וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט בוטוקס: הסוד הקוסמטי שיעזור לך באמת לטשטש את הקמטים

קובי טיריפינטו

עודכן לאחרונה: 30.4.2024 / 16:12

איך פועל רעלן הבוטולינום כדי להעלים קמטים? כמה זמן ההשפעה שלו מחזיקה? והאם קיימת גם חלופה קוסמטית שיכולה באמת לסייע בטשטוש הקמטים?

אילוסטרציה הזרקת בוטוקס. freepik,
אפקט בוטוקס: הסוד הקוסמטי שיעזור לך באמת לטשטש את הקמטים/freepik

שיעור בהיסטוריה

נכון לזמן כתיבת שורות אלה, רעלן הבוטולינום, או בכינויו המוכר יותר "בוטוקס" הוא הלהיט האולטימטיבי בזירת הרפואה האסתטית.

שיעור בהיסטוריה

הבוטוקס הוא חלבון המופק מחיידק קלוסטרידיום בוטולינום ("נקנקת האנארובי") שהתגלה לפני 230 שנה ע"י הרופא הגרמני יוסטינוס קרנר, שבחן את נסיבות מותם של 13 גברים שבילו ערב של בשר ואלכוהול במסבאה בעיירה גרמנית קטנה. 29 שנה לאחר אותו מקרה, פרסם קרנר את ממצאיו ומסקנתו היתה כי הם מתו בעקבות "הרעלת בוטולינום".

75 שנה מאוחר יותר (1895), לאחר סעודה שנערכה בטקס אשכבה מקומי בבלגיה, מצאו את מותם שלושה אנשים בעקבות זלילת בשר חזיר. המדען הבלגי אמיל ואן ארמנחם חקר את המקרה במשך כשנתיים והצליח לבודד לראשונה את הבקטריה שאחראית על ייצור רעלן הבוטולינום.

בשל שכיחותו של הרעלן ברבים ממזונותינו, היה זה הנשיא האמריקאי רוזוולט, שב-1943, בשיאה של מלחמת העולם השנייה, גייס צוות של מדענים במטרה לפתח דרכי התמודדות יעילה עם הרעלן, תוך ניסיון לבחון את השימוש בו כנשק ביולוגי.

צ'רצ'יל, שחשש כי היטלר ישתמש בבוטוקס כדי להרעיל את מקורות המים של אנגליה, ביקש מרוזוולט למנוע זאת, וזה נעתר לבקשתו. הוא גייס כאמור מדענים שהוצבו במעבדה הצבאית ללוחמה ביולוגית בבסיס פורט דטריק שבמדינת מרילנד, ואלו למדו את הרעלן לפני ולפנים ופיתחו את החיסון הראשון נגד בוטוליזם.

רוזוולט שהבין את הפוטנציאל הקטלני של הבוטולינום, ביקש לנצל אותו גם כדי לחסן את כלל החיילים האמריקאים שנשלחו לצרפת לפני הפלישה לנורמנדי, וגם בניסיון לשכנע פרוצות סיניות להחליק כמוסות בוטולינום לארוחותיהם של קצינים יפניים בכירים. התוכנית הזאת לא יצאה לפועל משום שהתברר שהבוטוקס אינו שורד בחימום ומתכלה במהירות באוויר.

בשלהי שנות השבעים של המאה שעברה, החל החוקר אלן בראון סקוט מאוניברסיטת סטנפורד היוקרתית לעשות בבוטוקס שימוש רפואי לטיפול בפזילה, לאחר שגילה שאם מזריקים כמות קטנה שלו, הוא יכול להחליש את פעולת השריר של עין אחת באופן שיאפשר לשתי העיניים לפעול בתיאום זו עם זו. אבל הוא לא היה היחיד. בין המשתמשים ברעלן היתה גם רופאת העיניים ג'ין קארוטרס מוונקובר קנדה, שהבחינה שהזרקתו לשרירי העיניים מובילה "לתופעת לוואי": היעלמות הקמטים סביב העיניים.

אילוסטרציה הזרקת בוטוקס למצח. freepik2,
מזריקים בוטוקס למצח/freepik2

בכנס השנתי של איגוד מנתחי העור בפלורידה, היא הצהירה את מה שהפך לשיחת היום בכנס. "אני ובן זוגי (אליסטר) נשתמש בחומר הקטלני ביותר הידוע לאנושות כדי לטפל בקמטים". מכאן הייתה דרכו של הבוטולינום לתהילת עולם קצרה ומהירה.

הבוטוקס קיבל בוסט רציני בשנות השמונים. אז השיק הדרמטולוג ד"ר פרדריק ברנדט, שנחשב לאוטוריטה בענף ההזרקות האסתטיות, קליניקה פרטית במיאמי. למעשה, כבר בתחילת שנות התשעים, עוד לפני שמינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) נתן את אישורו לכך, היה ד"ר ברנדט למזמין הגדול ביותר של בוטוקס מתוצרת אלרגן, וככזה הוא הרחיב משמעותית את השימוש הקונבנציונלי בו לטובת טיפול להרמת הצוואר והרמת האף.

מדונה, שהיתה פציינטית־העל שלו, הודתה שהיא חבה את "מראה העור הטוב" שלה לברנדט. כשמארק ג'ייקובס עמד לפני צילומים והרגיש שפניו אינם עומדים בסטנדרטים הגבוהים של גופו החטוב, היה זה ד"ר ברנדט שהגיע להציל את המצב. וכך המשיכה הרשימה עם סלבס נוספים כמו: דונה קארן, קלווין קליין, נעמי קמפבל, לינדה אוונג'ליסטה ועוד שמות רבים מקרב תעשיית האמנות, התקשורת ואחרים, כולם עשו אצלו בוטוקס.

חברת אלרגן אסתטיקס, שנרכשה ב-2019 על ידי חברת הפארמה הגלובלית Abbvie, הייתה הראשונה לפתח תכשיר רשום כשהציגה את הבוטולינום טוקסין A הרפואי בשמו המסחרי "בוטוקס", כבר לפני למעלה מ-30 שנה. המוצר שלה הוא הראשון והוותיק ביותר בשוק, ואחריו הושקו מוצרים נוספים המבוססים על אותו חומר פעיל.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
תמונת הזרקה. freepik,
הזרקת בוטוקס/freepik

אז איך זה בעצם עובד?

"כשבוטוקס מוזרק לשריר, הוא בעצם חוסם את הפולס הגורם לגירוי עצבי באזור הסמוך למיקום ההזרקה ובקוטר של 2-1 ס"מ ממנה, כדי שלא יגיע לאזור המטופל ויכווץ אותו. למעשה, לרעלן, חלבון המרפה שריר יש השפעה כבדה על השריר. לאור העובדה שהוא אינו מקבל את הגירוי, השריר נרפה, והקמט מתרכך ונעלם למספר חודשים, כשהשפעתו פגה, הוא חוזר לפעול כבעבר", אומרת ד"ר מוניקה אלמן, המנהלת הרפואית של רשת המרפאות ''מכבי אסתטיקה''.

הזרקת הבוטוקס נחשבת לטיפול האסתטי הנפוץ ביותר. מדובר בטיפול קצר, פשוט, מהיר, שתוצאותיו בטוחות וחסרות סיכונים משמעותיים. כמובן שחשוב להקפיד לבצע את הטיפול במקום שמשתמש בחומרים שאושרו באופן ייעודי להזרקות ע"י משרד הבריאות וה-FDA, ולא בתחליפים זולים שאינם עומדים בסטנדרטים של איכות ובטיחות.

המדריך למזריק

אל הקליניקה יש להגיע ללא איפור, ורצוי לנקות את עור הפנים באופן יסודי כדי לצמצם את הסיכויים להתפתחות זיהום באזור שיוזרק. לאחר ההזרקה מומלץ להמתין לפחות כשעה עד למריחת מייק אפ, שעשוי לאטום את נקבוביות העור. בימים שלאחר ההזרקה חשוב לוותר על השימוש ברולרים, באבני ג'וואשה וגלגלות למיניהן המיועדות להמרצת הדם בעור הפנים, כדי למנוע נדידת חומרי ההזרקה השונים (לרבות היאלורוניות) למקומות לא רצויים.

שבועיים לפחות מיום הטיפול יש להימנע מטיפולים אסתטיים מבוססים טכנולוגיות לייזר, גלי רדיו או אולטרסאונד, כדי להבטיח שהחומר יתקבע באזורים שבהם הוזרק. רק לאחר ביקורת ואישור של הרופא המזריק ניתן לשוב לטיפולי יופי משלימים במיכשור.

בנוסף, יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת לאחר טיפולי בוטוקס למשך כשבועיים. כמו כן, חשוב לשמור לאחר הטיפול על הליכה זקופה, נטולת הִתְכּוֹפְפוּיּוֹת או מצב מאוזן של הגוף או של הפנים כלפי מטה, כדי לשמור על תוצאה מרבית של ההזרקה.

טרם הטיפול ולאחר היוועצות ברופא יש לחדול מנטילת תרופות מדללות דם (אספירין, אדוויל, איבופרופן) וכן מתוספי מזון כמו ויטמין E או שמן דגים וגם מצריכת אלכוהול, שכן אחוזי כוהל בודדים גורמים להפחתת טסיות בגוף ומשפיעים באופן ישיר על קרישיות הדם.

אגב, הבוטוקס אינו יעיל לכל מטופל וישנם מקרים שבהם הוא פשוט "לא משפיע". לפי מחקרים, כאחד מכל מאה מטופלים העוברים הזרקת בוטוקס לצורך העלמת קמטים, לא יגיב לחומר.

תכשירים המכילים ארגירלין מאג'יריי, קרן ברטוב, קליניק, בובי בראון, Neauvia, אוריג'נס קולאז 1. יח"צ,
תכשירים המכילים ארגירלין מאג'יריי, קרן ברטוב, קליניק, בובי בראון, Neauvia, אוריג'נס/יח"צ

בוטוקס בלי הזרקה

בעשורים האחרונים יצרניות הקוסמטיקה עסוקות בשאלה כיצד יוכלו להחדיר חומרים לשכבות העור השונות, כדי לייצר אפקטיביות ששמורה עדיין רק לתחום האסתטי רפואי. בתוך כך רבות מהן מבקשות להתחקות אחר תוצאות הבוטוקס ולהציע אלטרנטיבה שתספק "אפקט מתיחה" דומה.

"תעשיית הקוסמטיקה מבינה כי אין תחליף ממשי לבוטוקס, כזה שמצליח להעניק אפקט מיידי וממושך (בין 6-4 חודשים)", אומרת דפנה קינקס, מנהלת ההדרכה בקבוצת אסתי לאודר ומפרטת: "אולם מחקרים שונים הצביעו כי שימוש בתכשירי קוסמטיקה עשוי לשפר את מרקם העור ונראותו, כמו גם להאריך את 'חיי' הבוטוקס הרפואי ולספק דמי של האפקט שהוא מייצר. אחד הרכיבים הקוסמטיים המוכרים ביותר לעניין זה, ומי שנחשב לחלוץ בתחום הנוירוטרנסמיטרים הוא פפטיד הארגירלין או בשמו המדעי 'אצטיל הקסה פפטיד 3 או 8'.

את הרכיב פיתחה לראשונה היצרנית הספרדית LIPOTEC מחלבונים שמקורם ברעלן הבוטליניום. הפפטיד מורכב מחומצות אמינו, ומשום שזהו מרכיב המוכר לגוף, הוא בטוח לשימוש קוסמטי. חדירותן של מולקולות הארגירלין לעור נובעת מהעובדה שזוהי מולקולה קצרה. המולקולה חוסמת את שחרור הנוירוטרנסמיטר אצטילכולין, שמעכב את התכווצות השרירים, בדומה לאופן שבו הבוטוקס פועל. עם זאת, כדי להיווכח בתוצאות המרכיב, ההמלצה היא להשתמש בתכשירים המכילים אותו באופן קבוע, מדי בוקר וערב לתקופה של 12 שבועות בממוצע".

באדיבות פיטר תומס רוט'. יח"צ,
פיטר תומס רוט'/יח"צ

המלצה דומה מספקים מותגים נוספים. פיטר תומס רוט' הניו-יורקי מציע את הסרום Peptide Skinjection Amplified Wrinkle-Fix המבוסס על קומפלקס המכיל 19% פפטידים וכולל דור מתקדם יותר של פפטידים מסוג מטריקסיל וארגירלין וכן 10% Argirelox™ "העוזר", לטענת היצרנית "להאריך ביעילות את הצורך בטיפול ההזרקה הבא עד שישה חודשים".

גם עמיתו הצרפתי סוטיס פריז, מציג את BX - WRINKLE CORRECTOR, תכשיר המתהדר בתרכובת סינרגטית של שני פפטידים סינתטיים בתמיסה (Acetyl Hexa-peptide-8 + Penta-peptide-18) שתכליתה להפחית את עוצמת התכווצות שרירי הפנים הגורמת להופעת ו/או העמקת קמטי ההבעה, לצד תרכובת אולטרה הידרטנטית המשלימה לטענת היצרנית "את אפקט ה'מילוי' וההחלקה של קמטי ההבעה".

באדיבות מעבדות היקארי. יח"צ,
באדיבות מעבדות היקארי/יח"צ

"הארגירלין הוא בהחלט חומר יעיל", אומרת אור פוקס, בעלי מעבדות היקארי, "אך מדובר ברכיב ותיק הקיים בשוק כבר 20 שנה. ה-BONT-L Peptide הוא פפטיד מדור חדש שמחקרים מוכיחים שהוא יעיל בכ-30% יותר מהארגירלין הפופולרי, וגם בעל פעילות דמויית בוטוקס שמעניקה טיפול לא כואב, לא פולשני וללא תופעות לוואי".

כשנשאלה פוקס, מדוע אם כך, הפפטיד החדש אינו שכיח יותר בתעשייה השיבה: "ליצרניות יש לא פעם אינטרס לשמר פורמולות ישנות ולא לשלב מרכיבים חדשים, אפילו אם הן יודעות שהם טובים יותר, משום ששינוי הפורמולה הוא הליך מסובך ויקר, והן ממילא מוכרות את מוצריהן הישנים. מעטות החברות, אפילו הגדולות מביניהן, שיכולות להרשות לעצמן לשנות פורמולות קיימות בעקביות".

"למרות יעילותו המוכחת מחקרית של הארגירלין, יעידו משתמשים בו כי התאכזבו מהתוצאה", מציינת ד"ר ג'ני שטיימן המדריכה המקצועית במאג'יריי, "כאן חשוב לציין כמה עקרונות חשובים בשימוש נכון בפפטיד הפלא הזה. ראשית, משום היותו חלבון, הארגלירין אינו חש עצמו נוח בסביבה חומצית מיימית ולכן אין לשלב אותו עם תכשירי חידוש על בסיס חומצה גליקולית, למשל.

גם זמן מריחתו חשוב, כי הוא עובד בצורה יעילה לקראת פעילות מיימית ולכן יש למרוח אותו באזורי הקימוט בשעות הבוקר ולא בשעות הערב, בהן המימיקה כמעט ולא מופעלת. מבחינה כימית, הארגלירין עובד יותר טוב בסביבה ממויֶמֶת היטב, ולכן חשוב לדאוג ללחות אינטנסיבית בזמן השימוש בפפטיד המופלא הזה. זכרו, הארגירלין אינו מספק 'אפקט סינדרלה', ואין לצפות לתוצאה מיידית וזמנית. רק בהתמדה יומיומית תוכלו להגיע לתוצאה מרשימה שתישאר לתקופה ממושכת קדימה".

קולאז 2 תכשירים המכילים ארגירלין. יח"צ,
תכשירים המכילים ארגירלין: אנה לוטן, סוטיס פריז, אינה רויאל קאר, GLO24K (הו גלואו), מאסקמיי (אפריל), מימי לוזן/יח"צ

אך יש כמובן מי שגורס אחרת. "בשני מחקרים לפחות שבחנו את השפעת הארגירלין כמרכיב קוסמטי, לא נצפה שינוי בקמטים. בנוסף, במחקר שבדק את יכולת חדירתו במריחה על עור אנושי, נמצא כי הפפטיד אינו חודר מעבר לשכבת הקרן של העור, שנמצאת רחוק מאוד משכבת השרירים ולכן לא נותר אלא לפסוק כי מדובר במרכיב קוסמטי מעניין, אך יעילותו הפרקטית נמצאת בספק רב ועדיין לא הוכח במחקרים מדעיים מבוקרים הקשר בינו לבין טיפול בקמטים", אומרת ד"ר מרינה לנדאו, דרמטולוגית ומומחית ברפואת עור אסתטית.

פריצות דרך מדעיות

ב-2021 זכו בפרס נובל לרפואה הפיזיולוג האמריקני ד"ר דיוויד ג'וליוס והנוירוביולוג הלבנוני ד"ר ארדם פטפוטיאן על תגליתם בגילוי קולטני טמפרטורה ומגע, כשהשלימו פערים קריטיים בהבנה לגבי הקשר בין החושים שלנו לסביבה.

העור, הוצג שנים רבות כבעל שכבות המתחדשות בהדרגה מדי שבועות אחדים. תאי השכבה החיצונית (אפידרמיס) - הוצגו כ"תאים מתים", אך שני החוקרים גילו שיש להם למעשה תכונות שאינן תואמות את ההגדרה לתאים הללו משום שיש להם קולטני חישה המסוגלים לחוש בהבדלים של טמפרטורה, הבדלי לחצים ובין היתר גם לנהל "תקשורת" עם מיקרו-אורגניזמים ולהתריע על סכנה למערכת החיסון. הבשורה במחקר האמור היא בגילוי ההשפעה של רצפי חלבונים מסוימים על העור - מבלי הצורך להחדיר אותם פנימה למעמקי העור.

"באספקט הקוסמטי אותה התקשורת מתבטאת בשינויי התנהגות של העור כאשר נמרחים על פניו רצפי חלבון מסוימים (פפטידים)", אומרת ליאורה חיטרון, מבעלי חברת אנה לוטן. "קולטנים הנמצאים בעור מגיבים לפפטידים כאל הוראות הפעלה או השבתה. "להתכווץ" או "להימנע מהתכווצות", להגביר אדמומיות או להפחית אותה.

באמצעות ניצול של היכולת התקשורתית הזאת, ניתן להשפיע על השינויים במרקם העור ובמראהו. הייחודיות בפפטידים הקוסמטיים טמונה בעובדה שהתברר שיש להם השפעה גם על שכבת ה'תאים המתים' באפידרמיס - ושניתן להשיג באמצעותם שינוי במרקם העור ללא הזרקות אל תוך השכבות ה"יוצרות" שלו. האפידרמיס אם כן אולי נחשב כ'מת' אך הוא לא 'טיפש' ובוודאי לא חסר תועלת".

lancome קרם רנרג'י 300 פפטידים מחיר 569 שח. יח"צ חו"ל,
lancome קרם רנרג'י 300 פפטידים, המחיר: 569 שקל/יח"צ חו"ל

לאחרונה דיווחה גם ענקית הקוסמטיקה לנקום כי חקרה בשיתוף שותפים מדעיים מארה"ב (Ometa Labs בקליפורניה) ומצרפת (CNRS - המרכז הלאומי הצרפתי למחקר מדעי) את המגוון הרחב של הפפטידים שמקורם בתמציות צמחים. במחקר זה היא גילתה את "הפרופיל הפפטידי" המתקדם שמקורו בשלוש תמציות בוטניות: זרעי פשתן, תורמוס ואפונה.

"שלא כמו הפפטידים הסינתטיים הקונבנציונליים המצויים בשימוש קוסמטי נרחב, הפפטידים בפורמולה החדשה של RÉNERGIE H.P.N. 300-PEPTIDE CREAM הופקו משלוש תמציות צמחים שהתקבלו מביוטק ו-Green Sciences וניתן לזהותן עם PLANT NAME EXTRACT (ברשימת המרכיבים). תהליך המיצוי שלהן מהצמחים מספק מלבד שמן וסוכר גם חלבונים מהם לנקום מחלצת את הפפטידים ובוחרת את חלק החלבון הרלוונטי לאפקט המיוחל. בתכשיר המדובר שולבו כ-300 פפטידים שונים, זהו ריכוז עצום המנצל שימוש בביוטכנולוגיה מתקדמת - ירוקה ולא סינתטית שתכליתו לסייע לעור לקבל תועלות גדולות ביותר", אומרת חנית נצר, המדריכה הראשית במותג.

באדיבות לה פררי. יח"צ,
באדיבות לה פררי/יח"צ

"הארכיטקטורה של העור מורכבת ממספר אלמנטים אופקיים ואנכיים", מציינת יהודית בלוואט, מדריכת המותג לה פררי ומפרטת: "האלמנטים האנכיים הם רצועות העור. אלו הן יחידות מבניות ייחודיות היוצרות גמישות ועם זאת, רשת חזקה ברחבי ההיפודרמיס החיונית ליציבות העור. פריצת הדרך הראשונה בנושא מיצוק ומתיחה הייתה בשנת 2022 עם הצגת התכשיר Skin Caviar Harmony L'Extrait. מאז, הרחיבה החברה את מחקרה בנושא במטרה להתמקד גם באזור העיניים. במעבדות נמצא כי תאים ורצועות בהיפודרמיס חיוניים להשגת מראה עור צעיר. תאי האדיפוציט בונים את הרצועות, ובתורן, הן מווסתות את הייצור של תאים חדשים. זהו תהליך חיוני במיוחד לשמירה על קווי המתאר של עיניים מפוסלות".

בנוסף מציינת בלוואט כי גם תקשורת יעילה בין הרצועות לתא מהותית כשמדובר באזור העיניים, שם לרקמה ההיפודרמלית תפקיד יוצא דופן בשמירה על קווי מתאר של עיניים מפוסלות. "ככל שהגיל מתקדם, הרצועות נחלשות ומשבשות את התקשורת הבין-תאית ומשנות את צורת העין. בלה פררי פיתחו פרוטוקול הדמיה תלת-ממדי מתקדם, שתכליתו לחשוף את ההשפעה של מרכיבים פעילים על מבני רצועות העור ותאי האדיפוציט.

המחקרים הוכיחו באופן חד משמעי שקוויאר עשוי להפעיל מחדש את התקשורת בין הרצועות לתאים ולמנוע בכך את השפעות הזמן והקמטים באזור העיניים. הסרום המחודש בסדרת הקוויאר מתהדר בפורמולה הפועלת על רצועות העור בשכבת ההיפודרמיס, ומעניקה מתיחה מיידית עם תוצאה מצוינת, הרבה מעבר לציפיות, גם בהרגשת המתיחה וגם במראה, ממש כמו אחרי הזרקת בוטוקס".

תכשירים קוסמטיים אומנם לא יחליקו את הקמטים, אבל הם בהחלט עשויים לסייע לכם בשמירה על תוצאות ההזרקה ובטשטוש הקמטוטים העדינים. בשורה התחתונה - אם המזרק עדיין כבד עליכם, הסתייעו במריחה של תכשירים הפועלים על הרפיית השרירים וכך תתרמו למראה חיוני להפליא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully