וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ניתן לתבוע מומחה שמינה בית המשפט בטענה שהתרשל בתפקידו?

15.5.2024 / 8:30

אב שמנהל הליכים משפטיים נגד אם ילדיו החליט שהמומחה מטעם בית המשפט גרם לו לנזקים נפשיים ותבע אותו על מיליון שקל - מה קבע בית המשפט?

בווידאו: רועי כהן, נשיא להב - לשכת העצמאים בישראל, בריאיון לתוכנית וואלה פתרנו עם עצות לעצמאים במשבר במלחמה/צילום סטילס: ראובן קסטרו, רויטרס ופלאש 90

האם מי שמנהל הליך משפטי בו מונה מומחה על ידי בית המשפט, יכול להגיש תביעת רשלנות כנגד אותו מומחה בטענה לנזקים שנגרמו לו כתוצאה מהדיווחים של המומחה לבית המשפט?

מדובר באדם שמנהל כבר 9 שנים הליכים משפטיים בבית המשפט למשפחה כנגד אם ילדיו בעניין משמורת הילדים, אשר החליט לתבוע במיליון שקל את הפסיכולוג שמינה בית המשפט לצורך מתן חוות דעת. את התביעה, הגיש האב יחד עם שניים מילדיו, שבגרו בינתיים בבית משפט השלום בירושלים.

לטענת האב, הדיווחים של הפסיכולוג היו מטעים ומגמתיים וכתוצאה מהם ניתק הקשר בינו ובין שני ילדיו הבוגרים לבין הבת הקטינה שנשארה עם האם. לטענתו, הטיפול של המומחה והדיווחים שלו הותירו את המשפחה קרועה ושסועה וכי העובדה שמונה על ידי בית המשפט אינה מקנה לו חסינות מפני תביעה ואינה פוטרת אותו מאחריות המוטלת עליו כעל כל בעל תפקיד.

שופט בית משפט כסף. ShutterStock
עדות בבית משפט יכולה בהחלט לפצוע. האם ניתן לתבוע בגינה?/ShutterStock

טענה לרשלנות - בעצם הטיפול או במסקנות?

הפסיכולוג, באמצעות עו"ד ד"ר אסף פוזנר, טען כי יש לסלק את התביעה נגדו על הסף, כיוון שעל פי הפסיקה לא ניתן לתבוע מומחים מטעם בית המשפט וכיוון שכל הטענות שיש לתובע נגדו התבררו במסגרת ההליך המתנהל בבית המשפט למשפחה ובמסגרת ערעורים שהגיש התובע על הליכים אלה.

עוד הוסיף הפסיכולוג, כי האב הוא זה שלא שיתף פעולה עם עבודתו כמומחה ועל כך הוא דיווח לבית המשפט שמינה אותו. הוא הוסיף, כי ככל שלאב יש טענות כלפיו, הן אמורות להתברר במסגרת ההליך המשפטי שמתנהל בין ההורים ולא במסגרת תביעה נפרדת לערכאה אחרת.

עו"ד פוזנר אף העלה חשש כי אם כל אדם שינהל תביעה אזרחית נגד מומחה שהחלטותיו במסגרת תפקידו לא מקובלת עליו, הדבר יהווה הרתעה לעבודתם של מומחים והדבר אף גובל ב"הטרדת עד".

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה

השופטת קרן מילר, דחתה את התביעה על הסף וציינה שהפסיכולוג שימש כמומחה שמונה לא רק על מנת לחוות את דעתו, אלא גם על מנת לטפל במשפחה כולה ולדווח לבית המשפט על מהלך ותוצאות הטיפול - וכך הוא עשה. "תפקיד כפול זה פותח פתח רחב יותר לטעמי לאפשרות של תביעה נזיקית נגד המומחה, שכן יש להבחין בין טענה לרשלנות בעצם הטיפול, לבין טענה לרשלנות במסקנותיו ובחוות דעתו שהוגשו ושהובילו לגרימת נזק לתובעים".

השופטת הוסיפה, כי לתובע ניתנה האפשרות למצות את זכויותיו במסגרת בית המשפט למשפחה במסגרת תביעת המשמורת שניהל ובמסגרת ערעורים שהגיש, וכך הוא עשה. לבסוף היא חייבה את התובע בשכר טרחת עו"ד בסך 18,000 שקל.

  • עוד באותו נושא:
  • בית משפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully