וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש סיכוי שהדבר היחיד שמסננים המשקפיים האלה הוא הכסף שלכם

7.5.2024 / 6:55

שוק עדשות המשקפיים שנועדו לסנן את רובו של "האור הכחול" שבוקע ממסכי המחשב והטלפונים גילגל בשנים האחרונות מיליוני שקלים. מחקר חדש מטיל ספק ביעילות הפתרון

המסכה החדשה שאתם צריכים-דפי אורז ותה/NOW רוני שרמייסטר

לצד תעשיית יצור מסכי המחשב שמגלגלת מדי שנה עשרות מיליארדי דולרים, צמחה בשנים האחרונות תעשייה נלווית, העוסקת בפתרונות להקטנת הנזק שנגרם לעין בשל צפיה ממושכת וחשיפה מרובה לאור הכחול שנפלט מהמסך. אמנם אין מסד נתונים מסודר לגבי היקף המכירות של עדשות או משקפי אור כחול, אולם על פי הערכות של גורמי מקצוע בתחום האופטומטריה, מדובר על היקף מכירות שנתי שנאמד במיליוני שקלים.

אלא שבטרם תרוצו לרכוש משקפיים כאלו, כדאי שתדעו כי ייתכן מאוד ואין להן יכולת משמעותית לחסום את האור הכחול ולהקל על העומס שנגרם לעיניים כתוצאה מצפייה ממושכת במסך מחשב או בסמארטפון.

הספרות המדעית מלמדת כי כל מקור אור פולט קרינה הבנויה מגלים באורכים שונים. העין האנושית מתרגמת את אורך הגל לצבעים שונים. כעיקרון, ככל שאורך הגל ארוך, כך הוא נוטה לצד האדום (אורך גל עד 750 ננו-מטר, NM); וככל שהגל מתקצר הוא נוטה לצד הכחול והסגול של הספקטרום (אורך גל מ-280 NM). בנוסף, ככל שהגל מתקצר, עולה כמות האנרגיה שבו. כלומר, האור הכחול מכיל ומפיץ יותר אנרגיה מאור של נורת ליבון פשוטה. מחקרים מצאו כי חשיפה לאור הכחול מסוכנת וגורמת, בין היתר, לתסמונת ראיית מחשב, שמובילה לראייה מטושטשת או כפולה, עיניים אדומות, עייפות כללית, צריבה בעיניים, יובש בעיניים, אובדן ריכוז - וראייה לא ברורה למרחק עם הרמת המבט מהמחשב.

העין האנושית מגיבה היטב כמעט לרוב האלמנטים המודפסים שבנויים מאותיות שחורות על רקע לבן, אך תגובתן תהיה שונה לאותיות המופקות בצורה אלקטרונית. אלמנטים שמופיעות על מסכים עשויות משורה ארוכה מאוד של נקודות (פיקסלים), שנוצרים מקרן אלקטרונים הפוגעת בחלק הפנימי יותר של המסך. אומנם, הפיקסל בהיר במרכזו, אולם בהירותו יורדת כלפי הקצוות החיצוניים, מה שמקשה על העיניים.

משקפיים לסינון אור כחול. ShutterStock
זה באמת מסנן?/ShutterStock

לאור חומרת ההשפעות של האור הכחול והאצת המחקר לגבי הנזקים שהחשיפה אליו יוצרת, חל בשנים האחרונות זינוק בהיקף הפיתוח ושיווק של פתרונות טכנולוגיים לבעיה, ובכללם גם משקפיים או עדשות שמטרתן לחסום את האור הכחול. ישנן פרסומות שמבטיחות כי מדובר על חסימה מוחלטת, בעוד באחרות מצוין כי העדשה שעשויה מחומר מיוחד חוסמת את מרבית הקרינה.

כך או אחרת - מחקר שנערך באוניברסיטת מלבורן באוסטרליה, קובע כי הוספת מסנן אור כחול למשקפי הראייה ככל הנראה לא מקלה על עומס העיניים מול מסך המחשב. עוד הובהר כי ממצאים מעלים שאין יתרונות לטווח קצר בשימוש בעדשות מסננות אור כחול כדי להפחית עייפות ראייתית שקשורה לשימוש במחשב. למעשה, המחקר מלמד כי עדשות סינון או כחול מסננות רק בין עשרה ל-25 אחוז מהאור הכחול של המסכים, וכי סינון רמות גבוהות יותר של אור כחול, יחייב גוון עדשה שיגרום לעיוות בתפיסת הצבע.

השורה התחתונה של המחקר בעייתית. רבים תלו תקוות בעדשות אלו שתשמשנה כמענה לבעיה שנגרמת כתוצאה מחשיפה הממושכת, שעלולה להיות חמורה מכפי שנדמה. "בטווח הארוך, תסמונת ראיית המחשב עלולה לגרום להחמרה בקוצר ראייה. בשנים האחרונות דווח על עלייה גדולה בקוצר הראייה בארץ - ככל הנראה בגלל שימוש תכוף במסכים. זאת כיוון שהשימוש הגובר במסכים מרגיל את העין לחוסר מאמץ - ולאורך זמן מנוון אותה", מציינים בחברת אסותא אופטיק.

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"
אישה עם משקפיים עובדת מול מחשב. ShutterStock
אולי פשוט משקפיים רגילים?/ShutterStock

אז כיצד מקטינים בכל זאת את העומס על העין?

בתור התחלה, מומלץ למצמץ כמה שיותר - כדי להרטיב את העין ולמנוע התייבשות של הקרנית. בנוסף, בעבודה מול מחשב או בגלישה ממושכת בטלפון מומלץ לעצור את העבודה בכל רבע שעה ולהביט מחוץ לחלון או אל האופק. כמו כן, יש לשים דגש על התאורה בחדר העבודה. כמו כן, מוטב להימנע מעבודה בחדר חשוך - אך גם לא להציב תאורה מוגזמת בחדר. תאורה סבירה שאינה חשוכה מדי ואינה מוארת מדי היא הפתרון הטוב ביותר להקלה בעומס על העיניים.

המציאות מלמדת כי לעיתים קרובות ממוקמים מסך המחשב קרוב מדי למשתמש. בעיות כדוגמת קושי במיקוד למרחקים קרובים, רוחק ראייה או אסטיגמטיזם (עיוות או טשטוש בראייה הנגרם כתוצאה מעיוות בקרנית), עלולות במצב כזה לגרור חוסר נוחות בעיניים וסימפטומים נוספים. כך או אחרת - המרחק הרצוי למקם בו את מסך המחשב הוא כ-70-50 סנטימטרים. תסמונת ראיית המחשב שמוכרת בשמות נוספים כגון מאמץ עיני דיגיטלי (Digital eye strain) ועייפות ויזואלית (Visual fatigue), עלולה לגרום במצבים מסוימים גם לקוצר ראייה. במקרה כזה, מציינים בחברת "אסותא אופטיק" כי יש מקום לשקול פרוצדורה של ניתוחי לייזר בעיניים.

  • עוד באותו נושא:
  • משקפיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully