וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר במשק ניסה להבריח 1.7 מיליון שקל במזוודה: "רציתי הנחה על בית בקורפו"

10.4.2024 / 11:18

רשות המסים קנסה את יו"ר חברת נטו דוד עזרא ב-850 אלף שקל לאחר שניסה להבריח דרך נתב"ג סכום עצום במזומן: "לא התכוון לדווח על הכסף לרשויות ביוון"; עוד נקנס יועץ פרלמנטרי לשעבר של מפלגת בל"ד - ניסה להבריח כסף לאחר שביקר את עזמי בשארה בקטאר: "נתן לי מתנה"

הברחת 6 טונות טבק בתוך חלוקי נחל מלאכותיים. 18 בספטמבר 2023/דוברות רשות המיסים

רשות המסים מדווחת כי קנסה את איש העסקים דוד עזרא, יו"ר החברה הציבורית נטו, מהגדולות בישראל בתחום ייצור ויבוא מזון המחזיקה בין היתר במותגים ויליגר, טיבון ויל, שלושת האופים, דלידג, אל גאוצ'ו, שף שגב ועוד.

לפי הודעת רשות המסים, עזרא יצא מישראל כשבאמתחתו 1.7 מיליון שקל במזומן שלא הצהיר עליהם. עזרא היה בדרכו לקורפו, יוון, כאשר במזוודה אותה הפקיד לצורך העלאתה לבטן המטוס נמצאו ערימות של שטרות בשווי כולל של 475,695 אירו.

בחקירתו מסר כי רכש בית באי קורפו בסכום של כ-2.8 מיליון אירו וכי מטרת הכספים היא לשלם את התשלום האחרון לקבלנים ונותני השירותים ששיפצו את הנכס. עוד מסר כי לצורך רכישת הבית העביר את הכסף בהעברות בנקאיות, וכשנשאל מדוע לא העביר גם את יתרת התשלום בהעברה בנקאית לאותם אנשי מקצוע, השיב כי קיווה לקבל הנחה בגין התשלום במזומן.

שטרות של 200 שקל. ShutterStock
חלה חובת דיווח על הכנסת כספים למדינת ישראל או הוצאתם ממנה בסכום העולה על 50 אלף שקל/ShutterStock

ברשות המסים הסבירו כי "הוועדה ראתה בחומרה את כוונתו לשלם במזומן כדי לקבל הנחה, כאשר על פניו נראה כי מדובר בתשלום שלא יוצהר, כולו או חלקו, לרשויות המס ביוון. מחקירתו עולה כי מדובר בכספים שנמשכו מחשבונות בנק פרטיים שלו, וכי מקורם, בין היתר, בכספים שחולקו כדיבידנד מהחברה בסכומים גבוהים. לטענתו של עזרא, הוא לא דיווח על הכספים בטעות ולא היה מודע לאופן הדיווח ביציאה מנתב"ג".

עוד מסרה רשות המסים כי "לאור היקפה הכספי הגבוה של ההפרה, העובדה שהמפר לא הציג אסמכתאות לעניין מקור הכסף, והעובדה שהמפר הוא איש עסקים, המרבה לטוס לחו"ל, אשר ידע על חובת הדיווח ועם זאת בחר שלא לברר כיצד לדווח על הכספים, ולאור העובדה שהוא בחר לשלוח כספים בסכום כל כך גבוה במזוודה ולא לשאת אותם עמו, מעשה שעל פניו מעורר חשש להסתרה, החליטה הוועדה להטיל על המפר עיצום כספי בסך של 850,000 שקל. מדובר בעיצום הכספי הגדול ביותר שהטילה רשות המסים ב-2022 בגין עבירה זו.

אדם נוסף שנקנס בסכום גבוה הוא עז אלדין בדראן, לשעבר יועץ פרלמנטרי של מפלגת בל"ד. בדראן נכנס לישראל דרך מעבר הגבול "נהר הירדן" עם כ-111,747 שקל במזומן. בתחילה, עוכב בדראן על ידי בודק המכס לאחר שנכנס יחד עם אשתו לישראל כשברשותו כ-32,843 שקל, וכשנשאלו אם יש להם על מה להצהיר ענו בשלילה. בזמן הבדיקה, נבדקו גם גיסו וגיסתו של המפר, שחזרו עימם לארץ וברשותם נתפסו כ-78,904 שקל, ועלה חשד כי מדובר בסכום כולל השייך לבדראן בשווי 111,747 שקל.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
בניין רשות המסים. איל יצהר, גלובס, עיבוד תמונה
רשות המסים. 26% מההפרות בוצעו בנמל התעופה בן גוריון, 45% במעבר נהר הירדן, ו-23% במעבר בגין/עיבוד תמונה, איל יצהר, גלובס

בחקירתו מסר בדראן כי נסע לקטאר על מנת לבקר חברים, וביניהם עזמי בשארה, אך לא קיבל ממנו כספים וכל הכספים שנמצאו אצלו שייכים לו. בהמשך החקירה בחר לשנות את גרסתו מספר פעמים עד שטען כי הכספים מקורם ממר עזמי בשארה, אשר נתן לו אותם במתנה על מנת לסייע לו במצב כלכלי קשה אליו נקלע.

ברשות המסים מסרו כי "מהחומרים שהועלו בפני הוועדה עולה כי מדובר על נסיבות חמורות במיוחד. מהעדויות עולה כי בדראן ביקש מגיסו להגיע לירדן, ללילה אחד, במטרה להעביר לו חלק מהכספים על מנת שלא לעבור על סף הדיווח, אשר עמד לדעתו, כאמור על כ-80,000 שקל. עוד עולה בבירור כי המפר הכיר היטב את הוראות החוק, ועל מנת להתחמק מחובת הדיווח נערך מראש, ונעזר בקרובי משפחתו על מנת להכניס את הכספים לישראל ללא דיווח.

"בנוסף, גם המפר וגם וקרובי משפחתו שנחקרו בחרו תחילה שלא לשתף פעולה עם בודקי המכס, וטענו כי אין ברשותם כספים חבי דיווח, והאמת התבררה רק במעמד החקירה. בנוסף, שינה המפר את גרסתו בחקירתו מספר פעמים ולא אמר מלכתחילה מה מקור הכספים. במסגרת הדיון בוועדה התבקש המפר לכאורה להמציא לוועדה מסמכים על אף שניתנה לו אפשרות, המפר בחר שלא להציג בפני הוועדה אסמכתא כלשהי לגבי מקור הכספים. לאור נסיבות ההפרה החמורות הכוללות פיצול מכוון ומתוכנן של הכספים במטרה להימנע מחובת הדיווח ושינוי גרסתו של בדראן בנוגע למקור הכספים הטילה הוועדה על המפר עיצום כספי בסכום של 165,000 שקל.

האי קורפו יוון. זיו ריינשטיין
קורפו. עזרא קיווה לקבל הנחה בגין התשלום במזומן/זיו ריינשטיין

בשנת 2022 הטילה רשות המסים 253 עיצומים בסל כולל של יותר משני מיליון שקל. 26% מההפרות בוצעו בנמל התעופה בן גוריון, 45% במעבר נהר הירדן, ו-23% במעבר בגין.

ברשות הסבירו כי "על-פי חוק איסור הלבנת הון, חלה חובת דיווח על הכנסת כספים למדינת ישראל או הוצאתם ממנה בסכום העולה על 50,000 שקל במעברי הגבול האוויריים והימיים ועל 12,000 שקל במעברי הגבול היבשתיים. העברת כספים דרך מעברי הגבול היא אחד מדפוסי הפעולה המוכרים והרגישים ביותר בתחום הלבנת הון, שכן מדובר בדרך נוחה להעברת מזומנים ללא תיעוד ושחזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully