וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיקרוסופט ו-HP בוחנות אפשרות לרכוש את חברת שירותי המחשב EDS

רן דוידוב

24.3.2003 / 12:34

לפי "פייננשל טיימס", EDS אמרה כי תבחן כל האפשרויות; בשבוע שעבר פיטרה החברה מנכ"לה דיק בראון לאחר שמנייתה צנחה ב-75% בשנה; לחברה 650 עובדים בישראל



מאת רן דוידוב ויובל דרור



חברות טכנולוגיה גדולות, כולל מיקרוסופט והיולט פאקארד, בודקות בחודשים האחרונים אפשרות להתקשרות אסטרטגית הכרוכה ברכישת מניות מיעוט או אף נתח השליטה בחברת שירותי המחשב EDS, מדווח "פיננשל טיימס". על רקע הדיווחים עלו מניות החברה עד 3% בבורסת פרנקפורט.



EDS, שפיטרה בשבוע שעבר את מנכ"לה דיק בראון לאחר שמנייתה צנחה ב-75% בשנה האחרונה, אמרה כי תבחן את כל האפשרויות האסטרטגיות. אולם בשלב זה הדיעה הרווחת היא שהחברה לא הציעה את עצמה לרכישה באופן פעיל, מדווח העיתון.



ע"פ הדיווח היתה הצעתה של מיקרוסופט הישירה ביותר, למרות שגילתה עניין רק בנתח המיעוט ולא ברכישה מלאה. מאמציה של ענקית התוכנה להעמיק את חדירתה לשוק התוכנות העסקיות לתאגידים גדולים מעמידה אותה בתחרות גוברת עם חברת IBM וחברות מחשוב אחרות.



ההערכה היא שגם HP אינה חותרת לרכישה מלאה כיוון שטרם השלימה את תהליך עיכולה של חברת קומפאק, מסר העיתון.



לדברי העיתון מהווה העניין הגובר ב-EDS חלק מההיערכות המחודשת של תעשיית הטכנולוגיה. חברות תוכנה ומערכות מחשב רבות מבקשות להגביר את נוכחותן בשוק שירותי המחשב, המגלגל כ-200 מיליארד דולר בשנה, כדי להגן על מכירותיהן. זאת בשעה שלקוחותיהן הגדולות חותכות את השקעות ההון בטכנולוגיה ומצמצמות את מספר ספקיהן.



אזהרות רווח וחקירות חשבונאיות



EDS הדיחה בשבוע שעבר את מנכ"ל החברה ריצ'רד ה. בראון ומינתה במקומו את מייקל ה. ג'ורדן, המנהל לשעבר של חברת CBS. כתוצאה מכך זינקה מנייתה ביום שישי ב-12%. עם זאת, מחירה הנוכחי (17.63 ד') נמוך עדיין בכ-73% מהשיא אותו רשמה בשנה האחרונה. כתוצאה מהנפילה בערך המניה הצטמצם שווי השוק של החברה לכ-8 מיליארד דולרים בלבד.



מומחים העריכו בעקבות הזעזוע בצמרת החברה כי ג'ורדן עשוי לגלות עניין רב בשיתוף פעולה אסטרטגי, או אף ברכישה ע"י חברת מחשבים גדולה, בניסיון לחקות את הצלחת המודל המשולב של חברת IBM. "ביג בלו" השתמשה במוניטין שצברה בשוק התוכנה והחומרה כמנוף לקידום עסקי המחשוב של חטיבת השירותים הגלובליים שלה. כתוצאה מכך הפכה החטיבה בשנים האחרונות למטה לחמה העיקרי כשהיא מותירה מאחור מתחרות גדולות כ-EDS ואקסנצ'ר.



ע"פ אותן הערכות עשויה החברה לשתף פעולה עם חברת מחשבים גדולה, כ-HP, סאן ודל, שכל אחת מהן מחוייבת לפתח את עסקי השירות שלה. שותפות אחרות כוללות חברות תוכנה גדולות כאורקל, BEA סיסטמס, SAP ומיקרוסופט.



בראון איבד את אמון מועצת המנהלים כתוצאה מסדרת של אזהרות רווח שפרסמה החברה ופתיחת חקירה רשמית של רשות ניירות ערך כנגדה בחשד לרישום הכנסות בלתי חוקי. לאחרונה הודיעה החברה כי תתקשה לעמוד גם בתחזית הרווח לשנת הכספים הנוכחית.



EDS היא חברת שירותי המחשב השנייה בגודלה בעולם, לאחר חטיבת השירותים הגלובלית של IBM. החברה מתחזקת את מחשביהן ורשתותיהן של תאגידים כוורלדקום, סייבר הולדינגס ו-US איירווייס. ב-2002 נפל הרווח הנקי של החברה ?18% ל-1.11 מיליארד דולר, והכנסותיה קפאו על שמריהן ברמה של 21.5 מיליארד דולר.



הסניף הישראלי - 650 עובדים



הסניף הישראלי של EDS הוקם כחלק משותפות של EDS העולמית (55%) וקרדן (45%) ב-1995. את המכרז החשוב הראשון שלה קיבלה מהתעשייה הצבאית, ואז התחילה לעצב את "מודל הבליעה" שלה, שלפיו היא מציעה את שירותי המחשוב שלה לחברות אחרות, ולאחר שהיא זוכה במכרז היא מצרפת לשירותיה את עובדי המחשב של הלקוחה. כך, מלקוח ללקוח, החברה צומחת: מתע"ש קיבלה 70 עובדים, פרויקט בתנובה הניב לה 80 עובדים נוספים, ובדצמבר 2000 רכשה את חברת לירז על 280 עובדיה. באותה שנה רכשה EDS העולמית את חלקה של קרדן בחברה תמורת 8.75 מיליון דולר, וכיום מצויה EDS ישראל בבעלותה המלאה ומעסיקה כ-650 עובדים.



החברה מעסיקה כיום כ-650 עובדים. החטיבה הראשונה, בה מועסקים כ-350 איש, עוסקת באספקת שירותי מיקור חוץ. חטיבה שנייה בחברה, המעסיקה כ-100 עובדים, עוסקת בתחום פרויקטי הקמה והטמעה של תשתיות מחשוב, והחטיבה השלישית, המעסיקה כ-200 עובדים, מספקת שירותי ייעוץ והשמת עובדים מקצועיים.



שלא כמו מתחרותיה הגדולות, יבמ ו-EDS ,HP אינה מוכרת מוצרי תוכנה או חומרה פרי פיתוחה, אלא מתמקדת באספקת שירותי מחשוב ומכירת ניסיונה בביצוע פרויקטים מורכבים.



EDS נאבקת במדינה בחזית נוספת. באמצע יולי 2002 הודיע משרד האוצר כי הוא מבטל את פרויקט מחשוב בתי המשפט, מב"ת 2000, שאליו ניגשו נס טכנולוגיות ו-EDS ושהיקפו נאמד ב-1.1 מיליארד שקל. לטענת האוצר, EDS לא הסכימה להוריד 150 מיליון שקל מהצעתה. EDS טוענת כי ההפרש בין דרישת המדינה להצעתה היה 35 מיליון שקל בלבד, וממילא היא הסכימה להפחית כ-400 מיליון שקל מהצעתה המקורית. באוקטובר 2002 הגישה EDS עתירה מינהלתית נגד המדינה בבית המשפט המחוזי בירושלים, בדרישה שזו תחשוף בפניה פרוטוקולים, חוות דעת, ניתוחים ומסמכים המבהירים מדוע בוטל המכרז.



הכנסותיה של EDS ישראל הסתכמו בכ-60 מיליון דולר ב-2002, לעומת 40 מיליון דולר ב-2001 ו-18 מיליון דולר ב-2000.



EDS הוקמה ב-1962 על ידי המיליארדר רוס פרו, אשר במשך שנים רבות היה איש מכירות ביבמ. באותה שנה הוא עזב את יבמ, והציע לבתי חולים שירות מיקור חוץ לתפעול מערכות המידע שלהם. הודות לרעיון המוצלח נהפכה החברה המתחילה עד מהרה לענקית שירותים. ב-1984 חתמה הסכם עם ג'נרל מוטורס לאספקת שירותי מחשוב למשך עשר שנים בהיקף של 40 מיליארד דולר. באותה שנה רכשה GM את EDS תמורת 2.7 מיליארד דולר. ב-1996 הונפקה EDS בבורסה לפי שווי של 25 מיליארד דולר, ומאז היא נסחרת בנאסד"ק כחברה עצמאית, ומעסיקה 140 אלף עובדים ב-55 מדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully