וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות האיומים הגוברים: פקודת החירום לנמל חיפה פקעה בפברואר ולא חודשה

עודכן לאחרונה: 9.4.2024 / 10:15

ראש העיר חיפה: "דורש הפסקת ייצוא מלאה ומיידית של כלל החומרים המסוכנים ממפרץ חיפה, המחיר אותו עלול לשלם הציבור הרחב בחייו ובריאותו הוא עצום"

טיל שנורה לכיוון נמל חיפה/מעריב

מאז תחילת המלחמה, מפרץ חיפה הוא פצצה מתקתקת. העובדה שנמצאים בו מפעלים עם מצבור גדול של חומרים דליקים, ובשני הנמלים שלו נכנסות ויוצאות אוניות עמוסות בחומרים הללו, הופכת אותו למטרה אסטרטגית ראשונה במעלה בעיני החיזבאללה ועלולה להפוך אותו למלכודת מוות לתושבים שחיים בקרבתו, וגם לכאלה שנמצאים במרחק גדול יותר.

במהלך החודשים האחרונים נשלחו לכיוונו כמה כתב"מים מלבנון, שיורטו מעל לישובים הסמוכים למפרץ, מה שהיה אמור להקפיץ לפעולה מיידית את פיקוד העורף ומשרד הבטחון, כדי לרוקן אותו עד כמה שניתן מהחומרים המסוכנים האלה ולהקטין את כמות האוניות עלולות להפוך לפצצות בוערות. כל זה לא קרה עד לרגע זה ממש.

לאור האיומים הנשקפים לאוכלוסייה האזרחית, שלח שלשום ראש עיריית חיפה, יונה יהב, מכתב חריף לאלוף רפי מילוא, מפקד פיקוד העורף, עם העתקים לשר הבטחון, הרמטכ"ל, משרד האנרגיה והמשרד לאיכות הסביבה, בו הוא מתריע ההערכות הלקויה להפחתת החומרים המסוכנים שנמצאים במפרץ, והעובדה שבנמלי חיפה ממשיכות ומתקיימות פעולות שינוע, הובלה, ייצוא ואחסון של חומרים מסוכנים, חלקם מסוכנים מאוד, ללא נקיטת הפעולות הנדרשות על ידי פיקוד העורף.

נמל חיפה. ורהפטינג ונציאן,
נמל חיפה. מאז פקיעת הפקודה, נותרה בתוקף רק חובת הדיווח והדרישה לאמצעי מיגון שאמורים להיות מוכנים תוך ארבע שעות/ורהפטינג ונציאן

"היום התברר לי", כותב יהב, "שפיקוד העורף נמנע מחידוש מלא של פקודת 'חלב שקדים', מאז שפקע תוקפה בפברואר 2024. במסגרת הפקודה מחויבים הנמלים בנהלי דיווח, התקנת אמצעי מיגון, נוכחות צוותי חירום ומסירה ישירה, שמשמעותם, כי כל אוניה ייצוא נטענת במלואה ועוזבת מיידית את הנמל". מאז פקיעת הפקודה, נותרה בתוקף רק חובת הדיווח והדרישה לאמצעי מיגון, שאמורים להיות מוכנים תוך ארבע שעות מעת קבלת הפקודה.

"בימי מלחמה אלה, משונעים ומאופסנים שלל חומרים מסוכנים במפרץ חיפה, ביניהם כאלה שישראל כלל לא נזקקת להם בתקופת המלחמה, והם מיועדים לייצוא כחלק מהמערך העסקי של חברות עתירות הון. ההגיון והשכל הישר מחייבים הפחתה משמעותית וניכרת בתקופה של מתיחות מסלימה זו, כשהמרחב נתון תחת איומים מוגברים".

יהב מגלה הבנה לצורך לייבא ולייצא חומרים מסוכנים בחלק מהמאמץ המלחמתי, וצרכי הכלכלה השוטפים, אבל דורש שיעשו ממקומות אחרים בארץ. "חובה להורות על הפסקה מלאה של הייצוא מנמלי העיר חיפה, שנמצאת כרגע בנקודה האסטרטגית הרגישה ביותר. המחיר אותו עלול לשלם הציבור הרחב בחייו ובריאותו הוא עצום", הוא מזהיר.

"אינני מתרשם, בלשון המעטה, מהנחיות כמו זמן תגובה של ארבע שעות לצורך בניית מיגון, שכן גורם ההפתעה המיידי הוא מפתח בתמונה. לאור כל זאת, אין לי ברירה אלא לדרוש הפסקת ייצוא מלאה ומיידית של כלל החומרים המסוכנים ממפרץ חיפה, והטלת פקודת 'חלב שקדים' על ידי פיקוד העורף באופן מיידי וכולל על מתקני ומפעלי החומרים המסוכנים במפרץ חיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully