וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות התעופה ממשיכות לבטל טיסות ולפטר עובדים

הארץ

23.3.2003 / 10:12

חברות התעופה האמריקאיות הודיעו שלשום על קיצוץ נוסף במספר הטיסות ופיטורי 8,300 עובדים, על רקע ירידה במספר הנוסעים בשל המלחמה בעיראק



חברות התעופה האמריקאיות הודיעו שלשום על קיצוץ נוסף במספר הטיסות ופיטורי 8,300 עובדים, על רקע ירידה במספר הנוסעים בשל המלחמה בעיראק. בה בעת פנתה הוואיין איירליינס לבית משפט בבקשה להגנה מפני נושיה.



יונייטד איירליינס, חברת התעופה השנייה בגודלה בארה"ב אחרי אמריקן איירליינס, שפועלת מאז דצמבר תחת הגנת בית משפט מפני נושים, אמרה כי היא מבטלת כ-8% מטיסותיה בשל ירידה חדה בביקוש. האיגודים המקצועיים של יונייטד אמרו כי היא שלחה הודעות פיטורים לכ-1,100 מכונאים ו-2,300 דיילים.



באירופה נסוגו חברות התעופה מתוכניות להרחבת הפעילות בעקבות התאוששות מרשימה ב-2002. סמנכ"ל הכספים של KLM ההולנדית, רוב רויטר, אמר: "2003 תהיה הרבה יותר מכוערת מכפי שחשבנו". לפני כמה חודשים תיכננה החברה להוסיף טיסות. בלופטהנזה הגרמנית אמר המנכ"ל יורגן ובר: "המשבר בתעשיית התעופה לא הסתיים והמלחמה בעיראק רק תאריך אותו".



לופטהנזה דיווחה בסוף השבוע על רווח נקי של 717 מיליון יורו (757 מיליון דולר) ב-2002, לעומת הפסד של 633 מיליון יורו ב-2001, הודות לקיצוץ בהוצאות ומכירת נכסים. כ-490 מיליון יורו מהרווח המדווח נבעו ממכירת נכסים. הכנסות החברה עלו בשנה החולפת ב-1.7% בלבד, ל-17 מיליארד יורו.



המצב באירופה פחות חמור מבארה"ב, שם צופה התאחדות התחבורה האווירית, השדולה של חברות התעופה בארה"ב, כי המלחמה עלולה להגדיל את ההפסד המצרפי הצפוי של החברות ב-2003 מ-6.7 מיליארד דולר ל-11.7 מיליארד דולר, וכי ייתכן ש-70 אלף עובדים יפוטרו. לפני שבועיים, עוד לפני המלחמה, דווח כי אמריקן איירליינס מגבשת תוכנית מימון לפעילות שוטפת, לפני שתפנה לבית משפט בבקשה להגנה מפני נושים, צעד שיאפשר לה לבטל הסכמי עבודה יקרים, כפי שעושה כעת יונייטד.



לא רק יונייטד ואמריקן בקשיים. כך גם נורתווסט, חברת התעופה הרביעית בגודלה בארה"ב, שהודיעה שלום על ביטול 12% מטיסותיה, כולל טיסות בינלאומיות, ועל פיטורי 4,900 עובדים, כ-11% מכוח האדם. כמו חברות תעופה אחרות גם נורתווסט מדווחת על ירידה חדה בהזמנות.



הוואיין איירליינס, חברת התעופה ה-12 בגודלה בארה"ב שמתפרנסת בעיקר מתיירות, ניסתה בחודשים החולפים להוזיל את עלות החכרת המטוסים שלה, אך בלא הצלחה. בבקשה להגנה מנפי נושיה אמרה החברה כי חובותיה הם יותר מ-100 מיליון דולר ושווי נכסיה הוא כ-100 מיליון דולר.



נשיא נורתווסט, דגלס סטינלנד, אמר שלשום כי "תעשיית התעופה ניצבת בפני המשבר החמור ביותר בעידן הסילון". בפיטורי העובדים הפעילה נורתווסט סעיף מיוחד המאפשר לה לפעול במקרה חירום לאומי. הסעיף הופעל גם אחרי התקפות הטרור ב-11 בספטמבר, 2001.



סטינלנד הוסיף כי בימים החולפים ירד מספר הנוסעים ב-40%-30% על רקע המלחמה; ואולם קווין מיטשל, נשיא ארגון מחלקות הנסיעות של החברות הגדולות בארה"ב (BTA), אמר כי הירידה במספר הנוסעים נובעת מקיצוץ נוסף בתקציב הנסיעות של חברות רבות, וכי חברות התעופה מבצעות כעת קיצוצים, שהיו אמורות לבצע כבר לפני כמה חודשים, בכסות המלחמה.



הירידה במספר הנוסעים החלה עוד לפני התקפות הטרור ב-11 בספטמבר, 2001 - באביב 2000, ולדברי מיטשל, "אמנם המלחמה פוגעת בחברות התעופה, אבל אם היו מתייעלות כבר לפני שנתיים, מצבן כיום היה טוב הרבה יותר". הוא אמר את הדברים בראיון ל"ניו יורק טיימס".



בחברות תעופה אמריקאיות רבות הובעו בשבוע שעבר תקוות להתאוששות מהירה, אם תהיה המלחמה בעיראק קצרה. רשות התעופה הפדרלית (FAA) פירסמה בשבוע שעבר תחזית אופטימית לעלייה במספר הנוסעים ב-2003, לעומת 2002, אך הוסיפה כי מלחמה ארוכה עלולה להביא לירידה חדה.



גם באירופה מקווים להתאוששות מהירה ומצבן של חברות התעופה האירופיות טוב יותר מזה של חברות אמריקאיות. לאחר שרשמו הפסדים כבדים ב-2001, ביצעו החברות האירופיות קיצוצים חדים, ורבן חזרו לרווח ב-2002. חברת התעופה הספרדית איבריה דיווחה באחרונה על רווח של 157 מיליון יורו ב-2002, ואפילו חברת התעופה הממשלתית האירית אייר לינגוס, שניצבה בפני פשיטת רגל אחרי התקפות הטרור בספטמבר 2001, דיווחה על רווח של 35 מיליון יורו, הודות לקיצות בהוצאות. בריטיש איירווייס ואייר פראנס צופות רווחים בשנת הכספים שתסתיים ב-31 במארס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully