וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנין תורחב ותקיף את הקיבוץ הסמוך: "לא היתה שנה בלי הצתות, רק עכשיו תפסו שם חוליית מחבלים"

עודכן לאחרונה: 9.4.2024 / 15:47

בקיבוץ אשבל חוששים מהתוכנית שתאפשר לסכנין להתרחב ולהקיף את הקיבוץ משלושה כיוונים: "סכנין לא עיר עוינת אבל יש בה מיעוט שרוצה לעשות טרור, להרתיע ולהפחיד. בשומר חומות זרקו סלעים וחסמו את הכביש החביאו 30 בקבוקי תבערה לידנו. אי אפשר להתעלם מהעניין הביטחוני"

נשקים מסוג M16 שנתפסו בסכנין דקות לאחר ביצוע ירי/מעריב

העיר סכנין הנמצאת בגיל התחתון עומדת בפני הרחבה משמעותית, הנדרשת על מנת לספק את אוכלוסייתה הגדלה. בקיבוץ הסמוך אשבל חוששים מההתרחבות ומהמשמעויות הביטחוניות שיקרו אם תאושר התוכנית שעל הפרק, שבמסגרתה תגדל סכנין ותקיף את אשבל משלושה צדדים.

אלון קפלן, חבר קיבוץ אשבל ומהגרעין המייסד של הקיבוץ, שוחח עם ליאת רון ב-104.5fm על שלב ההתנגדויות בדיון להרחבת העיר סכנין, שמתקיים היום בוולנת"ע - ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים.

"אשבל הוא קיבוץ חינוכי, יש פה 140 חברים. חשוב לי להגיד בפתח הדיון, סכנין היא עיר שמאוד חשובה לנו, אנחנו בקשרים של שכנות מאוד טובה, יש באשבל כל השנים מרכז לקיום משותף, ערבים מסכנין באים אלינו קבוע, יש באשבל בית ספר דו לשוני. בתוך הגליל להחזיק את המרקם הרגיש והעדין הזה, זה מאוד מסובך וחשוב לחיים שלנו", אמר קפלן.

קפלן גם אומר כי "לי אין שום התנגדות לפיתוח של סכנין, ואני חושב שאני מדבר בשם חברי לאשבל. אין ספק שסכנין צריכה להתפתח, האם זו ההתפתחות הרצויה? מדובר פה על תוכנית דרקונית, ענקית מוגזמת שמכפילה את שטחה של העיר סכנין, משהו שמינהל התכנון של המדינה הביא, והמשמעות שלו כלפי אשבל, היא שהקיבוץ הולך להיות מוקף מכל צדדיו בבתים של העיר סכנין עד לבתים שלנו, וזה דבר שאין בו שום היגיון.

"גם מבחינה סביבתית, אלו שטחים פתוחים שהם בעצם יערות שיושמדו, צד אחד יהיה אזור תעשייה, שני הצדדים יהיו אזורים של בתים, והצד הרביעי יהיה כביש ראשי. וזה סוגר את היישוב שלנו מהבחינה הסביבתית והגיונית של תיכנון. נוסיף לזה את העניין הביטחוני, שאי אפשר היום להתעלם ממנו".

תושבי אשבל רוצים להמשיך להחזיק בשכנות הטובה אבל חוששים מהמשמעות של להיות מוקפים משלושה צדדים בעיר ערבית, שיש בה גם מיעוט עוין. קפלן הסביר כי "הם במרחק 25 מטרים מהגדר שלנו, סכנין לא עוינת, היא עיר טובה, ויש לנו בה הרבה חברים ושותפים. אבל לצערי, יש מיעוט שרוצה להרוס, לעשות טרור, להרתיע ולהפחיד".

הוא פירט על אירועים ביטחוניים שונים שחווה הקיבוץ: "אני לא פרנואיד, אשבל קיימת 26 שנים, לא הייתה שנה שלא הייתה איזושהי פגיעה ביטחונית. עשרות הצתות, כמעט כל שנה יש שריפה שהיא מהצתה הצמודה לגדר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
סכנים ואשבל. יחצ,
סכנים ואשבל/יחצ

"לפני כמה שנים זרקו בקבוק תבערה על רכב שיצא מהקיבוץ, בשומר חומות מצאנו, בעזרת השב"כ, מצבור של 30 בקבוקי תבערה צמוד לגדר של אשבל. אני חס וחלילה לא רוצה לצבוע את האוכלוסייה של סכנין כך, אבל לצערי גם שם יש עשבים שוטים. רק לא מזמן פורסמה חולייה של שלושה מחבלים שהיו בקשר עם חמאס שתיכננו לעשות פיגוע".

קפלן הוסיף עוד כי "הכביש שאליו הבתים אמורים להיצמד, הוא כביש שבשומר חומות מספר פעמים זרקו סלעים וחסמו אותו, אמנם נערים, וכל הגישה לבתים האלו נחסמה וכשהבתים יגיעו עד אליו אנחנו יכולים לתאר לעצמנו שהנגישות של אותם מעטים שרוצים להרע תהיה הרבה יותר פשוטה, וכל החיץ הזה נועד לייצר תפיסה בטחונית שהיא ברת קיימא וסבירה, יחד עם מרקם חיים משותף, התוכנית הזו פשוט תפר את האיזון הזה".

הפגנה בסכנין 15 במאי 2021. יואב איתיאל
הפגנה בסכנין, 2021. "הקיבוץ הולך להיות מוקף מכל צדדיו בבתים של העיר סכנין עד לבתים שלנו"/יואב איתיאל

ח"כ יצחק קרויזר הצטרף לשיחה ואמר כי "אין שום בעיה לתת לעיר סכנין לפרוח ולגדול אבל צריך להשקיע מחשבה בתוכנית הזו ולהבין שהיא גוזרת גזר דין מוות על קיבוץ אשבל שייעטף משלושת הכיוונים שלו, ולכן היישוב הזה לא יוכל להתפתח ולפרוח. מעבר לכך, אנחנו יכולים להגדיל את סכנין לגובה או לכיוון מזרח. צריך להבין את המרחב האזורי שיוצר רצף יישובים שחוצה, בתוך התווך הזה של המרחב העירוני הערבי, אם נקרא לו כך.

"פניתי בתקופה האחרונה, מאז שידענו שהתוכנית הולכת להגיע לדיון, לכלל השרים ורה"מ, לכל השרים יש נציגים בוועדה הזאת, פניתי לכל שר שהנציג שלו ייתנגד נחרצות בוועדה הזאת. ויביאו את התוכנית הזאת לחשיבה מחודשת".

ח"כ קרויזר הוסיף: "אם התוכנית הזאת מאושרת לקיבוץ אין לאן להתפתח יותר, הוא לא יכול לקלוט יותר משפחות כי הוא יהיה מוקף בבנייה עירונית של סכנין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully