וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: פרויקט חדשני המחבר בין חקלאות לאנרגיה סולארית

8.5.2024 / 13:28

לראשונה בישראל נחנך בקיבוץ רבדים פרויקט חקלאות סולארי חדשני של חברת דוראל אנרגיה, בו משתלבים חקלאות ואנרגיה ירוקה במטע אבוקדו המתפרס על כ-122 דונם

שר האנרגיה אלי כהן ודורי דודוביץ׳, יו״ר דוראל, על רקע הפרויקט. טוני טוויטו,
שר האנרגיה אלי כהן ודורי דודוביץ׳, יו״ר דוראל, על רקע הפרויקט/טוני טוויטו

אחד האתגרים המהותיים מולם ניצבת תעשיית האנרגיה המתחדשת במדינת ישראל הוא משאב הקרקע, בשל צפיפותה היחסי. כדי לגבור על האתגר חברת דוראל פיתחה פרויקט אגרו - וולטאי המשלב חקלאות ואנרגיה סולארית. אתמול (7/5) נחנך פרויקט האגרו-וולטאי הראשון מסוגו בישראל, בטקס גזירת סרט חגיגי בו נכחו אלי כהן שר האנרגיה, דורי דודוביץ' יו"ר קבוצת דוראל, עו"ד יוסי דיין מנכ"ל משרד האנרגיה, מר נתי לרנר ראש המועצה האזורית יואב, איתן פרנס יו"ר איגוד חברות האנרגיה וחיים ילין, לשעבר אש המועצה אזורית אשכול.

הפרויקט משתרע על שטח של כ- 122 דונם, ומהווה חידוש תקדימי בתחום האנרגיה, המשלב לראשונה בין ייצור אנרגיה סולארית, אגירת אנרגיה וחקלאות. בקומה הראשונה של האתר מטע פסטורלי לגידול זני אבוקדו, בעוד שבקומה השנייה מוצבים פאנלים סולאריים, המפיקים חשמל ומספקים תנאי ההצללה ואור לצמח. הפעולה נתמכת בטכנולוגיה פורצת דרך ובראשה מערכת פיקוח חכמה, המאפשרת תנועה ומעקב של הפאנלים אחר אור השמש, תוך התאמה לצרכי הצמח. המתקן, שהספקו כ-12 מגה-וואט, כולל גם מתקן אגירת חשמל בקיבולת של כ-40 מגה-וואט שעה, אשר מאפשר לאגור חשמל ירוק המיוצר ביום בשעות היום, ולפרוק אותו לרשת בשעות שיא הצריכה אחר הצהריים. בכך עונה המתקן על צרכי משק החשמל לזמינות בשעות העמוס, תוך התבססות על אנרגיה מתחדשת, ובאופן שתורם תרומה ניכרת לביטחון האנרגטי המשקי. זאת, בנוסף לתרומת הפרויקט לביטחון התזונתי בשל שילוב החקלאות.

במסגרת הפרויקט מתבצע מחקר של מכון וולקני והמכון להנדסה חקלאית, הבוחנים את היתרונות והאתגרים הכרוכים בהפעלת אתר מסוג זה החל משילוב טכנולוגיות חדשות, אתגרי הצללה, מיצוי פוטנציאל השמש וניהול משק מים חכם.

פרויקט החקלאות הסולארית ברבדים. טוני טוויטו,
פרויקט החקלאות הסולארית ברבדים/טוני טוויטו

דורי דודוביץ', יו"ר קבוצת דוראל: "אנו מאמינים כי עתידה האנרגטי של מדינת ישראל טמון בשילוב מתקנים אגרו-וולטאיים במשק החשמל הישראלי, להם חשיבות לקידום החקלאות הישראלית, צמצום שימוש במשאבי סביבה וקידום ייצור אנרגיה ירוקה על שטחים קיימים. מתקן האגרו-וולטאי של דוראל וקיבוץ רבדים, מהווה סנונית ראשונה מבין מתקנים רבים מסוג זה, בהספק מאות מגה-וואטים, שהחברה מקימה ברחבי הארץ. המתקן משלב לראשונה אנרגיה סולארית, חקלאות מתקדמת, אגירת אנרגיה ואספקת חשמל ירוק ללקוחות מובילים בשוק - ובכך הוא מציב תקדים טכנולוגי בינלאומי של ממש. דוראל גאה להוביל את חזית האנרגיה הירוקה בישראל ובעולם, ומחויבת להמשיך לפתח פרויקטים חדשים לטובת עתיד ירוק יותר".

שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן: "הפרויקט שחנכנו היום מסמל את החדשנות והיצירתיות הישראליים, ומשלב ערכים של ציונות, חקלאות, ואנרגיה ירוקה. זהו פרויקט פורץ דרך לטובת החקלאות, משק החשמל וכלל אזרחי ישראל. מתקנים מהסוג הזה מגדילים את מקורות האנרגיה של ישראל, מחזקים את העצמאות האנרגטית, ומאפשרים ייצור חשמל במחיר תחרותי. נמשיך לפעול להסרת רגולציה ולעידוד תחרות במשק האנרגיה. אני רוצה לברך את צוות החברה ואת כול מי שלקח חלק בפרויקט החשוב הזה, פרויקט ראשון מתוך הרבה שיגיעו אחריו, שהוא העתיד של מדינת ישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • אנרגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully