וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משכיר לעצמאי: "לכו על זה, אבל רק אם אתם מוכנים לשלם את המחיר"

עודכן לאחרונה: 19.5.2024 / 12:48

בכירים במשק ובמגזר הציבורי שעשו את המעבר משכירים לעצמאים מספרים על היתרונות בדרך החדשה, מה קרה להם בתהליך ולא שוכחים כמה עצות למי ששוקלים ללכת בעקבותיהם

בעלי עסקים על החזרה לשגרה בשדרות/אבי רוקח

ישראל חוגגת 76 שנות עצמאות, ועימה עשרות אלפי עצמאים ישראליים מעלים על נס את התפתחותם העסקית. בדומה למדינה, גם הם נאבקים באופן יומיומי להצלחת עסקיהם תוך שמירה והגנה מהמתחרים/יריבים, ומשלמים על בחירתם מחיר אישי.

מסעדנים, עורכי דין, רואי חשבון, רופאים, יועצים, חוקרים, מתכנתים ואפילו יזמי סטארט-אפ: כולם משלמים את מחיר הצעידה בשביל העצמאות, אך בכל זאת מנסים להמשיך לחייך לעבר יעדי החירות האישית והכלכלית שהתוו לעצמם.

לפי הגדרת ביטוח לאומי, "עצמאי" בהקשר כלכלי הוא אדם שאינו מועסק כשכיר, ואשר הכנסותיו מגיעות מפעילותו העצמאית (משלח ידו). בפועל, הגדרת העצמאי היא מי שמספר זהותו זהה למספר העסק שלו, ובהגדרה רחבה, זה שהעסק מועמס על כתפיו.

מאות אלפי עובדים

העצמאים עלו לאחרונה לכותרות בעקבות קריסת המילואימניקים שביניהם, שגויסו מאז ה-7 באוקטובר להגנה על המולדת, וזנחו את עסקיהם ופרנסתם מאחור. נתוני הביטוח הלאומי לסוף שנת 2023 מראים כי כ-7.5% מכלל המילואימניקים המגויסים באותו זמן היו עצמאים.

נטל אחריות הפרנסה מורגש ביתר שאת בקרב העצמאים, שאחראים הן לפרנסת משפחתם והן לפרנסת עובדיהם. אין זה מקרי, לפיכך, שחלק מ-30 חיילי המילואים בצנחנים הודיעו למפקדם בשלהי אפריל האחרון, כחצי שנה לאחר שגויסו, כי לא יחזרו לשירות המילואים בשל קשיים שחווה העסק שלהם בהיעדרם (כל הפונים העלו את סיבותיהם האישיות מול הגורמים הרלוונטיים בצה"ל וקיבלו את האישורים הנדרשים לאי התייצבות להמשך שירותם).

ב-2022 עמד שיעור העסקים העצמאיים על כ-68% מכלל העסקים שפעלו בישראל, והם העסיקו כ-385 אלף עובדים מכלל 4.3 מיליון משרות השכיר בישראל אותה שנה.

רוב העצמאים הם גברים (72%), המחזיקים בכ-98.5% מעסקי העצמאים בתחומי הבינוי, וברוב עסקי העצמאים בשירותי התחבורה, אחסנה, דואר ובלדרות. נשים מחזיקות ברוב עסקי העצמאיות בענפי שירותי הבריאות, רווחה וסעד, ומהוות כ-56% מהם.

שיעור העצמאים והעצמאיות הנשואים והנשואות עומד על 70.9%, המנהלים את רוב (77.4%) עסקי העצמאים בענפי התעשייה, כרייה וחציבה. הרווקים מחזיקים בכ-15.4% מעסקי העצמאים, ועיקרם בענפי האמנות, בידור ופנאי (32.6%) ומידע ותקשורת (27.3%).

נתוני הלמ"ס מראים עוד כי הגרושים מהווים 11.3% מעסקי העצמאים בישראל לשנת 2022, וכי אלמנים ואלמנות מהווים 2.4% מאותם עסקים.

איש עסקים עצבני מול מחשב נייד. ShutterStock
איש עסקים. בניגוד לעולם, שיעור היזמים נמצא במגמת עלייה בישראל/ShutterStock

ירידה בעולם

הרצון לפרוץ את תוואי המסלול המוכר ולהתחיל בהרפתקת היזמות אינו נחלת הישראלים בלבד. לפי נתוני הבנק העולמי, כ-1.57 מיליארד בני אדם פעלו בתחילת 2020 כעצמאים, והיוו כ-47% מכלל כוח העבודה על פני הגלובוס.

אלא שבעוד שבישראל שיעור היזמים נמצא במגמת עלייה, שיעורם בעולם נמצא בשלושת העשורים האחרונים במגמת ירידה. נתוני הבנק העולמי מראים כי בשנת 1991 עמד שיעור העצמאים העולמי על 55%, ומאז כאמור ירד לכ-47%, נכון לשנת 2020.

הרצון לעצמאות, כך נראה, שייך לצעירים. לפחות אם נשפוט לפי שיעור הפרילנסרים הגלובלי של בני גיל 35 ומטה, שעמד על כ-70% נכון לסוף 2019.

ממוצע השכר השעתי הגלובלי של פרילנסר עמד על כ-21 דולר לאותה שנה, וסקר שבוצע בקרב יזמים על ידי Upword וחברת הייעוץ העסקי Edelman Intelligenceבשנת 2020 מצא כי כ-51% מהעצמאים דיווחו כי לא יהיו מוכנים לחזור להיות שכירים עבור אף סכום.

לקראת יום העצמאות יצאנו לבדוק עם היזמים הישראלים, ותיקים וחדשים, מה עודד אותם לצאת לדרך העצמאית כיזמים, מה המחירים ששילמו בדרך, ומה הם ממליצים לישראלים המבקשים לצעוד באותו השביל.

דב מורן, שותף מנהל, Grove Ventures. דוד גארב, באדיבות המצולמים
דב מורן, שותף מנהל, Grove Ventures/באדיבות המצולמים, דוד גארב

"רציתי לשבת ליד ההגה"

דב מורן (68)

תפקיד כעצמאי: מנהל שותף בקרן ההון סיכון גרוב וונצ'רס, סופר, נגן קונגס בלהקת היוניקורנס, יזם.

תפקידים בולטים בעבר: יו"ר טאואר, מייסד ומנכ"ל חברת מודו, מייסד ומנכ"ל M-סיסטמס, ממציא הדיסק-און-קי ומעורב בהקמה של כ-10 חברות.

מתי יצאתי לדרך עצמאית: "מיד עם השחרור מצה"ל".

למה בחרתי בעצמאות: "תמיד רציתי להיות זה שיושב ליד ההגה, לוקח את ההחלטה הסופית ומוצא את האנשים, ולאו דווקא זה שמוצאים אותו".

היתרונות בעצמאות: "חופש לעשות את הדבר הנכון בעיניי, לצד גמישות ועצמאות, המאפשרות לי להגשים באופן הטוב ביותר את רצוני לעשייה - עולם קצת יותר טוב".

המחיר של הדרך העצמאית: "סיכון מתמיד. חיים על הקצה. שאלות העולות תדיר דוגמת האם יהיה כסף למשכורות או האם נצליח לגייס כספים - שמציבות הרבה אחריות על הכתפיים. לצד האחריות יש גם פגיעה מסוימת בנוחות האישית, שכן יזם ועצמאי תמיד מחויב, ותמיד עם עין על מה שקורה בחברה. בכך יש גם מידה מסוימת של פגיעה בחיי המשפחה, שכן את היזם והעצמאי תמיד מלווה ההרגשה שאולי יכולתי להיות בעל מסור יותר ואבא טוב יותר".

מסר למי ששוקלים דרך עצמאית: "לכו על זה. אבל רק לאחר שאתם מבינים את המחיר ובטוחים שאתם מוכנים לשלם אותו".

איתמר גרוטו. עדינה וולמן, דוברות הכנסת
איתמר גרוטו/דוברות הכנסת, עדינה וולמן

"יש חוסר ודאות"

פרופ' איתמר גרוטו (59)

תפקיד כעצמאי: חוקר, מפתח ויועץ בתחומי הבריאות בארץ ובעולם.

תפקידים בולטים בעבר: ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, משנה למנכ"ל משרד הבריאות.
מתי יצאתי לדרך עצמאית: מרץ 2021, לאחר סיום העבודה במשרד הבריאות.

למה בחרתי בעצמאות: "פעילות כעצמאי, מבחינתי, היא חופש במחקר, בעשייה ובביטוי, ואחרי למעלה מ-30 שנה במגזר הציבורי, רציתי לטעום את ה'עצמאות'".

היתרונות בעצמאות: "אני מצליח לנהל את הזמן שלי טוב יותר, גם עבור עצמי, ולבחור את נושאי עיסוקיי כך שיתאימו לערכיי ולתחומים החשובים לי".

המחיר של הדרך העצמאית: "פעילות כעצמאי כוללת מרכיב של חוסר ודאות, לצד ירידה בתחושת הביטחון שיש לשכיר, ובמיוחד כשהאחרון עובד בארגון גדול".

מסר למי ששוקלים דרך עצמאית: "נצלו את המעבר כדי להגדיר מחדש את מה שבאמת חשוב לכם ועבורכם".

גת מגידו. רמי זרנגר, מעריב
גת מגידו/מעריב, רמי זרנגר

"המוניטין מונח על הכף"

גת מגידו (41)

תפקיד כעצמאית: שותפה-מייסדת ומנכ"לית של בית ההשקעות פינסה קפיטל.

תפקידים בולטים בעבר: סמנכ"לית בבית ההשקעות פסגות ומנהלת ההשקעות הראשית.

מתי יצאתי לדרך עצמאית: 2021.

למה בחרתי בעצמאות: "הגעתי לצומת דרכים מקצועי: פסגות נמכרה, ואחרי קריירה עשירה וכ-20 שנות ניסיון זה הרגיש טבעי להקים פעילות השקעות עצמאית תחת ה'אני מאמין' שלי. החיבור החזק שיש לי עם שותפי לדרך, רן אטיאס, והחיבור לבעלים של קבוצת ION, שהפכו לשותפים שלנו, הפך את זה למציאות".

היתרונות בעצמאות: "העצמאות מאפשרת לי ולשותפיי להביא לידי ביטוי באופן מוחלט את ה'אני מאמין', הניסיון המקצועי והערכים שלנו, והם אלו שמובילים אותנו בניהול ההשקעות ובשירות שאנו מציעים ללקוחותינו בתחום רגיש במיוחד - הכסף שלהם".

המחיר של הדרך העצמאית: "לטוב ולרע, הצלחת 'פינסה קפיטל' בידיים שלי ושל שותפיי. המוניטין של כל אחד מאיתנו מונח על הכף והאתגר גדול, אך לצד האחריות נמצאת גם תחושת השליחות, שבתקופה המאוד מטלטלת בשנה האחרונה שומרת עליי מפוקסת וחדה".

מסר למי ששוקלים דרך עצמאית: "זו דרך מתאימה למי שאוהבים לשאת באחריות מלאה ולהגשים חלומות. כשנודע שאני מקימה את 'פינסה קפיטל' אנשים כתבו לי שהם רוצים לשתות מ"מיץ האומץ שלי", ואני בכלל לא הרגשתי אמיצה, אלא בשלה לתהליך. הרגשתי שאני במקום הנכון, בתנאים הנכונים ובעיתוי הנכון, כדי שזה יצליח, והמעבר היה עבורי טבעי לחלוטין. כשמגיעים בשלים לתהליך - מדובר בסיפוק גדול שאין לו תחליף".

טל קרייזלר. הדר דולן,
טל קרייזלר/הדר דולן

"ליצור ערך אמיתי"

טל קרייזלר (37)

תפקיד כעצמאי: ממייסדי ומנכ"ל חברת ההזנק NoTraffic.

תפקידים בולטים בעבר: אנליסט עסקי בחברת הייעוץ Beta Finance.

מתי יצאתי לדרך עצמאית: 2017.

למה בחרתי בעצמאות: "הרצון להביא את מה שלראייתי הוא 'ערך אמיתי' לעולם, וליצור שינוי ו-Impact של ממש".

היתרונות בעצמאות: "היכולת לבנות חברה עסקית לפי אמות המידה וה-DNA שלך ושל שותפיך".
המחיר של הדרך העצמאית: "עבורי, ייזום, הקמת וניהול החברה הם כמו תהליך של גידול ילד - מלא בסיפוק ואושר מצד אחד לצד המשמעויות הנוספות המתלוות לכך מצד שני".

מסר למי ששוקלים דרך עצמאית: "אל תחששו ללכת בדרך שאתם מרגישים כ'שלכם', שללא ספק תהיה רבת אתגרים, אך גם מלאה בלא מעט סיפוק".

רון מירון. באדיבות המצולמים
רון מירון/באדיבות המצולמים

"ליהנות מהתהליך"

רון מירון (61)

תפקיד כעצמאי: יועץ ודירקטור בתחומי התרופות והציוד הרפואי.

תפקידים בולטים בעבר: מנכ"ל טבע ישראל, יו"ר אייסקיור.

מתי יצאתי לדרך עצמאית: 2015.

למה בחרתי בעצמאות: "לאחר שנים בהן כיהנתי בתפקידים ניהוליים בכירים בטבע, החלטתי לצאת לכבוש פסגות חדשות, הן בתחומים בהם עסקתי והן בתחומים משיקים וחדשים".

היתרונות בעצמאות: "היכולת לבחור לעצמי במה לעסוק ואיזה אחוז מהזמן אני מעוניין להקדיש לעיסוק זה, לצד הגיוון. כיום אני חופשי לפעול במספר חברות ובמספר תחומים, שאינם דווקא מהתחום בו התמקדתי ועסקתי בעבר".

המחיר של הדרך העצמאית: "האתגר העיקרי בעיניי, ובהקשר לדברים שאני עוסק בהם כעצמאי, הוא חלוקת הזמן למספר הלקוחות שבסוף היום מצפים לקבל את השירות הנדרש, לצד הידע המעמיק שצריך וכולל למידה והתעדכנות כל העת לטובת פעילות בכל אחת מהחברות".

מסר למי ששוקלים דרך עצמאית: "ליהנות מהתהליך. לראייתי, הדרך הנכונה ביותר לעשות זאת היא הגעה לפעילות העצמאית בשלים הן מבחינה מנטלית, תוך הבנה בכל הכרוך ליציאה למסלול זה, והן בצד הידע הנדרש לתחום העיסוק בו כל אחד ואחת בחרו".

דידי גורפינקל. פלג אלקלעי,
דידי גורפינקל/פלג אלקלעי

"מחויבות טוטאלית"

דידי גורפינקל (50)

תפקיד כעצמאי: שותף-מייסד ומנכ"ל Datarails.

תפקידים בולטים בעבר: GM at Cisco, COO at Jungo, VP מחקר ופיתוח ב- .SimiGon

מתי יצאתי לדרך עצמאית: 2015.

למה בחרתי בעצמאות: "מקובל לחשוב שהבחירה ביזמות או בעצמאות כרוכה באומץ, אך אצלי המעבר אירע עם תחילת החשש להמשיך ולהפקיד את השליטה על ההצלחות והכישלונות שלי בידי אחרים. אז החלטתי לקחת יותר שליטה על הישגיי, לטוב ולרע".

היתרונות בעצמאות: "באופן פרדוקסלי בעולם היזמות יש הכי פחות עצמאות, ואפילו להפך - יש מחויבות כמעט טוטאלית לעסק, ללקוחות, לעובדים ולמשקיעים. אבל לפחות אין יותר את השאלה: 'מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדול'".

המחיר של הדרך העצמאית: "הטוטאליות הנדרשת גובה מחירים גם מהמשפחה וגם מחלקים בחיים האישיים, שבתור שכיר קל יותר להשקיע בהם, דוגמת תחביבים, חברים, לימודים וכו'".

מסר למי ששוקלים דרך עצמאית: "יפה שעה אחת קודם".

נעה סרברניק. עומר הכהן,
נעה סרברניק/עומר הכהן

"הגשמה עצמית אינסופית"

נעה סרברניק (37)

תפקיד כעצמאי: ממייסדי ומנכ"לית חברת ההזנק Citrusx.

תפקידים בולטים בעבר: אחראית על המשרדים הביטחוניים והקניין הרוחני הממשלתי בחשב הכללי במשרד האוצר.

מתי יצאתי לדרך עצמאית: 2021.

למה בחרתי בעצמאות: "לאחר מספר תפקידים בגופים ממשלתיים, לרבות בנק ישראל ומשרד האוצר, החלטתי שנכון לאופי ולשאיפות שלי להתחיל לצעוד בשביל היזמות ולהוביל את הקמת 'סיטרוס איקס', המתמחה בשקיפות למודלים מורכבים של בינה מלאכותית".

היתרונות בעצמאות: "יכולת ההגשמה העצמית היא אינסופית, והיא תלויה רק בי".

המחיר של הדרך העצמאית: "מצד אחד אני אמנם קובעת לעצמי את הלו"ז ואת משימותיי, אך אני גם זו שאחראית להתקדמות והצלחת החברה, ולכן יש קושי להתנתק מהעבודה. אחריות זו הופכת את זמן העבודה ל-24/7".

מסר למי ששוקלים דרך עצמאית: "מדובר בשביל שאינו מתאים לצעידה עבור כל אחד, וכדאי שכל אחד ואחת השוקלים לצעוד בו יבחנו אם כובד האחריות לצד המסע הנדרש מתאימים להם. אם ההחלטה היא כן, אז לדהור קדימה מבלי להתנצל ולחלום עם עיניים פקוחות".

"דווקא שכירים יכולים יותר לשנות ולהשפיע"

רוב העובדים בישראל דווקא מעדיפים את נוחיות מעטה מטריית הארגון בו הם עובדים מאשר לפתוח במסע הרפתקני עם פעילות עצמאית.

נתוני הלמ"ס מראים כי נכון לתחילת ינואר האחרון עבדו בישראל כ-4 מיליון שכירים, לצד כ-137 אלף ישראלים שכירים בחו"ל. תחומי החינוך והבריאות מכילים כ-18% מכלל השכירים בישראל, ולאחריהם שכירים בתחומי הסיטונאות, קמעונאות ותיקון כלי הרכב, המהווים כ-12%.

רוב המשרות המוצעות במשק הישראלי בשנת 2023 היו מתחום שהוגדר על ידי הלמ"ס כ"חברות לא פיננסיות". לפי נתוני רשות החדשנות, 1 מכל 10 שכירים ישראלים עבד בתעשיית הטכנולוגיה והחדשנות. האחרונים רשמו שכר חודשי ברוטו ממוצע בגובה של כ-29.7 אלף שקל נכון לסוף שנת 2023, לעומת השכר הממוצע במשק שחצה לראשונה את רף ה-14 אלף שקל ברוטו במרץ האחרון והגיע ל-14,108 שקל.

בדקנו עם שני שכירים בכירים למה הם לא רואים בפעילות העצמאית את החירות המיוחלת ומה משאיר אותם תחת המטרייה הארגונית.

אורי אורון, מנהל סוכנות החלל הישראלית. שלומי אמסלם, אוסף התצלומים הלאומי
אורי אורון, מנהל סוכנות החלל הישראלית/אוסף התצלומים הלאומי, שלומי אמסלם

אורי אורון (56)

תפקיד נוכחי: מנהל סוכנות החלל הישראלית.

עובדים באחריותו: כ-25, חלקם עובדי מדינה וחלקם יועצים.

תפקידים בולטים בעבר: ראש להק מודיעין בחיל האוויר ומפקד בסיס חצור.

למה מעדיף להיות שכיר ולא עצמאי: "לשכירים בשירות המדינה יש הזדמנות יוצאת דופן להשפיע ולשנות, ומנגנון ההעסקה היחיד המתאפשר במסגרת זו הוא כשכיר. כך שלמעוניינים בהזדמנות זו אין אופציה אחרת".

היתרונות בלהיות שכיר: "מייעל את כל תהליך ההעסקה, שהוא אחת הטרדות הגורמות ללא מעט כאבי ראש לעצמאים".

החסרונות בלהיות שכיר: "אובדן חלק מהגמישות הניהולית".

מסר למתלבטים: "לא שיטת ההעסקה היא הקובעת, אלא מהות העבודה, המסגרת והאנשים הנמצאים סביבכם".

ליאת אשכנזי. GM ישראל וסמנכלית פיתוח בכירה ביוניקורן 'אונבאקאפ'. ליאור בנימין,
ליאת אשכנזי. GM ישראל וסמנכלית פיתוח בכירה ביוניקורן 'אונבאקאפ'/ליאור בנימין

ליאת אשכנזי (46)

תפקיד נוכחי: GM ישראל ו-SVP Engineering ביוניקורן Own Company

עובדים באחריותה: 170 עובדי הפיתוח בישראל.

תפקידים בולטים בעבר: ניהול קבוצות פיתוח גלובליות בחברות דוגמת HP, CWT, Harman ו-Imperva.

למה מעדיפה להיות שכירה ולא עצמאית: "בתעשייה שלנו עצמאי/ת משמע להיות על תקן של יועצ/ת. גם עם הקמת הסטארט אפ אותם עצמאים עדיין שכירים בסטארט אפ. עבור אנשים שאוהבים את אתגר ניהול האנשים והצוותים, כמו בתפקיד שלי, אין את אפשרות הניהול בתקן של יועצים. לכן, עבורי, תפקיד של שכירה הוא המתאים ביותר לאתגר המקצועי שבחרתי לעצמי, שעיקרו ניהול צוותים טכנולוגיים".

היתרונות בלהיות שכירה: "מגוון התפקידים ששכירים יכולים לבצע ולבחור לעצמם בתעשייה בה אני פעילה גדול יותר מאשר יועצים עצמאיים. אני מכירה מעט מאוד עצמאים שנותנים שירותים כמנהלים בארגונים, זה מאוד לא רווח. שכיר יכול לעבור ולהתקדם בין תפקידים שונים, לבחור את החברה בה יעבוד, לשנות ולגוון. כעצמאי, או יועץ, המנעד מאוד מצומצם. כשכיר את לא מודאגת באופן תמידי לגבי מקורות ההכנסה. בנוסף, מהשכירים נחסכת האחריות התמידית לתחזק את מאגר הלקוחות והפרסום, ומתאפשר להם להתמקד יותר בעבודה ובהתפתחותם המקצועית והאישית, ללא הסחות הדעת שמסביב".

החסרונות בלהיות שכירה: "לשכיר/ה תמיד יהיה מנהל שצריך לדווח לו. גם בעמדות בכירות דוגמת מנכ"לים, האחרונים כפופים לדירקטוריון, וכו'. בנוסף, לשכירים אין את הפריבילגיה לבחור לעצמם טווחי זמן עבודה דוגמת 'חודש כן, חודשיים לא' או אפילו את הפרויקטים שעליהם הם עובדים, וזאת בניגוד לעצמאים, שיש להם גמישות גדולה יותר מזו של שכירים".

מסר למתלבטים: "בחירה בעצמאות דורשת יכולת כלכלית ראשונית עד להנעת העסק והשגת הלקוחות הראשונים, שכן תזרים ההכנסות בתקופה הראשונית הוא לרוב נמוך עד לייצור אותו מאגר ראשוני של לקוחות. קחו בחשבון שיש עבודה נלווית לא מבוטלת כחלק מ'אחורי הקלעים' של הצעידה בדרך העצמאית, דוגמת פרסום עצמי, בנייה של מאגר לקוחות, תחזוקה שוטפת מול הלקוחות ועוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully