וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה שלפה טריק ישן, למה שיעבוד הפעם?

עודכן לאחרונה: 16.5.2024 / 12:26

התוכנית להפעלת הבורסה בישראל גם ביום שישי עלתה על הפרק בעבר ולא יצאה לפועל, מה שונה הפעם ואיך זה עלול לפגוע בעובדים הדתיים?

בווידאו: רוחות עזות, מתחם הבורסה ר"ג, 1 ביוני 2023/ראובן קסטרו

הבורסה בתל אביב הוציאה מהבוידעם את תוכנית הקבלת שעות המסחר לאלו בחו"ל, והכניסה את שוק ההון המקומי לסחרור סביב הסכמי עובדים וברכת היום השישי.

הבוקר (ה') הוציאה הבורסה לניירות ערך בתל אביב קול קורא להערות הציבור לבחינת שתי חלופות במסגרתם יתווסף יום שישי כיום מסחר בבורסה; החלופה הראשונה מורידה את יום ראשון ומחליפה אותו ביום שישי, והשנייה מוסיפה את יום שישי על ימי המסחר הקיימים.

מדובר ברעיון שעולה תדיר מזה כמה שנים, כאשר הבורסה טוענת כי המהלך נועד להקל על משקיעים זרים, המוצאים עצמם מתקשים להשקיע בה, בין היתר, בשל חוסר פעילותה בשישי.

בשוק ההון סקפטיים לגבי יציאת המהלך אל הפועל. אך מעריכים כי אם יעבור, החלופה האמיתית היחידה שתתאפשר היא זו של ימי המסחר שני-שישי, שכן הסכמי העובדים לא מאפשרים קיום ששה ימי עבודה, וכי חלופה זו הוכנסה כמעין "עז" למשא ומתן בנושא.

ספק גם אם פתיחת המסחר בשישי תהפוך את הבורסה המקומית ל"אור לגויים המשקיעים", אבל בשוק ההון המקומי מאמינים כי המהלך כן יאפשר הורדת "תגובתיות היתר" בבורסה המקומית, בין היתר, לאירועים שנחוו בחו"ל כאשר בישראל אין מסחר.

הבורסה לניירות ערך תל אביב. ראובן קסטרו
הבורסה בתל אביב. בשוק ההון סקפטיים לגבי יציאת המהלך אל הפועל/ראובן קסטרו

אייל חיים, סמנכ"ל שיווק קרנות נאמנות בבית ההשקעות 'איילון', אמר לוואלה כסף כי "הבורסה המקומית היא היחידה בעולם שעובדת ביום ראשון, ומתבקש להזיז ימי פעילותה לטווח הימים שני-שישי, ולהתאים את עצמנו לעולם.

"בסופי שבוע יש התפתחויות שונות בעולם שלא ניתן להגיב אליהם כשאר העולם, וזה מוביל את השוק המקומי להגיב ללא איזונים, מטה או מעלה, כשמתאפשר לו להגיב להם לראשונה ביום ראשון.

"בנוסף, אם קורה אירוע בישראל ביום ראשון, בו אין מסחר בחו"ל אבל יש בישראל. נניח אירוע ביטחוני כלשהו. השוק המקומי יגיב לבד ולכן התגובה תהיה תגובת יתר.

"מי שהתנגדו בעבר למהלך היו הבנקים, אך מאז נושא העבודה מהבית התקדם ונראה כיצד הם יגיבו עתה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אייל חיים, סמנכ"ל שיווק ומכירות באיילון קרנות נאמנות. איילון קרנות נאמנות,
חיים. "מי שהתנגדו בעבר למהלך היו הבנקים"/איילון קרנות נאמנות

לבנת מזרחי רינסקי, מנכ"לית חבר הבורסה של IBI ציינה כי "כניסת השבת, בעיקר בעונת החורף, היא משהו שיצטרכו להתייחס אליו, אבל זה פתיר.

"אנחנו תומכים מזה שנים בפתיחת המסחר ביום שישי על מנת להצמיד את ימי המסחר למסחר בחו"ל.

"אם הבורסה מבקשת להיות חלק מבורסות אירופה, ובעיקר לעודד השקעות זרות בישראל, היא צריכה לאמץ את מה שנהוג באירופה. אם עושים מהלך לשם כניסתה של ישראל למדד ה MSCI האירופי, צריך לעשות אותו שלם ולא לנסות להשאיר פעילות גם בראשון וגם בשישי.

"חברי הבורסה כבר היום פעילים ונותנים שירותי מסחר בשעות בהן השווקים הבינלאומיים פעילים".

לבנת מזרחי רינסקי. אילן בשור,
מזרחי רינסקי. "תומכים מזה שנים בפתיחת המסחר ביום שישי"/אילן בשור

אבל לא כולם שותפים לדעה זו. ארז צדוק, בעלים ומנכ"ל בית ההשקעות אביב, אמר לוואלה כסף: "הרעיון הוא להקביל את המסחר לבורסות העולם, ובעיקר לארה"ב. אך זה לא באמת יכול להיות במקביל לבורסה האמריקאית, הפועלת החל מ-16:00 שעון ישראל, ובשל כך מותירה את יום שישי מחוץ לטווח הקבלתו למסחר בארה"ב.

"ובאופן כללי, גם אם נשים את הבורסות האמריקאיות, שהן הבורסות העיקריות, בצד, כיצד ניתן יהיה לבצע מסחר מלא במקביל לשעות המסחר בחו"ל בימי שישי במהלך עונות השנה בהן שבת נכנסת בשעה 16:30-17:00?

"הרי טווח השעות הזה מדיר עובדים דתיים ושומרי מסורת. עובד שגר רחוק ממקום העבודה לא יוכל להישאר את שעות המסחר הנדרשות, לעשות פיצולים וסיכומים ולהגיע לביתו בזמן סביר לפני כניסת השבת.

"ואז מתי כן יסיים, או למעשה מתי בפועל יסתיים המסחר? בטווח של בין 12:30-13:30? ואז מהי תועלת המהלך? ניסיון להקביל כשעתיים וחצי-שלוש שעות מסחר לזה של אירופה? לא בכדי מהלך זה עלה תדיר לאורך השנים ומעולם לא צלח. שוק ההון שייך לכולם, גם לציבור הדתי וכך צריך להשאיר את זה".

ארז צדוק. נחשון פיליפסון,
צדוק. "טווח השעות מדיר עובדים דתיים ושומרי מסורת"/נחשון פיליפסון

הבורסה אמנם הסירה את האבק מעל התוכנית, אך העלתה אותו כבלון מזג אוויר להבנת כיווני הרוח. שאלות כוח האדם והתרומה של המהלך עוד מוקדמות עבורם, והם מזכירים כי לעת זו הם רק הוציאו את הקול קורא, ולאחר שישמעו את השוק יוכלו גם להיענות ולענות על השאלות העולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully