וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראבלוף החדש: כך חברות המזון מוכרות לנו את עליות המחירים

2.5.2024 / 15:02

שורת חברות מזון שהעלו מחירים לאחרונה נקבו במחיר התייקרות ממוצע של אחוזים בודדים, כאשר בפועל מוצרים רבים מתייקרים בשיעור דו ספרתי

בווידאו: ד"ר חזי גור מזרחי בריאיון לליאת רון בוואלה פתרנו על הוזלת סל הקניות לפסח/אולפן וואלה

אין סוף ליצירתיות של יצרני ויבואני המזון בבואם לייקר מחירים. בעיקר כשאין סיבה אמיתית להתייקרות, זולת רצון להרוויח יותר ולזכות בבונוס שנתי שמן, פלוס דיבידנד מרשים לבעלי העניין. הבעיה היא, שכל עלייה במחירים, עולה להם בהתנפלות של התקשורת ובזעם הצרכנים שפוגעת במותג. אגב, את השיימינג של משרד הכלכלה הם לא סופרים כאיום משמעותי, מה שמעיד על אוזלת ידה של המדינה וצפצוף ארוך על הרגולטור.

בכל פעם נשלף לו טריק חדש מהשרוול, שתפקידו לטשטש עקבות ולהפחית את המכה התדמיתית. המהלך הכי שחוק בספר זו עליה זוחלת, הדרגתית, כמעט בלתי מורגשת במחיר, עשר אגורות פה, חצי שקל שם, משהו שאף אחד לא מקדיש לה יותר מדי תשומת לב. ואז, כשעורכים השוואת מחירים עם החודש הקודם, מגלים לפתע ששילמנו על אותו המוצר ממש עוד 4%-5% אחוזים.

השטיק הבא, שוטף את השוק פעמיים - שלוש בשנה, בעיקר אחרי שכבר התגלתה עליית מחיר מוסווית כלשהי, שהעלתה את הסעיף לכולם. לפתע פתאום האריזות מתכווצות. משקל המוצר והתכולה יורדת, אבל הפלא ופלא, המחיר נשאר אותו דבר. הצרכן נשבה באשליה האופטית שהוא משלם מחיר זהה, אלא שהוא מקבל פחות מוצר.

אפשר למנות גם את בחירת מועד פרסום ההתייקרות כעוד צעד מעמעם חימה של הצרכנים, עדיף אחרי תשע בערב, ביום חמישי, או שעה לפני כניסת השבת. אמצעי התקשורת נכנסים אז להילוך סופ"ש וכך אפשר לחמוק באלגנטיות מהאש. לזה נוסיף את "המהדורה החדשה" או "המהדורה המיוחדת" של אותו מותג מוכר, שהיא בעצם אותו המוצר ממש, רק במחיר הרבה יותר גבוה.

לאחרונה נוסף ענף חדש בתחרות הישראבלוף הזאת. כדי להוכיח התחשבות מופלגת באזרחים, מפרסמות החברות את המחיר בממוצע של עליות המחירים. תמיד זה יהיה מספר חד ספרתי, כי דו ספרתי זו סכנת חיים, ואיכשהו הוא יטה תמיד כלפי מטה. הממוצע מגיע בהודעה לתקשורת, והפירוט של המוצרים מגיע כמה שעות טובות אחרי שההוצעה על עליית המחיר מתפרסמת, שהרי אף אחד לא יפרסם את אותה ההודעה פעמיים.

מוצרי חלב עולים במחירים. Shutterstock, עיבוד תמונה
עלייה במוצרי החלב, ולא רק/עיבוד תמונה, Shutterstock

הנה לכם שתי דוגמאות טריות מהמדף. דיפלומט הודיעה על עליה ממוצעת של 4% במחירי מוצרי המזון שהיא מייבאת. יחשוב הצרכן הנבון, שנעשה עם הציבור חסד בעליה מתונה ממש, אבל כשהוא יגיע לקופה הוא יגלה שרוב המוצרים התייקרו ב-13%, רחוק מאוד מהממוצע שפורסם. מחמאה של בלובנד דיפלומט התייקרה ב-13%, קורנפלקס פרוסטיס ב-12%, מיונז לחיץ של היינץ ב-12%, פרינגלס ב-14%, וקפה ג'ייקובס ב-14%.

אל דאגה. דיפלומט לא לבד בסרט שהיא מביימת. שטראוס הוציאה היום הודעה מרגיעה, לפיה מוצרי החלב הלא מפוקחים שלה יעלו בשיעור זעום של 1.6% בממוצע. שוב "ממוצע", אותה מילה מתעתעת, שלא נאמר, בעייתית, המשכללת, כנראה, את מחירי כלל מוצריה, גם אלה שמחירם נשאר כשהיה.

גבינת סקי תתייקר ב-4.48%, קוטג' ב-4.48%, חלב 3% בבקבוק יעלה גם הוא ב-4.48%. מארז שקיות שוקו יתייקר ב-3%, שיעור כפול מזה שהובטח, גמדים לשתיה יעלה בעוד 4%, והרשימה עוד ארוכה ומאוד מעצבנת.

מה שמרתיח בכל הסאגה הזאת, היא ההתנהגות הפחדנית של המונופולים החזקים בישראל. לא רק שהם לא נותנים כתף בשעת מלחמה ומייקרים מחירים בלי אפילו להתאמץ ולמצוא תירוץ טוב, אין להם את האומץ לעמוד מול הצרכנים, להיות שקופים ולחטוף על מה שהרוויחו שלא ביושר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully