וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תצביע על תוכנית "צפונה": מלאה חורים ובלי מימון

עודכן לאחרונה: 16.5.2024 / 9:01

פרסום ראשון: למרות שהמלחמה מתנהלת כבר יותר מ-7 חודשים, התוכנית לצפון שעליה תצביע הממשלה ביום ראשון הוכנה בבהילות וכך היא נראית - מלאת חוסרים ובעיות, והוכנה מעל לראשי התושבים והרשויות

מטח כבד לעבר הצפון, 27 במרץ 2024/27א'

מעל לראשם של ראשי הרשויות, ובלי להתייחס להערותיהם ודרישותיהם, וכשלחלק ניכר ממנה אין מקורות תקציביים, הפיצה הבוקר לשכת רוה"מ לשרי הממשלה "תכנית צפונה", התכנית לחיזוק ושיקום הצפון, שאמורה לעלות להצבעה בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב.

התכנית, שגובשה סופית רק אתמול, מלאה בחורים ומחסור במקורות מימון, ואינה מתייחסת לכלל רשויות קו העימות ומתעלמת מנושאים קריטיים כמו הטבות מס, חוק עידוד השקעות הון וסיוע לרשויות.

לוואלה נודע כי הבהילות לאישור התכנית, נובעת מדרישתו של נתניהו לסיים את העבודה עליה ובעקבות מחאת ראשי הרשויות בצפון ביום העצמאות וההפגנת התושבים המתוכננת היום בשש בערב, בחיפה וירושלים.

במסגרת התכנית יקום מטה "שחר לצפון", לשיקום ופיתוח, שיוביל אותה, ויטפל ב-11 הרשויות שפונו בלבד ולא אלה שנמצאים בטווח החלטת הממשלה 975, נמצאים תחת ירי טילים ואזעקות בלתי פוסקות, ולא פונו מבתיהם. על הנייר, נראות מטרותיה ראויות, העלאת הוודאות לתושבים, איחוד קהילות, שמירת החוסן, הגברת הרציפות החינוכית וסיוע לשיפור הישגי התלמידים, וגם חיזוק הרשויות והגברת הביטחון והרציפות התפקודית שלהם, וכמובן - כמו שהבטיח רוה"מ, תכנית רב שנתית לשיקום הצפון.

נפילה בשלומי. ללא, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נפילה בשלומי. התוכנית מתעלמת מנושאים קריטיים כמו הטבות מס, חוק עידוד השקעות הון וסיוע לרשויות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, ללא

התושבים בוודאי ישמחו לשמוע שלפי התכנית על משרד החינוך להיערך לפתיחת מערכת הלימודים בשנת תשפ"ה בישובים המפונים, אבל, וכאן באה כוכבית שמייתרת את הבשורה, "בד בבד להיערך למתן מענה חלופי למוסדות החינוך שלא יוכלו לשוב למבנה הקבוע שלהם מסיבות שונות, הן באמצעות פתרונות חלופיים והן באמצעות מוסדות חינוך עורפיים, להסדיר מענים פיזיים לתפעול מערכת החינוך במרחב רשויות ההחלטה עת מלחמת 'חרבות ברזל'. לפעול לכך שבעת פתיחת שנת הלימודים התשפ"ה יוכלו בתי הספר הקבועים והעורפיים שברשויות ההחלטה להיפתח ולפעול כסדרם".

כמה יקצה משרד האוצר לצורך ההערכות לשנת הלימודים הבאה? לפי הצעת המחליטים X מיליוני שקלים. זאת אומרת, שהמהלך עדיין לא תוקצב. אבל יש הבהרה שגם לה אין תקצוב: "ככל ומשרד החינוך יידרש בהמשך לטפל במענים פיזיים לטווח הארוך תגובש תכנית תקציבית נפרדת וייעודית". ותוספת, ציטוט מההצעה עצמה, לא נגענו: "לצורך התכנית יקצה משרד החינוך מתקציבו סך של X מלש"ח ומשרד האוצר סך של X מלש"ח בשנים 2025-2024 עבור שנת הלימודים התשפ"ה".

בכל מה שנוגע לתחום הרווחה ובטחון הקהילתי, דווקא יש תקציב, והוא זעום. משרד הרווחה יקבל מהאוצר כ-40 מיליון שקלים למענים בתחום הרווחה והמשרד לבטחון לאומי ייתן 4 מיליון שקלים מתקציבו ועוד תוספת של 12 מיליון שקלים מהאוצר. גם התקציב למענים בתחום הבריאות מגוחך. התפתחות הילד תזכה בתקצוב תוספתי מהאוצר של 3 מיליון שקלים, בריאות אזרחים ותיקים ב-3 מיליון שקלים. הצטיידות פרמדיקים ב-5 מיליון שקלים למשל, תגיע ממתקציבו של המשרד לפיתוח הנגב והגליל.

לתגבור מרכזי חוסן יוציא האוצר 16 מיליון שקלים והשאר ימומן מתקציב הבריאות, והאזרחים הותיקים יזכו במליון שקלים שלמים להגברת החוסן וההעשרה שלהם. התקציב לסיוע במיצוי הזכויות שיקבלו, יעמוד על 300 אלף שקלים בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
משרד האוצר, אגף החשב הכללי, אגף הכלכלן הראשי. יונתן זינדל, פלאש 90
משרד האוצר. תקציבים זעומים ומגוחכים לחלק מהמטרות, אחרות כלל לא תוקצבו/פלאש 90, יונתן זינדל

כמו במנהלת תקומה, אבל בהיקף מצומצם מאוד, מוטל על מנכ"ל משרד השיכון למצוא פתרונות דיור קהילתיים לאיחוד קהילות שפונו ופוזרו בארץ. בכמה תקצבה את זה לשכת רוה"מ? הנה דוגמא: "תקצוב לפתרונות דיור קהילתיים: משרד האוצר יקצה X מלש"ח עבור יישום התכנית". גם אירועי ספורט יזכו באותו הסכום.

מתחילת המלחמה מתלוננים הלולנים על הגבול, שאינם יכולים לטפל בתרנגולות, אבל גם לא לפנות אותן, כי משאיות הפינוי לא יכולות להגיע לשם מבלי להסתכן. התכנית מקצה 5 מיליון שקלים לפינוי הלולים, שאלוהים יודע מתי הוא יקרה. 15 מיליון שקלים תוספתיים ייתן האוצר לפיצוי על השמדת לולים. שוב, הסכום אינו תואם את הצרכים, שגדולים פי כמה. לתמרוץ עובדי חקלאות יוקצו 8 מיליון שקלים. האם זה יספיק? ממש לא.

משרד האוצר יעביר 14 מיליון שקלים לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים ומענקי הסיוע התוספתיים יעמדו על 30 מיליון שקלים. כדי להחזיר את תעשיית הפודטק לצפון, חושבים באוצר שמספיקים 2 מיליון שרלים תוספתיים בלבד ל-2024. הסכום הזה בוודאי אינו אטרקטיבי לסטארטאפים שכבר מצאו חלופה באזורים בטוחים יותר וככל הנראה לא ישובו לשם. רגב, לשימור מכוני מחקר יוקצבו X שקלים.

התקציב של תכנית "מיגון הצפון" ממוחזר פה בפעם המי יודע כמה. ב-2018 החליטה הממשלה להקצות חצי מיליארד שקלים על פני עשור, מתוכם הושקעו בתכנית כ-300 אלף שקלים בלבד. ב"צפונה" נוקבים בסכום של 1.4 מיליארד שקלים לתכנית, שיתפרסו על פני שנתיים ויילקחו מתקציב משרד הבטחון.

הפגנת רשויות ותושבים בצפון, יום העצמאות. יח"צ,
הפגנת רשויות ותושבים בצפון, יום העצמאות/יח"צ

זוכרים את אורנה פרץ "המשעממת" מקרית שמונה? הנה, שוב חוזר ה"מיון הקדמי" בעיר, בדמות "מוקד עירוני ממוגן לרפואה דחופה. הסכום שהוקצב להקמתו - 6 מיליון שקלים. 2 מתוכם ייתן האוצר. "שירותי הרפואה העתידיים במוקד יכללו מרפאות ראשוניות ומקצועיות, שירותי רפואה דחופה, מכונים ושירותי רפואה נוספים שייקבעו בהתאם לצרכים שיאופיינו בתיאום עם משרד הבריאות וקופות החולים. ככלל, השירותים הרפואיים במוקד הרפואי יסופקו על ידי קופות החולים או מי מטעמן".

והגענו לסיוע שיקבלו הרשויות המוכות על הגדר. שוב, לא נגענו: "סעיף 1 העוסק בסיוע לרשויות מקומיות המפונות בגזרת הצפון, במרות 190 מלש"ח, יבוא 105 מלש"ח בשנת 2023, ו-X מלש"ח ב2024. כן יקצה משרד הפנים מתקציבו 25 מלש"ח ומשרד האוצר יקצה למשרד הפנים XX מלש"ח".

ומה עם הקמת האוניברסיטה בגליל? לטובת תכנון, הקמה וגיוס אנשי צוות, יוקצה סכום תוספתי של 20 מיליון שקלים, "לרבות תכנית אסטרטגית לחיבור האוניברסיטה עם העיר קריית שמונה וסביבתה".

נתניהו עם ראשי רשויות בצפון, נובמבר 2023. לשכת העיתונות הממשלתית,
נתניהו נפגש עם ראשי רשויות בצפון, נובמבר 2023/לשכת העיתונות הממשלתית

כדי ליישם ולבקר את התקדמות "צפונה" תוקם "ועדת שרים לשיקום ופיתוח הצפון" ברשותו של נתניהו, כשממלא מקומו אמור להיות שר האוצר, ולצידה צוות מנכ"לים ברשותו של מנכ"ל רוה"מ, ומנכ"לי האוצר, הפנים, השיכון, ההתיישבות, יו"ר פורום קן העימות וראש עיריית קרית שמונה. המטה שיוקם יכלול 17 משרות שמניות לתקופה של חמש שנים ובתקציב של 200,000 שקלים לשנתיים הקרובות.

הסיפא של הצעת המחליטים מעידה על חוסר המקצועיות והמהירות שבו גובשה, למרות שכבר עברו ארבעה חודשים תמימים מהיום בו הכריז רוה"מ על יציאתה לדרך, בתקצוב של 3.5 מיליארד שקלים. רוב התקצוב, ע"ס 2 מיליארד, מגיע על חשבון תכנית "מגן לצפון" שתוקצבה שוב ושוב: "נתונים כלכליים וההשפעה על משק המדינה: [יש להשלים] תקציב: [יש להשלים]. השפעת ההצעה על מצבת כח האדם: [יש להשלים]. עמדת שרים אחרים שההצעה נוגעת לתחום סמכותם: [יש להשלים]. החלטות קודמות של הממשלה בנושא: [יש להשלים]. עמדת היועצת המשפטית של המשרד יוזם ההצעה: רצ"ב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully