בארה"ב ובריטניה. לפחות 250 עיראקים נשבו בעיר. לנמל אום קסר חשיבות אסטרטגית, משום שהוא נמל המים העמוקים היחיד בעיראק.



כוחות שריון ונחתים אמריקאים גם דיווחו אמש על ניצחון בקרב קשה שניתש במערב העיר בצרה. רשת אל-ג'זירה דיווחה כי לפחות 50 בני אדם, בהם אזרח רוסי, נהרגו כתוצאה מהפצצות מטוסי ארה"ב בבצרה. קצין נחתים אמר כי שלושה נחתים נפצעו מאש שנפתחה עליהם בידי לוחמים עיראקים בבגדים אזרחיים. הקצין מסר כי מאות חיילים עיראקיים נכנעו, לאחר שבסוף השבוע נכנעו כל לוחמי הדיוויזיה ה-51, כ-8,000 במספר. מוקדם יותר כבשו הכוחות את שדה התעופה הצפוני של העיר וכן גשר מרכזי על נהר הפרת. מפקד הכוחות הבריטים אמר שאנשיו מנסים לנהל משא ומתן לכניעת החיילים העיראקים. שר ההגנה של בריטניה, ג'ף הון, אמר שעד כה נלקחו בשבי אלפי חיילים עיראקים. ארה"ב הודיעה אתמול שמספר השבויים נע בין אלף לאלפיים.



עיתונאי בריטי נהרג באום קסר



באום קסר נהרג עיתונאי מרשת החדשות הבריטית איי-טי-אן ושניים מחבריו לצוות נעדרים. מצבא כוויית נמסר, כי לפחות חמישה עיתונאים נוספים נפצעו בלחימה בעיר. כן נהרגו אתמול עיתונאי אוסטרלי ושלושה לוחמים כורדים בפיצוץ מכונית ממולכדת במחסום, בחבל הכורדי שבצפון עיראק.



רשת סקיי דיווחה כי ארבעה תצפיתנים של צבא ארה"ב נהרגו במרכז עיראק מירי רקטות אר-פי-ג'י מהמארב על הג'יפ שבו נסעו. שבעה חיילים בריטים נהרגו בתאונת מסוקים מעל המפרץ. הפנטגון הכחיש הבוקר הדיווחים כי עיראק הפילה אחד ממטוסיו.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully