וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודי'ס מותירה את התחזית השלילית: "הסיכון לסכסוך מלא בין ישראל לאיראן נותר בעינו"

11.5.2024 / 7:22

מודי'ס היתה הראשונה להוריד את הדירוג ומאשרת מחדש את התחזית השלילית: "ההשפעה השלילית על הכלכלה והנתונים הפיסקליים, עלולה להיות חמורה יותר מהערכותיה הנוכחיות"; מציינת בצד הסיכונים קבוצות עם "אי-התאמה של מיומנויות", ובצד החיובי את החברה האזרחית ומערכת המשפט

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסר לעדן גולן/לשכת העיתונות הממשלתית

חברת מודי'ס שהיתה הראשונה להוריד את דירוג האשראי של ישראל בפברואר האחרון, הודיעה אתמול בלילה על אישור מחדש של הדירוג שנקבע של A2 וכן של תחזית הדירוג השלילית.

לפי החברה, "הדירוג הנוכחי משקף במידה הולמת את הסיכונים הגיאופוליטיים המוגברים אליהם חשופה מדינת ישראל. תרחיש הבסיס של החברה מניח הימשכות של העימות בין ישראל וחמאס, כמו גם הימשכות של העימות בין ישראל לאיראן והשלוחים שלה בדגש על ארגון חיזבאללה, עם השלכות מהותיות לחי אדם ולכלכלה".

החברה מוסיפה כי "הסיכון נותר מוטה לכיוון השלילי, נותר סיכון שאינו זניח להסלמה עד כדי עימות צבאי בין ישראל וחיזבאללה או איראן באופן ישיר. התעצמות של המתחים הגיאופוליטיים, מעבר לתרחיש הבסיס של החברה, אשר יובילו לביצוע הערכה מחודשת בנושאי ביטחון ובטיחות במזרח התיכון, יכולים להוביל לירידה נוספת, ואף מהירה, בפרופיל הדירוג של מדינת ישראל. בנוסף, ההשלכות של המתיחות הגיאופוליטית המוגברת בין ישראל וצדדים שלישיים יתגלו לאורך זמן".

מודי'ס מוסיפה כי "ההשפעה השלילית על מוסדות המדינה, על הכלכלה ועל הנתונים הפיסקליים, עלולה להיות חמורה יותר מהערכותיה הנוכחיות".

Moody's Corporation. Dariusz Gryczka, ShutterStock
מודי'ס. צמיחת התוצר צפויה להיות חלשה מאוד בשנת 2024/ShutterStock, Dariusz Gryczka

לפי מודי'ס, "לאחר צניחה חדה בפעילות הכלכלית ברבעון הרביעי של 2023 סקטור ההייטק התאושש באופן משמעותי ברבעון הראשון של 2024, עם השקעות שהגיעו ל-1.74- מיליארד דולר - בדומה לרבעון הראשון של 2023. בנוסף, אין אינדיקציות לירידה בהתעניינות של משקיעים זרים או בכמות האקזיטים". להערכת החברה צמיחת התוצר צפויה להיות חלשה מאוד בשנת 2024 והיא צופה צמיחה של 0.6% בתוצר הריאלי עבור כל שנת 2024, בעוד בנק ישראל צפה צמיחה של כ-2%.

הרציונל לתחזית השלילית הוא כי "הסיכון להסלמת העימות לכדי סכסוך צבאי מלא בין ישראל לאיראן נותר בעינו, והדבר עלול לגרום לעלויות בחיי -אדם ועלויות כלכליות מהותיות. כמו כן, הסכסוך בין ישראל לחמאס בעזה נמשך אך קיימת חוסר ודאות להימשכותו ותוצאותיו. במקביל, הלחימה עם חיזבאללה בצפון התגברה בשבועות האחרונים ועדיין עלולה לגרום לנזק מהותי יותר לכלכלת ישראל, לתשתיות ולנתונים הפיסקאליים בהשוואה להנחות בתרחיש הבסיס של מודי'ס.

"באופן כללי יותר, ההשלכות של הסכסוך בעזה על פרופיל האשראי של ישראל יתגלו במשך תקופה, פוטנציאלית הרבה מעבר לתקופת הלחימה בפועל. ההשפעה השלילית על המוסדות והנתונים הפיסקאליים של המדינה עשויה להיות חמורה יותר מכפי שהחברה מעריכה כיום".

החברה מציינת עוד כי ישראל חשופה גם לסיכונים חברתיים: "מתמודדת גם עם אתגרים ארוכי טווח הקשורים לשינוי דמוגרפי ואי-התאמה של מיומנויות, עם הבדלים גדולים בין קבוצות האוכלוסייה השונות במדינה בהתייחס לשיעורי ההשתתפות בשוק העבודה, הכנסה, מיומנות ופריון".

בצד החיובי נמצא ציון חיובי של ממש ומוסדות: "החברה האזרחית ומערכת המשפט העצמאית הוכיחו את עצמם ככאלו המספקים בלמים ואיזונים חזקים במבנה המוסדי של ישראל. מסגרת המדיניות המקרו- כלכלית והמוניטרית של המדינה הינה איתנה וזו תמכה בהתערבויות מדיניות בזמן. בעבר ערכה ישראל חקירות עצמאיות לגבי כשלים ביטחוניים גדולים וכן הקימה ועדה להערכת צרכי ההגנה של המדינה לטווח ארוך יותר, שהיו איתותים חשובים לרמות גבוהות של גלוי נאות ושקיפות".

ובאיזה מקרה הדירוג יירד עוד? החברה מוסרת כי "סביר להניח שהדירוג ירד אם יהיו יתגברו הסימנים להסלמה לסכסוך מלא עם איראן באופן ישיר או באמצעות שלוחים כמו חיזבאללה. בעוד שמודי'ס רואה לתרחיש זה סבירות נמוכה, מדובר בסיכון לא מבוטל. תרחיש שכזה יחשוף את ישראל לפגיעה קשה הרבה יותר בתשתיות ובכלכלה. סביר להניח שזה יפגע אף יותר בנתונים הפיסקאליים, שכן הוצאות הביטחון יגדלו אף יותר בהשוואה להנחות בתרחיש הבסיס של החברה.

"אינדיקציות לכך שהיכולת המוסדית של ישראל מצומצמת אף יותר מכפי שמעריכה החברה כיום לאור הצורך להתמקד בביטחון המדינה יהיו גם שליליות. יתרה מכך, עלייה בסבירות להשפעה שלילית גדולה יותר באופן מהותי על החוסן הכלכלי והפיסקלי של המדינה בטווח הזמן הבינוני, מאשר התחזיות הנוכחיות של החברה, תפעיל לחץ כלפי מטה על הדירוג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully