וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיפת ברזל למארינס: רפאל מתחילה לייצר מיירטים עבור צבא ארה"ב

עודכן לאחרונה: 4.5.2024 / 19:12

התקדמות בהכנסת מיירטי כיפת ברזל לשירות במארינס: טילים ראשונים ייוצרו עבורם בארץ כבר השנה, כאשר ב-2026 צפוי צבא ארה"ב להכריז על המערכת כמבצעית; הגרסה האמריקנית תהיה שונה מהישראלית ובין היתר תותקן על משאיות על מנת להגביר את ניידותה

בווידאו: ניסוי ירי של סוללת 'כיפת ברזל' הראשונה שרכש צבא ארה"ב מישראל/צילום: דוברות משרד הביטחון

חיל הנחתים האמריקאי מתקדם בתכניתו להצטייד במיירטי מערכת כיפת ברזל הישראלית: בזמן שהיא מאיצה את קצב ייצור טילי הטמי"ר כדי למלא מחדש את מחסני צה"ל אחרי אלפי יירוטים במהלך המלחמה, תייצר רפאל גם 80 טמי"רים עבור המארינס, בסכום המוערך בכ-16 מיליון דולר.

מדובר בכמות ראשונית שתשמש את זרוע ההתערבות המהירה של ארה"ב לניסויים ואימונים. ב-2025 תגדל האספקה ל-240 מיירטים, שחלקם כבר ייוצר במפעל החדש שמקימות בארקנסו רפאל ושותפתה האמריקאית ריית'און, שבו ייוצרו עיקר המיירטים עבור המארינס, וייתכן שגם עבור לקוחות זרים אחרים.

ב-2026 צפויים המארינס להכריז על המערכת כמבצעית, עם הזמנה ל-2,000 מיירטים. בניגוד לחיל האוויר הישראלי, המארינס יציבו את משגרי הטמיר על משאיות כדי להגביר את הניידות שלהם, ויחברו אותה למערכות שליטה, ניהול קרב ומכ"ם אמריקנים, במקום אלה מתוצרת אלביט והתעשייה האווירית המשמשות את מערכת כיפת ברזל בתצורתה הישראלית. לפי פרסומים בארה"ב הטמיר האמריקני לא יהיה זהה לגמרי לישראל, ויותאם לדרישות המארינס.

בעבר רכש צבא היבשה האמריקני שתי סוללות כיפת ברזל, בעסקה בשווי 340 מיליון דולר. אבל העסקה שהתבצעה בלחץ הקונגרס לא הובילה לכניסת המערכת לשירות מבצעי בצבא היבשה, והסוללות ומלאי המיירטים שנותר בידי האמריקנים הועברו לצה"ל כחלק מהסיוע האמריקני במלחמה. המארינס היא זרועה נפרדת של הכוחות האמריקנים, והפעם הרכש מגיע בהחלטה של הזרוע, מה שצפוי בעתיד גם להביא להרחבת ההצטיידות.

ניסוי ירי ראשון בסוללת 'כיפת ברזל' בארה"ב 23 באוגוסט 2021. משרד הביטחון
המארינס יציבו את משגרי כיפת ברזל על משאיות, לטובת ניידות ופריסה מהירה/משרד הביטחון

בעבר רכש צבא היבשה האמריקאי שתי סוללות כיפת ברזל, בעסקה בשווי 340 מיליון דולר. אבל העסקה שהתבצעה בלחץ הקונגרס לא הובילה לכניסת המערכת לשירות מבצעי בצבא היבשה, והסוללות ומלאי המיירטים שנותר בידי האמריקאים הועברו לצה"ל כחלק מהסיוע האמריקאי במלחמה. המארינס היא זרועה נפרדת של הכוחות האמריקאים, והפעם הרכש מגיע בהחלטה של הזרוע, מה שצפוי בעתיד גם להביא להרחבת ההצטיידות.

כיפת ברזל היא פיתוח טכנולוגי ישראלי, אך ארה"ב מימנה עד כה את רוב עלויות הפרויקט וההצטיידות היקרה במיירטים. במסגרת הסיוע הביטחוני המיוחד מארה"ב בעקבות המלחמה תקבל רפאל חוזי ענק ממשרד הביטחון בשווי 3 מיליארד דולר לייצור 14 אלף טמירים עבור צה"ל ובשווי כמיליארד דולר לייצור מאות מיירטי קלע דוד. כמחצית מהיקף הייצור ייתבצע בארה"ב, כאשר ההרכבה הסופית תבוצע בארץ.

הסיוע כולל גם תקציב בסך 1.2 מיליארד דולר עבור מערכת הלייזר מגן אור שרפאל היא הקבלו הראשי שלה, שתצטרף לסוללות כיפת ברזל ביירוט מוזל של רקטות וכטב"מים.

  • עוד באותו נושא:
  • כיפת ברזל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully