וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד הפחד: כשהממשלה לא נלחמת ביוקר המחיה

עודכן לאחרונה: 15.5.2024 / 20:36

כשמחירי הדיור ומחירי השכירות הופכים להיות לאחד ממנועי הצמיחה של האינפלציה, החלטת הממשלה על הבאת עובדים זרים היא בבחינת לעג לרש. מה שבטוח - אפשר לשכוח מהורדת ריבית

סמוטריץ׳ בטקס יום הזיכרון באופקים: "לוקח אחריות על מה שהיה"/דוברות השר

מדד אפריל שפורסם היום עלה בניגוד לציפיות ב-0.8% ומשקף מגמה שכבר החלה של עליה הדרגתית בקצב האינפלציה. המדובר במדד הפחד. המחירים עולים ועולים וכל עוד הממשלה לא תצטרף למלחמה ביוקר המחייה הריבית תישאר בלית ברירה גבוהה.

היא תישאר ברמתה הנוכחית עד סוף השנה לצערם הרב של מקבלי המשכנתאות והעסקים הקטנים. ולנתונים בהרחבה: מדד המחירים לצרכן לאפריל עלה כאמור ב-0.8% וקצב המחירים בשנה האחרונה מגיע ל-2.8% לשנה לעומת קצב של 2.7% לפי מדד מרץ.

עליות המחירים נובעות מאירועים עונתיים בסעיף התחבורה שעלו ב-3.4%, עלייה של ב-2.3% במחירי ההלבשה וההנעלה, ומחירי תרבות ובידור שעלו ב-1.6%.

אתר בנייה. ShutterStock
אתר בנייה. העלייה במחירי הדירות לא נפסקת/ShutterStock

מה מלמד אותנו המדד? ראשית, עליית מחירי הדירות שאינם כלולים במדד אינה נפסקת ובחודש האחרון עלו ב-0.9%. סעיפים נוספים בתחום שתרמו למדד הם שירותי דיור בבעלות הדיירים שעלו ב-0.3% וסעיף הדיור המשקף את עליית שכר הדירה שעלה ב-0.6%.

במגמה השנתית, מחירי הדירות רשמו ב-12 החודשים האחרונים עלייה מצטברת של 1.1%. באתרי הבנייה יש מחסור בעובדים והחלטת הממשלה על ייבוא עובדים זרים היא לעג לרש. הבירוקרטיה תמסמס את ההחלטה כפי שהיה עד היום.

בנוסף עליית השכר הממוצע במשק ועדכון שכר המינימום עלולים להאיץ את הלחצים אינפלציוניים. נזכיר שהדלק התייקר בתחילת החודש ב-2.3% ומוצרי החלב בפיקוח ב-4.5%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
בנימין נתניהו ואמיר ירון נגיד בנק ישראל. עמוס בן גרשום / לע״מ,
נתניהו ואמיר ירון. האחרון שם את האצבע בסכר/עמוס בן גרשום / לע״מ

מדד אפריל מתפרסם על רקע החלטת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל מתחילת אפריל שלא להוריד את הריבית. החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל תתפרסם ב-27 במאי. נתוני המדד מרחיקים את הסיכוי להורדת הריבית.

אם זה יקרה נצטרך להתאזר בסבלנות עד רבעון האחרון של 2024. גם הורדות הריבית בארה"ב נדחו לרבעון האחרון של 2024 והריבית שם מהווה סיגנל למצב אצלנו. ריבית גבוהה כמוה כטיפול כימותרפי בחולה סרטן: חייבים להדביר את מחלת האינפלציה למרות הנזקים הסביבתיים.

אלה מתבטאים במשכנתאות יקרות, אוברדרפט בלתי נסבל וריבית מנופחת בעסקות בכרטיסי האשראי. עסקים בינוניים הופכים לקטנים, הקטנים הופכים לזעירים והזעירים נעלמים.

כל עוד הממשלה מתבטלת ולא את המתבקש להורדת יוקר המחייה בתחומי אחריותה הישירים (כמו מחירי המים החשמל והארנונה) והעקיפים כמו רגולציית יתר על המגזר העסקי, נגיד בנק ישראל משחק את תפקיד הילד הרע ושם את האצבע על הסכר שבולם את השיטפון האינפלציוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully