וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלת טורקיה על סף קריסה - הלירה הטורקית בשפל של כל הזמנים

יהודה שויצר

24.3.2003 / 20:19

חשש כי המתיחות עם ארה"ב עלולה להותיר את טורקיה ללא המענקים והערבויות החיוניות לקיומה; גם בורסת איסטנבול קרסה ב-5.5%



הלירה הטורקית צנחה לשפל של כל הזמנים על רקע חשש משקיעים כי המתח שנוצר בין טורקיה לבין ברית נאט"ו וארה"ב, יותיר את כלכלת טורקיה ללא הגיבוי האיתן שהיה לה עד עתה. הלירה הטורקית צנחה ב-2% נוספים לשפל הסטורי מול הדולר לרמה של 1,746,000 לירות לדולר והשלימה ירידה של כ-5% בפחות משבוע. מתחילת מארס איבד המטבע קרוב ל-10% מערכו, עת נסחר ב-1,597,000 לירות לדולר.

גם בורסת איסטנבול קרסה ב-5.5%, והמשיכה את המגמה השלילית של השבועיים האחרונים. שוק ההון באיסטנבול קורס על רקע המתיחות עם ארה"ב שעלולה להותיר את טורקיה ללא הערבויות שכה נחוצות לקיומה. ארה"ב הודיעה לאחרונה על ביטול חבילת הסיוע, בהיקף של כ-30 מיליארד דולר שתכננה להעביר לטורקיה. ביטול חבילת הסיוע הגיע לאחר שטורקיה סירבה לאפשר לארה"ב להציב חיילים בשטחה כחלק מההכנות למתקפה על עיראק. כעת נרקמת פשרה שבמסגרתה יועברו רק חלק מהערבויות, על מנת לכסות את נזקי המלחמה - אם כי הנושא עדיין לא חתום.



בורסת אינסטנבול ידעה עליות ומורדות בחודשים האחרונים. בנובמבר, עם נצחונה הגורף של המפלגה האיסלאמית בבחירות, זינק מדד ISE-100 ב-32%, וסגר את השבוע בשער של 13,472 נקודות. היום, לאחר הנפילה הגדולה, ירד המדד לשערו הרבה לפני הבחירות - 8,892 נקודות. בשיאו, בשנת 2000, לפני פרוץ המשבר הפיננסי בטורקיה, נסחר המדד בקרוב ל-20 אלף נקודות.



ארה"ב ויתרה על האופציה הטורקית



סירובה של טורקיה לאפשר לארה"ב להציב חיילים בשטחה, הוביל לשינוי אסטרטגי בפנטגון שוויתר סופית על התוכנית להעביר חיילים מהדיוויזיה הרביעית מטורקיה לצפון עיראק. ארה"ב החלה להעביר דרומה את הציוד שיועד לחזית הצפונית.



במרכזה של התוכנית המקורית של ארה"ב, עמדה הכנסת 17,500 חיילים מהדיוויזיה הרביעית לעיראק דרך טורקיה. אך על רקע הרוחות המנשבות מטורקיה, הוחלט להעביר את 40 ספינות התובלה ועליהן ציוד של הדיוויזיה, שהמתינו בסמוך לחופי טורקיה, בתעלת סואץ לכיוון המפרץ הפרסי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully