וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעוניינים להגיש לבד דו"ח שנתי למס הכנסה? כדאי לכם מאוד להיזהר

16.4.2024 / 8:22

בשנים האחרונות בוחרים יותר ויותר נישומים להגיש את הדוחות בעצמם, וכך עולה הסבירות לטעויות שעלולות להזמין צרות. החלטתם בכל זאת ללכת בדרך עצמאית? הנה כמה עצות

הברחת 6 טונות טבק בתוך חלוקי נחל מלאכותיים. 18 בספטמבר 2023/דוברות רשות המיסים

בתחילת חודש מאי יידרשו בעלי עסקים וגם חלק מהשכירים אזרחי ישראל, להגיש את הדוחות השנתיים עבור שנת המס הקודמת לרשויות מס הכנסה. הדוחות השנתיים מוגשים דרך האינטרנט או באופן פיזי, בין אם באופן עצמאי ובין באמצעות רואה חשבון מייצג.

בשנים האחרונות חלה עליה במספר הנישומים שבחרו להגיש את הדו"ח ללא הסתייעות בגורם מומחה ובהתאם לכך, זינק גם מספר הדוחות בהם נמצאה טעות. בסקר שנערך לאחרונה ע"י פורום המיסים, התבקשו 426 נישומים להעביר את הדו"ח לבדיקה מקדמית של גורם מומחה טרום העברתו העצמאית לרשות המיסים. לאחר בחינת המסמכים עולה כי ב 47.2% מהדוחות נמצאה שגיאה או ליקוי.

סעיף 145 לפקודת מס הכנסה מונה מספר מצומצם של מקרים שבהם יכול נישום לתקן דו"ח, ומדובר בתיקונים טכניים בלבד. מה קורה במקרים אחרים, כאשר מתגלה טעות מהותית בדו"ח שנעשתה בתום לב? האם ניתן לתקנה? מה עם תיקון דו"חות במישור הניכויים? מה קורה עם תיקון שבגינו נדרש החזר מס? על כך אין תשובה בפקודת מס הכנסה. התשובות למקרים כאלה נמצאות בפסיקה ובנוהג שהתפתח עם השנים ביחסי העבודה בין נישומים או מייצגים לבין פקידי המס.

זוג מודאג משלם חשבונות. ShutterStock
אולי בכל זאת עדיף רואה חשבון?/ShutterStock

זהירות מתוצאה הפוכה

ראשית, לא ניתן לתקן דו"ח לאחר תקופת ההתיישנות, שהיא כיום שלוש שנים מתום שנת המס שבה הוגש הדו"ח (4 שנים באישור המנהל) - שלאחריה הפכה השומה לשומה סופית. בתי המשפט מייחסים חשיבות רבה לסופיות השומה ולא ששים לפתוח שומות כאלה. כאשר נישום מבקש לתקן שומה עצמית במקרה שלא החלו הליכים כלשהם בשומה כגון דיון או חקירה, כמעט תמיד יאות פקיד השומה לבצע את התיקון המבוקש.

כמובן שהתיקון יתבצע לאחר שפקיד השומה יקבל הסבר שיניח את דעתו בדבר נחיצות או נכונות התיקון. אולם, המבקש לתקן צריך לקחת בחשבון שיכולים להיות מצבים שתיקון כזה יזמין את פקיד השומה לעיין בתיק ואולי אפילו לדרוש דיון בתיק - דיון שתוצאותיו יכולות להיות הפוכות מהתיקון שנדרש, כלומר, אתם עלולים למצוא את עצמכם משלמים עוד מיסים. למעשה, ככל שהתיקון מהותי יותר, כן תעלה הסבירות לזימון הנישום לדיון בשומה וכמובן בכל שנות המס שטרם התיישנו. כמובן שעניין כזה יכול להיות נתון לתכנון בדבר העיתוי המתאים לבקשת התיקון - אין כאן חוקיות ובכל מקרה צריך להתייעץ עם אנשי מקצוע.

על אף כל זאת - בחרתם להגיש דו"ח לבד? רו"ח יורם שיפר מפרט שורה של היבטים שעליכם לקחת בחשבון:

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

הוצאה מוכרת? מעורבת? חלקית?

בדוח השנתי אותו מגישים מדי שנה למס הכנסה יש לפרט את ההוצאות המוכרות, כלומר הוצאות המהוות חלק בייצור ההכנסה, למשל הוצאות פרסום, ציוד משרדי, שכר דירה לעסק, שכר ועוד. לכל עסק יש סוגים שונים של הוצאות המוכרות עבורם על ידי מס הכנסה, לכן לא כוללים בדוח השנתי הוצאות שאינן מוכרות לצורכי מס. לצד זאת, ישנן הוצאות שהן מעורבות - הוצאות המשמשות גם לצורך עסקי וגם לצורך פרטי. במקרה כזה, כדי שחלק ממנה יהיה מוכר, נדרש שיהא ניתן לבצע הפרדה בין החלק העסקי לחלק הפרטי. אם לא ניתן לבצע הפרדה שכזו, ההוצאה אינה מוכרת.

כמו כן, ישנן הוצאות שתקנות מס הכנסה קובעות שלמרות שהן הוצאו בייצור הכנסה, הן לא יוכרו באופן מלא, אלא רק באופן חלקי, עד לתקרה שנקבעה. התקרה יכולה להיות סכום או אחוז מן ההוצאה. לגבי כל סוג הוצאה שכזו נקבעו הוראות מפורטות מהו החלק המוכר ומהו החלק העודף (הלא מוכר). חשוב ביותר להקפיד על דיווח תקין שכן מחד, כך ניתן להקטין את הרווח השנתי ואת חבות המס, אולם מאידך - יש לעשות זאת באופן מדויק.

פקיד השומה 'לא אוהב' שמדלגים עליו

ברשות המיסים מתייחסים לדוח השנתי ברצינות וכל דיווח נבחן לגופו כדי לחשב את חבות המס. בהתאם לסוג ומהות העסק יש לצרף אישורים ומסמכים נוספים, מעבר לנספחים ולמסמכים הסטנדרטיים שרוב הנישומים נדרשים להגיש. , רו"ח שיפר, שותף מנהל במשרד רואי חשבון זיו, שיפר ושות', מציין כי חשוב לדעת שאי הגשת דוח שנתי למס הכנסה, ללא אישור מפקיד השומה, מהווה עבירה פלילית העלולה לגרור קנס כספי ו/או מאסר. פקיד השומה רשאי לקבוע את חבות המס וההכנסה החייבת לפי שיקול דעתו במקרה של אי הגשת הדוח. לאחר בדיקת פקיד השומה מחשבים את חבות המס, אם העצמאי שילם יותר ממה שעליו לשלם הוא יכול להגיש בקשה להחזר מס, עדיף בעזרת רואה חשבון.

יורם שפר. טוהר בן אור,
יורם שפר/טוהר בן אור

תשלום עודף לביטוח לאומי

מעמד לביטוח לאומי (הגדרת העסק לצורך חבות ביטוח לאומי)- ישנם מקרים בהם ניתן שלא לשלם דמי ביטוח לאומי, מקרים התלויים במספר משתנים וקריטריונים וכך אדם שאינו בקיא בתחום, עלול לשלם תשלומים עודפים לביטוח הלאומי. למשל אדם הגיש דוח למס הכנסה אבל לא עדכן את ביטוח לאומי שהוא עובד רק פעם בשבוע ולכן יתכן שהוא ישלם ביתר. או אדם שלא ער לכך שיש לו הכנסה פאסיבית ולא סימן במשבצת הנכונה וכך שילם ביתר.

אופטימיזציה של הוצאות סוציאליות

חשוב ביותר למקסם את ההנחות במס ולהפקיד את מירב הכספים לקופת גמל, קרן השתלמות, פנסיה, לאובדן כושר עבודה וכיוב' על מנת לצמצם את החבות במס מצד אחד ולחזק את הגמלה שלכם בעתיד. כך למשל לעיתים אפשר להעביר הוצאות בין בני זוג ולהקטין באופן משמעותי את נטל המס. לצד זאת, יש מקרים בהם ניתן לפרוס הכנסות למספר שנים, למזעור חבות המס.

איך להרוויח כמה שיותר מהפסדים

מגנון ניכוי המס בנוי כך שניתן לקזז הפסד מתשלום מס על רווחים רק אם ההפסד נוצר לפני הרווח. כדי לנקות את המס על רווחי הון, על משקיעים לבצע פעולה אקטיבית ולהגיש בדוח השנתי בקשה לקיזוז הפסדים. כך למשל, ניתן לגרור הפסדים לאורך השנים. למשל אדם מנהל תיק ני"ע בשני מקומות- אחת בבנק ואחת בקרן פרטית. אחד הרוויח והשני הפסיד.

לסיכום, על פי מחקר שנערך לאחרונה, 60% מהעצמאיים אינם מודעים לשורת הנטו בעסק שלהם, ולמעלה מרבע מהם - משלמים מקדמות למס הכנסה, בגובה שאינו תואם את רווחיהם. מילוי דוח שנתי למס הכנסה נחשב למשימה מורכבת ויש לדייק בנתונים מאחר והם מהווים בסיס לחישוב חבות המס. הגשת הדוח השנתי, בדגש על הדוח השנתי הראשון, היא קריטית עבור כל עצמאי. לאור כל זאת, בחרתם להגיש את הדו"ח באופן עצמאי? עשו זאת בזהירות מרבית והקדישו זמן מספק ללימוד הנושאים השונים שמופיעים בדו"ח, טרום המילוי שלו.

  • עוד באותו נושא:
  • מס הכנסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully