וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתדרות: נוותר על תוספת היוקר תמורת ביטול הפיטורים במגזר הציבורי

חיים ביאור

23.3.2003 / 7:28

תכריז היום על סכסוך עבודה במשק; תיתכן דחייה באישור התוכנית הכלכלית עקב פגרת פסח בכנסת



מאת חיים ביאור וצבי זרחיה



נציגי ההסתדרות במשא ומתן עם משרד האוצר הציעו ביום חמישי האחרון לוותר על חלק מתוספת היוקר המגיעה לעובדי המגזר הציבורי; בתמורה לכך דורשת ההסתדרות את ביטול תוכנית האוצר לפטר אלפי עובדים מהמגזר הציבורי ולהפחית את שכר העובדים הנותרים, בהתאם לרמת השכר.



בינואר 2003 שולמה תוספת יוקר בשיעור של 2.1%, שחלה על מרכיב שכר המינימום בלבד (3,266 שקל); לפי הצעת ההסתדרות, החלת תוספת היוקר על החלק שמעל רמת שכר המינימום תוקפא לתקופה מוסכמת - במקום להיכנס לתוקפה החל ב-2004, כפי שנקבע בהסכם תוספת היוקר שנחתם בין הצדדים.



בנוסף מציעה ההסתדרות להקים "קרן צמיחה" באמצעות הון של ארבעה מיליארד שקל, שתשמש להכוונת מובטלים לתעסוקה, בין היתר על ידי עידוד המעסיקים לקליטת עובדים חדשים.



לטענת ההסתדרות, החיסכון מדחיית תשלום יתרת תוספת היוקר יהיה 5-4 מיליארד שקל בשנה. בתגובה אמר הממונה על השכר והסכמי עבודה באוצר, יובל רכלבסקי: "הצעות ההסתדרות מעידות על שינוי חיובי בגישתה של ההסתדרות, אך הן נוגעות לכלל המשק ואינן פותרות את בעיית העיוות במבנה המגזר הציבורי".



הנהלת ההסתדרות תכריז היום על סכסוך עבודה במשק, בתגובה על התוכנית הכלכלית של הממשלה. בתום 15 ימים ממועד ההכרזה יהיו העובדים רשאים לשבש ואף להשבית שירותים חיוניים, כגון נמלי הים, התנועה האווירית ואספקת מים מהמוביל הארצי. עם זאת בהנהלה אמרו אתמול כי הפעלת סכסוך העבודה תותנה במצב הביטחוני וכי במצב חירום תורה ההסתדרות לעובדים להמשיך בעבודה תקינה.



במגעים שהיו עד כה בין צוותי ההסתדרות למשרד האוצר לא חלה התקדמות, גם לאחר הפגישה שקיימו הצדדים בסוף השבוע. במגעים לקחו חלק רכלבסקי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות שלמה שני, נציגי נציבות שירות המדינה וראשי האיגודים המקצועיים בשירות המדינה ובשלטון המקומי.



ראש הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד דורית טנא-פרצ'יק, אמרה אתמול: "ההסתדרות אינה יכולה להסכים לביטול מוסד הקביעות בעבודה במגזר הציבורי, כפי שעולה מהצעת שר האוצר. זאת מכיוון שפירוש הדבר הוא קץ ההסכמים הקיבוציים הקיימים זה עשרות שנים וסופה של העבודה המאורגנת, ואף של הוועדים וההסתדרות עצמה". לדבריה, ההסתדרות מתנגדת גם לקיצוץ בשכר הבכירים במגזר הציבורי, הצפוי להגיע ל-21%.



שלשום נועד יו"ר הכנסת ראובן ריבלין עם רה"מ אריאל שרון ודן עימו באישורה של התוכנית הכלכלית בכנסת. מחר יכנס שרון את חברי הקואליציה לישיבה מיוחדת שבה יקרא להם לתמוך בתוכנית הכלכלית. בכנסת העריכו אתמול כי אישורה הסופי של התוכנית בכנסת עשוי להתבצע עד מאי 2003, בניגוד לכוונתו הראשונית של האוצר להשלים את הליכי החקיקה עד סוף אפריל 2003.



ריבלין מתנגד להכללת סעיפים שאינם קשורים ישירות בתוכנית הכלכלית ובתקציב המדינה בהצעת החוק לעיגון התוכנית הכלכלית, שתוגש בקרוב לכנסת. "אם נגלה שיש טרמפים או ניסיונות להעביר בחקיקה נושאים שאינם קשורים בתקציב או בתוכנית הכלכלית, נדון על כך עם הממשלה", אמר אתמול ריבלין.



בשנים האחרונות פיצלה הכנסת חלק מסעיפי חוק ההסדרים, שאינם קשורים ישירות בתקציב, והעבירה אותם לדיון בוועדות הייעודיות: כלכלה, עבודה ורווחה, חוקה, חינוך ועוד. בין היתר אמר ריבלין כי ביטול אגרת רשות השידור אינו צריך להיות נדון במסגרת חוק התוכנית הכלכלית.



הממשלה תדון השבוע בהצעת התוכנית הכלכלית, ולאחר שתאשר אותה ינסחו משרדי האוצר והמשפטים את סעיפי התוכנית במסגרת הצעת חוק ממשלתית שתוגש לכנסת. הצעת החוק תועלה להצבעה בקריאה ראשונה, תועבר ברובה לוועדת הכספים, ולאחר מכן תחזור להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה.



מליאת הכנסת תצא ביום רביעי לפגרת הפסח, ואולם ריבלין הודיע אתמול כי הכנסת תתכנס לישיבות מיוחדות ב-15-14 באפריל 2003, שבסיומן תתקיים הצבעה בקריאה ראשונה על התוכנית. ריבלין אמר כי אם הממשלה תספיק להכין את הצעת החוק קודם לכן הוא יכנס את הכנסת בעוד שבוע לדיון ולהצבעה על התוכנית בקריאה ראשונה.



בכנסת אמרו אתמול כי צפוי לחול עיכוב באישור התוכנית, בגלל חול המועד פסח, ימי הזיכרון לשואה ולגבורה ולחללי מערכות ישראל, ויום העצמאות. ריבלין אמר כי ייתכן שאישור התוכנית בקריאה שנייה ושלישית יהיה באמצע מאי 2003, כשתשוב הכנסת מפגרת הפסח.



לדבריו, קיימת אפשרות לפיה הכנסת תכונס בתחילת מאי 2003 לישיבה מיוחדת, אם הצעת חוק התוכנית הכלכלית תושלם לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית. ריבלין אמר כי מרבית סעיפי התוכנית הכלכלית יועברו לדיון בוועדת הכספים, המתכנסת בכל ימות השנה.



לדבריו, מועד אישור התוכנית הכלכלית בכנסת יושפע גם ממידת התמיכה לה תזכה התוכנית; השגת תמיכה של חברי הקואליציה בוועדת הכספים עשויה למנוע תקופה ארוכה של מו"מ בין הצדדים, שעלול לעכב את חקיקת התוכנית הכלכלית. "אם תהיה הסכמה לתוכנית הכלכלית בקרב חברי הקואליציה, לא תהיה מניעה לקיים דיונים מרתוניים כדי לזרז את אישורה", אמר ריבלין.



10 מבין 17 המושבים בוועדת הכספים מאוישים על ידי חברי הקואליציה. לפי שעה אין לקואליציה רוב בוועדת הכספים, לנוכח התנגדויות לחלק מסעיפיה מצד ח"כים מהליכוד, שינוי והמפד"ל.



עם זאת מעריכים בקואליציה כי לאחר הכנסת שינויים בחלק מסעיפי התוכנית צפוי לה רוב בוועדה ובכנסת. ח"כ חיים כץ (ליכוד) הודיע כי לא יוכל לתמוך בסעיפים המתייחסים לפנסיה, ולפיכך ייתכן שיוחלף בוועדה על ידי ח"כ אחר.



סיעת שינוי הביעה בשבוע שעבר התנגדות להצעת האוצר שלא לבצע את ההפחתה בשכר הלימוד לסטודנטים, כפי שנקבע בעבר, ולהעלות את שיעור הארנונה. חבר הוועדה ח"כ אהוד רצאבי (שינוי) אמר אתמול: "אנו לא מתנגדים לתוכנית הכלכלית בכללותה אבל לא נוכל לתמוך בסעיפים הללו". רצאבי גם מתנגד להצעה לפיה גיוס או פרישת עובדים משירות המדינה יותנו בהסכמת החשבים במשרדי הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully