וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעסוקת הייטק לתושבי הנגב: מרכז חדשנות בתחום האקלים המדברי יוצא לדרך

8.4.2024 / 11:22

החודשים האחרונים הביאו לפגיעה קשה בתעסוקה בנגב. שדות ואתרי בניה נטושים, מחסור בעובדים, וחשש מפני מיתון כבד. זאת בנוסף על הקושי התמידי לייצר מקומות עבודה בתחום הטק. כעת בשורה חדשה מגיעה

צוות המרכז מימין לשמאל סיוון כהן שחרי, יהודית זילברשטיין, שי מיינרט, דרור גרין. רון רחמים,
צוות המרכז מימין לשמאל סיוון כהן שחרי, יהודית זילברשטיין, שי מיינרט, דרור גרין/רון רחמים

ביום שני, 8/4, ייערך בבאר שבע אירוע ההשקה למרכז החדשנות לדזרטק (DeserTech) ואקלים בנגב, שיפתח את פעילות המרכז החדש אשר יתמקד בקידום תעסוקה בנגב במקצועות עתירי ידע ויצירת פתרונות טכנולוגיים בתחומי אקלים, חקלאות ומדבר.

לאחרונה זכה המרכז בתמיכה ממשלתית במסגרת קול קורא של רשות החדשנות, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד החקלאות, משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי והמשרד לשיתוף פעולה אזורי. במסגרת זו הוקמו בחודשים האחרונים תשעה מרכזי חדשנות שונים. לתהליך שותף גם המשרד להגנת הסביבה, ששם לעצמו למטרה לקדם פיתוח טכנולוגיות פורצות דרך העונות על אתגרי האקלים העולמיים וכן להביא למיצובה של ישראל כמעצמה בינלאומית בתחום ההתמודדות עם תופעת המדבור.

מרכז החדשנות לדזרטק ואקלים בבאר שבע נתמך במידה רבה על ידי המשרד להגנת הסביבה, ששם לעצמו למטרה לקדם פיתוח טכנולוגיות פורצות דרך העונות על אתגרי האקלים וכן להביא למיצובה של ישראל כמעצמה בינלאומית בתחום ההתמודדות עם תופעת המדבור.

המרכז הוקם במטרה לממש את הידע הייחודי שפותח בנגב, להביא להנבטת חברות סטארטאפ, לענות לאתגרי האקלים והמדבור העולמיים, לפתח את האקוסיסטם היזמי בנגב, להגדיל ולגוון את התעסוקה האיכותית בנגב עם מאות משרות טכנולוגיות חדשות. המרכז הוקם כשיתוף פעולה בין 5 שחקנים מובילים באקוסיסטם הישראלי: קרן מיראז' ישראל, חממת InNegev, המכון הישראלי לחדשנות, אוניברסיטת בן גוריון בנגב וקבוצת 19.

המרכז פועל כהמשך ישיר לפעילותה של קהילת דזרטק שהוקמה בשנת 2020 על ידי קרן מיראז' ישראל, המכון הישראלי לחדשנות והמשרד להגנת הסביבה, כמיזם משותף לפיתוח, התאמת והטמעת טכנולוגיות העונות על אתגרי המדבור העולמיים. הקהילה עסקה רבות בקשר שבין הגורמים השונים באקוסיסטם הישראלי והבינלאומי: יזמים, חוקרים, משקיעים, תאגידים וארגונים בינלאומיים, והביאה לחיבורים והזדמנויות עסקיות שמונפו לעסקאות רבות בין חברות סטארטאפ וגופי מו"פ מהנגב לבין לקוחות ושותפים מהעולם.

בזכות פעילויותיו של המרכז, הנגב יהפוך למעבדה חיה לטכנולוגיות אקלים ומדבר הודות למרכזי המו"פ הרבים, האקלים המדברי והתשתיות הפיזיות. תחום מרכזי בו יתמקד המרכז הוא קידום תעסוקה בנגב במקצועות עתירי ידע, וזאת יעשה על ידי תוכניות ייחודיות להכשרה והשמה ישירה בתהליך שיהפוך את הפרדיגמה: גיוס המעסיקים, מיפוי ההון האנושי המתאים למקצועות הנדרשים, מינוף תקציבים ממשלתיים ופרטיים ובניית הכשרות במודל On the Job Training.

"תפקיד משמעותי בפיתוח הנגב והדרום"

במסגרת אירוע ההשקה, תוצג תכנית ההנבטה הראשונה של המרכז בשיתוף פעולה עם חברת נטפים. התכנית מבקשת לאתר פתרונות טכנולוגיים העונים על אתגר הטיפול במים בהשקיה ממי נגר עיליים. מדובר בבעיה המשפיעה על תפקוד מערכות ההשקייה אצל מאות אלפי חקלאים ברחבי העולם, ועל איכות התוצרת החקלאית שמגיעה לצלחות של מליוני תושבים במדינות רבות. מטרת האתגר תהיה איתור טכנולוגיות מהשדה האקדמי והיזמי, פיתוחן משלב הרעיון ועד שלב המוצר הראשוני, והטמעתן בתאגידים מקומיים ובינלאומיים, בהם חברת נטפים, בתחום ההשקייה והחקלאות.

כמו כן, צוות המרכז יציג את תוכנית פיתוח התעסוקה הראשונה בתחום הרחפנים עם חברת Tech19. חברת Tech19 פועלת עם חברות רחפנים מובילות בתעשייה הישראלית והעולמית, ומקדמת הכשרת והעסקת עובדים ועובדות מיומנים בתפקידים טכנולוגיים מגוונים בתחום בירוחם. השימוש ברחפנים נוגע בדיסציפלינות רבות החל מבטחון, דרך חקלאות ועד למשלוחים ותעופה אזרחית, ואף כולל בתוכו מגוון רחב של מקצועות הייטק נדרשים בעולמות החומרה והתוכנה.

ד"ר יהודית זילברשטיין, מנכ"ל המרכז: "דווקא בעת הזו, אנו רואים במרכז החדשנות כבעל תפקיד משמעותי בפיתוח הנגב והדרום, וזוהי שליחות עבורנו לסייע בשיקומו של חבל הארץ, להביא מעסיקים ולקשר אליהם עובדים תושבי הדרום, על מנת לגרום לשגשוג תעשיית ההייטק באזור. מרכז החדשנות לדזרטק ואקלים שם לו למטרה לפתח טכנולוגיות מדבר שייצאו מהנגב ויגיעו לעולם כולו, ויסייעו לפתור אתגרים קריטיים בעלי חשיבות עולמית. אנו נפעל לשיתופי פעולה וחיבורים בין יזמים וחברות סטארטאפ ובין גופים שמחפשים מוחות יצירתיים שיובילו שינוי בתחום האקלים, ויהפכו את הנגב הישראלי למקור ידע עולמי בתחום".

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "מרכז החדשנות שהשקנו היום בבאר שבע מהווה עוד אבן דרך בפריסה ארצית משמעותית של מרכזים שאנחנו פותחים מדן ועד אילת. גיוון ההייטק מבחינה תחומית, גיאוגרפית ודמוגרפית, הוא מרכיב מרכזי באסטרטגיה של הרשות לחיזוק ההייטק הישראלי בתחרות מול מרכזי חדשנות אחרים בעולם. אנו מאמינים כי מרכז החדשנות הזה יסייע בהרחבה של מעגל היזמות ותעסוקת ההייטק לכלל אזור הנגב, תוך חיזוק היכולת של יזמי האזור להמשיך ליזום ולחדש. גל החדשנות הבא הוא המפתח שלנו להצמיח חברות חדשות שיתרמו לכלכלת ישראל."

עידית סילמן, השרה להגנת הסביבה: "הקמת מרכז החדשנות דזרטק מהווה צעד נוסף קדימה והמשך ישיר של הפעילות של המשרד להגנת הסביבה בשנים האחרונות לקידום חדשנות סביבה ואקלים בכלל וטכנולוגיות מדבר בפרט. ההתמודדות עם שינוי האקלים ותנאי המדבר בישראל היא האתגר שלנו ובה בעת גם ההזדמנות. אני מברכת על הקמת המרכז ובטוחה שיביא בשורה לחברות הישראליות כמו גם תרומה למאמץ הגלובלי להטמעת פתרונות הכרחיים להיערכות לשינוי האקלים".

ניקול הוד סטרו, מנכ"לית קרן מיראז' ישראל: "קרן מיראז' ישראל פועלת לפיתוח הנגב מזה כ-25 שנה מתוך הכרה בפוטנציאל הגלום בנגב ובאנשיו. מרכז החדשנות הוא הרחבה אסטרטגית של הפעילות שלנו בתחום הדזרטק והאקלים שהפכו את הנגב להאב גלובלי ממנו יוצאים החידושים והפיתוחים בתחום זה לכל העולם ובפרט למדינות שמתמודדות עם שינויי אקלים. לצד זאת, הקמת המרכז תתרום גם לשיקום הלאומי ולחיזוק הכלכלה בנגב לאחר האסון שפקד אותנו ב-7 באוקטובר. אנו שמחים על ההזדמנות לשתף פעולה עם הממשלה עבור הפעילות שלנו בנגב ולהתאגד יחד עם גופים מקצועיים שהפכו לשותפינו."

"לרתום את הכוח של שיתוף משאבים קולקטיבי"

ארנון קולומבוס, מנכ"ל חממת InNegev: "גיבשנו קבוצה של שותפים המובילים את תחום האקלים בישראל ובנגב, ואנו נרגשים לצאת למסע של שיתוף פעולה. חממת InNegev מחויבת לטפח טכנולוגיות פורצות דרך בתחומי האקלים, מדבר ודיפ-טק. העשייה שלנו מרוכזת סביב טיפוח רוח יזמית והנעת שינוי חיובי באמצעות טכנולוגיה וחדשנות. כמשקיעים מובילים בתחומי האקלים בישראל, אנחנו מצפים לראות את השינוי מתחולל בנגב כבר מהשלבים המוקדמים של היזמות והסטארטאפים. עם השקת מרכז החדשנות DCIC, אנו שואפים לרתום את הכוח של שיתוף משאבים קולקטיבי כדי לייצר הבדל משמעותי בהתמודדות עם האתגרים המורכבים של זמננו ולתרום למאמץ לעתיד בר-קיימא".

גילה גמליאל, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה: "הקמת מרכז החדשנות לדזרטק ואקלים בנגב מהווה צעד חשוב במאמצים לחזק את התעסוקה האיכותית והפיתוח הטכנולוגי באזור הנגב. המרכז החדש יספק הזדמנויות תעסוקה חדשות במקצועות עתירי ידע ויקדם פיתוח פתרונות חדשניים להתמודדות עם אתגרי האקלים והמדבור. מיקומו הייחודי בנגב, עם התשתיות והמומחיות הקיימת, יאפשר למרכז לנצל את היתרונות של האזור ולהוביל בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות בתחומים אלו, תוך שהוא הופך את ישראל למובילה עולמית. הקמתו של המרכז היא צעד חשוב לשיקום הלאומי ולחיזוק הכלכלה בנגב כולו לאחר אירועי ה-7 באוקטובר".

פרופ' דן בלומברג, סגן נשיא לפיתוח איזורי ותעשייתי, אוניברסיטת בן גוריון בנגב: "בתקופה האחרונה אנו עדים לשינויי אקלים גוברים, כאשר במקביל רמת החיים עולה וניכר גידול באוכלוסייה. כל אלו מהווים אתגרים משמעותיים מאוד בארץ ובעולם כולו. אנו, תושבי הנגב בכלל ואוניברסיטת בן גוריון בנגב בפרט, מבינים את גודל השעה ועובדים יחד על מנת לייצר פתרונות טכנולוגיים מתקדמים להתמודדות עם אתגרי אקלים וקיימות אלו. שאיפתנו היא למצב את הנגב כמובילה עולמית בתחום זה."

ד"ר יונתן מנוחין, מנכ"ל המכון הישראלי לחדשנות: "המכון הישראלי לחדשנות הוקם כדי לקדם פיתוח של פתרונות ישראליים לאתגרים גלובליים, ולתמוך בהם עד להצלחה. אנו רואים ב-DCIC הבטחה גדולה הן לתחום הקיימות, והן לפיתוח הכלכלי של באר שבע והנגב. המרכז יפעל לפי המתודולוגיה המוכחת של המכון, אנו נקדם הפניית חברות רב-לאומיות לשיתופי פעולה שיענו על צרכיהן, ונספק תמיכה ארגונית לשילוב המיזם בכלל פעולות המכון. אנו מודים לשותפים שלנו להקמה - קרן מיראז', אינגב, אוניברסיטת בן גוריון בנגב וקבוצת19, וגאים על ההזדמנות לחזק את הנגב ואת מדינת ישראל בשעה מורכבת זו."

חנה רדו, מייסדת ויו"ר קבוצת 19: "אנחנו שמחות על ההזדמנות להיות שותפות להקמת המרכז במיוחד בתקופה זו בה יוזמות לפיתוח הנגב והנגב המערבי בפרט הן קריטיות לחיי התושבים באזור. השותפות שלנו עם המרכז תביא ליצירת מקומות תעסוקה חדשים בנגב, שבמיוחד לאחר 7.10 מהווה נדבך קריטי בשיקום הקהילות שנפגעו - ובכלל. מעל עשור אנו פועלות בקבוצת19 לצמצום הפערים הכלכליים-חברתיים, ומעניקות לתושבי ותושבות הנגב הזדמנויות תעסוקה נוספות במגוון תחומים. בזכות המיזם אנו מקוות לתת תעסוקה לעוד עשרות רבות של יחידים ומשפחות גם בתחום הטכנולוגי, מגמה שהתחלנו לפני כשנתיים עם הקמת חברת הייטק בירוחם."

  • עוד באותו נושא:
  • חדשנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully