וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא יאומן: רק 5% מתקציב התוכנית למיגון הצפון מומשו

8.5.2024 / 14:36

לתוכנית "מגן הצפון" אושרו 5 מיליארד שקל ב-2018 אך בינתיים הוצאו רק 530 מיליון: "התושבים לא יחזרו הביתה בשום מחיר, אל תהפכו אותנו לשחקנים בתיאטרון האבסורד של החיים. אנחנו נמקים, תנו לנו את מה שמגיע לנו"

סדרת תרגילים בשטח ובמרחב הסייבר בפיקוד הצפון להעלאת המוכנות בגזרה הצפונית/דובר צה"ל

ועדת החוץ והביטחון בחנה היום את מימוש תוכנית "מגן הצפון" שאושרה ב-2018 בתקציב של 5 מיליארד שקל עד 2030, כאשר הממצאים העלו תמונה חמורה לפיה רק 5.3% מהתקציב מומשו עד כה.

מדובר בהחלטת קבינט העוסקת במוכנות העורף האזרחי למצבי חירום, ואושרה בממשלה ביולי 2018. במסגרת ההחלטה אושרה מסגרת תקציב של 5 מיליארד שקל לשנים 2030-2019. ב-5 השנים הראשונות מאז החלטה הקבינט (2023-2019) נחתמו הזמנות בסך 530 מיליון שקל בלבד.

מנתונים שהועברו לוועדה עולה עוד כי במיגון ציבורי מומשו 11.4%, במיגון פרטי מומשו 3.1% ובמרכיבי ההגנה האזרחית מומשו 5.9%. מתוך 3,269 יחידות הנדרשות למיגון בטווח 1-0 ק"מ בגבול הצפון רק 321 יחידות בלבד סיימו את התהליך בין השנים 2023-2019, כלומר מימוש של 9.8% בלבד. בקו 4-1 ק"מ ובקו 9-4 ק"מ לא תוקצבו יחידות מיגון כלל עד סוף 2023.

משה דוידוביץ ראש מועצת מטה אשר ויו"ר פורום קו עימות: " ההחלטה מ2018 לא בוצעה הלכה למעשה אך ורק מסיבות של מריחות ובגלל זה משלמים היום מיליארד שקל על הפינוי שלנו. אני מבקש שיפסיקו לערבב אתכם, עכשיו כשאתם בדיון כל האזור מופגז. התושבים שלנו לא יחזרו הביתה בשום מחיר, אין להם הגנה. מי יחזור אם אין לו ממד בבית? אל תהפכו אותנו לשחקנים בתיאטרון האבסורד של החיים. אנחנו נמקים, תנו לנו את מה שמגיע לנו."

ראש מועצת מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות משה דוידוביץ. יואב איתיאל
דוידוביץ'. "שיפסיקו לערבב אתכם, עכשיו כשאתם בדיון כל האזור מופגז"/יואב איתיאל

יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין אמר כי "כמו שאנחנו כאן בוועדה שומעים מגורמי הביטחון על הצורך בטייסות, טילים וכל מיני דברים אחרים שהם הכרחיים, כך היינו צריכים לשמוע באותה נחרצות ממשרד הביטחון את הצורך במיגון ושאין דבר כזה שמציגים לנו תכניות תקיפה בלי שמציגים גם תכניות הגנה. זו לא פעם ראשונה בחיים הפרלמנטריים אנחנו נתקלים בהחלטה מאוד יפה אבל שאין לה מקור תקציבי."

יוזם הדיון, ח"כ רם בן ברק, ציין כי "לצערי הרב אזרחי מדינת ישראל צריכים לקחת את גורלם בידיהם ולדאוג שיהיה להם מיגון בבית כי המדינה לא יודעת לעשות את זה בצורה טובה. אנחנו צריכים לעודד אותם לעשות את זה והמדינה יכולה לעשות את זה דרך הקלות והסרת חסמים. דבר ראשון אפשר למשל לפטור ממע"מ בניית ממ"ד. דבר שני צריך להעביר למועצות המקומיות את היכולת לארגן את המכרזים וההיתרים, כי אנשים מפחדים היום מהבירוקרטיה. דבר שלישי זה לתת להם הלוואה בריבית נמוכה בפרישה רחבה כשהמדינה ערבה להלוואה, כך אנשים יוכלו לעמוד בזה. את כל אלה המדינה יכולה לעשות בלי להוציא כסף."

גבי נעמן ראש מועצת שלומי: "עוד ב-2018 השר כחלון תקצב סכום לא מבוטל למיגון הצפון, נתנו לנו הבטחות מכאן עד הודעה חדשה. בפועל בנו 40 ממדים מתוך כ1000 ממ"דים שצריכים בק"מ הראשון. אני חושב שזו טעות חמורה שהתושבים ישתתפו במימון. תושבי הצפון ביישובי קו העימות זכאים למימון בדיוק כמו בדרום. אין להפלות את הצפון ביחס לדרום וזו נוסחה שצריכה ללכת איתנו לאורך כל הדרך."

מוטי בן דוד, ראש מועצת מעלות תרשיחא השתתף בזום מלשכתו ואמר: "הכל פה בלשכה רעד לפני כמה דקות, עכשיו מהחלון אנחנו רואים את ההפגזות. אתם מדברים על 0-4 ק"מ, איך יכול להיות שאנחנו לא בתכנית? ולא רק אנחנו, כל היישובים ב9 ק"מ. כשרוצים אנחנו נחשבים אזור עימות וכשלא רוצים אנחנו לא נחשבים?"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
יולי אדלשטיין, ועדת החוץ והביטחון, 5 במרץ 2024. דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ', אתר רשמי
אדלשטיין. "היינו צריכים לשמוע ממשרד הביטחון באותה נחרצות על הצורך במיגון"/אתר רשמי, דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

אל"מ יניב וולפר, רמ"ח מיגון בפיקוד העורף, אמר "אחד המאמצים העיקריים שנשא את הפרי במלחמה הנוכחית זה הסיפור של ההיתרים. רק עם תחילת חרבות ברזל קיבלנו פטור מהיתר אחרי שניסינו להוביל את זה במשך תקופה ארוכה. הטענה שמופנית אלינו היא שהביצועים נמוכים אבל זו טענה בעייתית בהתחשב בזה שזה תהליך ארוך ומורכב. צריך גם להבין שאתה לא יכול לצאת למכרז לפני שיש לך את הכסף. האוצר רוצה שתהיה תכנית דיפרנציאלית עם השתתפות עצמית של התושבים."

הילה שמש, רמ"ח תשתיות במל"ל: "בשנים הראשונות המערכת לא עבדה מספיק טוב, אפשר לתלות את זה במגפת הקורונה ומערכות הבחירות אבל אנחנו נמצאים במגמת שיפור."

נציג משרד האוצר אריאל הבר העיר: "סוכם שתעשה עבודת מטה, ההשתתפות היא רכיב שנמצא שם והמטרה שלה היא להוביל לבניית כמה שיותר ממ"דים. יש שינויים בתכנית, יוקצו עוד 2 מיליארד שקל לטובת הנושא."

יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין: "אין ספק שבזבזנו כמה שנים. מדינת ישראל צריכה לחשוב הגנה לצד התקפה. כדי שנוכל להתמודד בצורה מלאה ועוצמתית בשדה הקרב, אנחנו צריכים לדעת שהעורף ומשפחות כולנו - בטוחות ככל האפשר. בתקופה הקרובה הדרג המדיני שיגיע לוועדה יצטרך לספק תשובות לגבי תכניות המיגון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully