וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש מצוין לקרנות ההשתלמות, איך יכול להיות שהמורים הרוויחו מהן הרבה יותר?

עודכן לאחרונה: 16.4.2024 / 16:34

מרץ הצטיין בתשואות גבוהות של כל הקרנות במסלול הכללי, אבל הקרן שהרוויחה הכי הרבה, גם החודש וגם מתחילת השנה - שייכת דווקא למורים

יו"ר ארגון המורים על יסודיים, רן ארז, הודיע שהוא מוכן להשבית את מערכת החינוך בוועדה לביקורת המדינה, 1 באפריל, 2024/דוברות הכנסת

מלחמה? אי ודאות כלכלית? שווקי המניות והאג"ח המשיכו את גל העליות גם במרץ האחרון וסגרו את הרבעון הראשון של השנה עבור קרנות ההשתלמות הגדולות במסלול הכללי בעלייה ממוצעת בשיעור 2.28%, עם ציבור אחד שהרוויח במיוחד - המורים.

קרן ההשתלמות במסלול הכללי של ארגון המורים 'עגור' רשמה תשואה של 2.54% במהלך מרץ האחרון, הגבוהה ב-0.26% מממוצע התשואה של עשר קרנות ההשתלמות שנבחנו על ידי וואלה! כסף לאותה התקופה.

הקרן גם רשמה את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת השנה שעמדה על 5.72%, המהווה פער של 1.15% על הממוצע של עשר הקרנות הכלליות לרבעון כולו שעמד על 4.57%.

מובילת הטבלה מקרב הקרנות הלא ייעודיות היא אלטשולר שחם, שחזרה להובלת הטבלה לאחר דשדוש בתחתית במשך חודשים ארוכים. קרן ההשתלמות של בית ההשקעות השיאה תשואה שעמדה גם היא על 2.54% במרץ האחרון ועל 4.71% מתחילת השנה.

קרן ההשתלמות שחתמה את הטבלה מלמטה היא זו של חברת הביטוח הראל, שהשיאה תשואה בשיעור 2.12% לחודש האחרון שנבחן, ושל 4.14% לרבעון הראשון של השנה. פער של 0.42% ממובילת הטבלה לחודש מרץ, ושל 0.57% אל מול הקרן של אלטשולר מתחילת השנה, ושל 1.58% אל מול 'עגור'.

תוצאות קרנות ההשתלמות - המסלול הכללי. יחצ,
מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם במרץ?/יחצ

ציבור המורים מהווה כ-5% מסך כוח העבודה בישראל, ומתנהלות עבורו כיום 3 קרנות השתלמות כלליות ייעודיות גדולות (מעל 7 מיליארד שקל): 'על יסודי' (עגור, ראו טבלה), 'מורים וגננות', המנהלת כ-21.7 מיליארד שקל, ו'מורים תיכוניים', המנהלת כ-7.3 מיליארדי שקלים.

הנתונים מתחילת השנה מראים יתרון בתשואה ל'עגור', שנבחרה לייצג בטבלה את הקרנות הייעודיות.

מספר המורים החדשים הנכנסים למערכת החינוך נמצא במגמת ירידה בשנים האחרונות, בעיקר עקב תנאי השכר המוצעים במקצוע. ועד שתנאי השכר שלהם ישופרו, יוכלו המורים להתנחם במתנת החג שקיבלו חסכונות הטווח הבינוני שלהם, שנתרמו מעליות שווקי המניות והאג"ח בישראל ובעולם.

כך לדוגמה עלו המדדים המרכזיים בבורסת תל אביב דוגמת ת"א35, ת"א90 ות"א125 בשיעור של 3.25%, 3.26%, ו-3.15%, בהתאמה, במרץ האחרון. לצד עלייה במדדים המובילים בארה"ב דוגמת הנאסד"ק וה-S&P500 שעלו ב-1.8% ו-3.1%, בהתאמה, לאותה התקופה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הפגנת מורים ועובדי הוראה, רחבת מוזיאון תל אביב, 30 במאי 2022. ראובן קסטרו
הפגנת מורים. הפעם הם צריכים להיות מרוצים/ראובן קסטרו

מרתה נדלר, מנהלת השקעות ראשית בבית ההשקעות IBI ניהול תיקים, המנהלת את השקעות 'עגור', פירטה לוואלה כסף, כי "חודש מרץ המשיך את העליות שנחוו בשווקים מתחילת השנה, שהובלו על ידי שווקי חו"ל, ובדגש על תחומי האנרגיה, הפיננסים ודברים מסוימים בטכנולוגיה.

"בישראל דגש העליות נחווה בעיקר במניות הנסחרות במדדי ת"א90, ת"א נפט וגז, ובת"א טכנולוגיה, לעומת ביצועים חלשים יותר שנחוו במניות הנדל"ן.

"בחינת שלושת החודשים האחרונים במצטבר מציגה את עודפי הביצוע שנחוו בשווקי חו"ל, ובדגש על ארה"ב. עיקר הסקטורים שתרמו לעליות בשוק האמריקאי היו תעשייה, סקטורים ספציפיים בטכנולוגיה דוגמת שבבים ואינטרנט, ובנייה.

"גם בשוק הישראלי נחוותה תשואה עודפת במניות מתחום הבנייה למגורים מתחילת השנה, וזאת לעומת הבנקים, לדוגמה, שהיו חלשים יותר. שווקי אירופה נשארו מעט מאחור עם ביצועי חסר בבחינת הרבעון הראשון של השנה, וזאת למרות ביצועים טובים שלהם במהלך מרץ האחרון.

"שווקי המזרח ממשיכים להצביע על חולשת סין לצד התחזקות יפן, כאשר האחרונה נהנית מביצועי יתר גם ביחס לשווקים האמריקאיים, בין היתר כתוצאה ממעבר משקיעים אליה מסין.

"האג"ח הממשלתי בישראל ובחו"ל סוגר את שלושת החודשים האחרונים עם ביצועי חסר במח"מים הקצרים בשל קצב הורדת הריבית האיטי ביחס לציפיות. והאג"ח הקונצרני, לעומתו, מתנהג טוב יותר בשל מצב כלכלה כולל טוב יחסית, ובולט לחיוב בשוק המקומי הן באפיקים הצמודים והן בשקליים.

"התחזקות שער הדולר אל מול השקל הוסיפה גם היא לתיק ההשקעות עם עלייה של כמעט 1.5% עד לסוף מרץ האחרון. והרכיב הלא סחיר תרם גם הוא, שכן עליות נחוו גם בנפחי החוב".

מרתה נדלר, מנהלת השקעות ראשית IBI ניהול תיקים. אילן בשור,
נדלר. "לתשואה של עגור תרמה ההחלטה להוריד את מניות הבנקים בישראל מהתיק עם תחילת השנה"/אילן בשור

ואיך השיגה עגור את התשואה העודפת? "עגור עצמה נהנתה בעיקר מההטייה ברכיב המנייתי בתיק ההשקעות שלה לחו"ל, בדגש על ארה"ב ועל סקטורים דוגמת הטכנולוגיה. בנוסף, הקרן נהנתה מהעליות ביפן ומרכיב האג"ח הקונצרני בחו"ל, שתרם לתשואות בתיק מתחילת השנה.

"לצד כל אלה תרמו גם החלטות דוגמת הורדת מניות הבנקים בישראל מהתיק עם תחילת השנה, לאור ביצועי החסר יחסית לאותה תקופה.

"בראייה קדימה הציפייה היא שהכלכלה האמריקאית תמשיך להוביל ככלכלה החזקה, לצד המשך אי הוודאות המרחף מעל השוק המקומי בתקופה הקרובה. עם זאת, יש לציין כי התמחור סביב מניות הסקטורים השונים הנסחרים בבורסה בתל אביב הפך, לראייתנו, למעניין".

רו"ח באשר קאסם, מנכ"ל עגור. באדיבות המצולמים
קאסם. "קרנות השתלמות המורים שינו גישתן להשקעות בשנים האחרונות"/באדיבות המצולמים

רו"ח בשאר קאסם, מנכ"ל עגור, הוסיף כי "קרנות השתלמות המורים שינו גישתן להשקעות בשנים האחרונות, מתוך הבנה וצורך למקסם אפשרויות התשואה עבור אוכלוסיית המורים, הנדרשים לקרנות ההשתלמות כחלק ממימון שנת השבתון שלהם.

"שינוי גישת ההשקעות בעגור, לדוגמה, כללה את בחינת והרחבת יחסי הסיכון-תשואה, תוך שמירה על אפיקי השקעה שמרניים יחסית. האחרונים עדיין נדרשים כחלק ממדיניות ההגנה הנדרשת לכספי ציבור המורים עבור שנות השבתון שלהם.

"מנגד, ההרחבה מאפשרת הגדלת כמות הכסף שמתאסף בקרנות עבורם, כאשר הדבר הפך את עגור בפועל מקרן פאסיבית לקרן יותר אקטיבית, המחזיקה 'אצבע על הדופק' בהיבטי אלוקציית תיק ההשקעות של עמיתיה המורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully