וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיסקונט עשוי למחוק 550-100 מיליון שקל משווי אחזקותיו בבנק הבינלאומי

שלומי שפר

25.3.2003 / 7:17

הבנק בוחן את יישום תקן 15, המחייב מחיקה כזו, כבר ברבעון הרביעי; סכום המחיקה יושפע מהשימוש בהערכת שווי או בשווי השוק



בנק דיסקונט בוחן בימים אלה את האפשרות ליישם את תקן 15 כבר ברבעון הרביעי של 2002; משמעות הדבר היא שהבנק ייאלץ לרשום את אחזקותיו בבנק הבינלאומי (26.4%) לפי שווי השוק שלו, הנמוך בכ-550 מיליון שקל מהשווי לפיו רשומה האחזקה בספרי הבנק. לחלופין יוכל הבנק לצרף לדו"חות הערכת שווי לבנק הבינלאומי ולבצע הפרשה נמוכה יותר בהתאם לתוצאות ההערכה. מדיסקונט נמסר אתמול כי הבנק "יפעל על פי הנדרש".



מקורות בשוק ההון אמרו אתמול כי הבנק יהיה חייב לבצע הפחתה כבר ברבעון הרביעי של 2002, מכיוון שעדיין לא נקבע אם תקן 15 חל על השקעה של בנק בבנק אחר, וכן בשל השווי הנמוך לפיו נסחר הבינלאומי בבורסה. דיסקונט רושם את אחזקותיו בבינלאומי לפי שווי ההון העצמי של הבינלאומי - כ-3.25 מיליארד שקל - כלומר, כ-857 מיליון שקל. הבינלאומי נסחר בבורסה לפי שווי שוק בשיעור של 36% מההון העצמי שלו; לפיכך השווי הבורסאי של אחזקותיו של דיסקונט בבינלאומי הוא כ-308 מיליון שקל - הפרש של כ-550 מיליון שקל.



תקן 15, שיישומו החל בינואר 2003, מורה לחברות לרשום את האחזקות שלהן בחברות מוחזקות לפי שווי השוק שלהן או לחלופין לפי שווי "בר השבה" - שווי לפיו התבצעה עסקה כלשהי במניות החברה, או הערכת שווי המתבססת על היוון תזרים מזומנים.



דיסקונט נמנה עם המתנגדים להחלת התקן על אחזקות בנק בבנק אחר. יחד עם איגוד הבנקים טען דיסקונט כי אחזקות בבנק הן בגדר אחזקות של נכס כספי ולכן תקו 15 לא חל עליהן. מנגד טוענים המצדדים בהחלת התקן כי דיסקונט מחזיק במניות הבינלאומי, ודין מניות אינו כדין כסף.







בנוסף אומרים המצדדים כי לדיסקונט אין שליטה בבינלאומי; אם היתה לו שליטה בבנק היו דו"חות שני הבנקים מאוחדים וניתן היה לרשום את שווי הבינלאומי לפי שוויו בספרים. המוסד לתקינה חשבונאית החל בדיונים בעניין, אך לא יספיק להגיע להחלטה לפני מועד פרסום הדו"חות של הבנקים בסוף מארס.



בשוק ההון העריכו אתמול כי ההתלבטות של דיסקונט נובעת מהוראה רגולטורית לבצע הפרשה כבר ברבעון הרביעי של 2002. ככל הנראה מדובר ברשות ניירות ערך, שסירבה אתמול להתייחס לעניין. הפיקוח על הבנקים אינו מעורב בהליכים ומבקש להישאר מחוץ לוויכוח החשבונאי. מחיקה של כמה מאות מיליוני שקלים תפגע בהון העצמי של דיסקונט, אך לא תזיק באופן מהותי להלימות ההון שלו.



דיסקונט חייב לקבל החלטה עד סוף השבוע, מכיוון שהדו"חות שלו מתפרסמים ב-31 במארס. הבינלאומי יציג כבר היום את דו"חותיו ל-2002. לא ידוע אם דיסקונט כבר הזמין הערכת שווי לבינלאומי, ואולם הוא יוכל לבקש להשתמש בהערכת השווי שערכה חברת קסלמן פיננסים עבור קונצרן אי.די.בי בנובמבר 2002. קסלמן פיננסים העריכה את שווי הבנק ב-88%-79% מהונו העצמי, כלומר, 2.85-2.58 מיליארד שקל. במקרה כזה יוכל דיסקונט למחוק בין 174-103 מיליון שקל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully