וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד רעש לתושבי המרכז: מטוסים יורשו לנחות ולהמריא בשעות הלילה

19.5.2024 / 7:18

מירי רגב מעכבת את אישור השדה האזרחי ברמת דוד במחיר של הוספת טיסות בנתב"ג, והתוצאה היא תקנות חדשות אשר יאפשרו למטוסים להמריא ולנחות החל מ-5:00 בבוקר ואחרי 2:00 בלילה. המשמעות: הגדלת מטרדי הרעש ליישובים במרכז הארץ

מחאה נגד מירי רגב בבית העלמין בחולון: "תתפטרו כולכם, ממשלה לא ראויה"/ניב אהרונסון

נחיתות בקיץ גם אחרי 2 בלילה, המראות כבר מ-5 בבוקר: משרד התחבורה נערך לאפשר הוספת טיסות לנתב"ג באמצעות ריכוך מגבלות הרעש המוטלות על פעילות השדה, במטרה להקטין את המטרד שהוא יוצר ליישובים סביבו.

לפי טיוטת התקנות שעליהן חתומה שרת התחבורה מירי רגב, תוגבל הפעילות בלילה רק בין השעות 2 ל-5 בימי הקיץ, במקום 1:40 עד 6:00 כיום. זאת ועוד: במקרה שהפעילות בשדה לא תגיע מבחינת היקפה למגבלות הרעש בשנה אחת, אפשר יהיה לבצע את הטיסות ה"חסרות" בשנה שאחריה, תוך הגדלת מטרדי הרעש.

כך למשל, במקרה של שנה כמו 2024, שבה בגלל המלחמה וביטול טיסות של חברות זרות רבות מספר הטיסות יהיה נמוך משמעותית מהמגבלות, אפשר יהיה לבצע נחיתות והמראות נוספות מעבר למגבלות הרגילות ב-2025.

התקנות החדשות מאפשרות לרשות שדות התעופה לאשר נחיתות והמראות בשעות שקטות יותר אם מדובר בטיסה טרנס אטלנטית, שצריך להתאים את מועד המראתה לנחיתה בזמן ששדה היעד פעיל, ואם מדובר בטיסה לשדה מרכזי בחו"ל שממנו עולים הנוסעים על טיסות המשך.

למרות שנקבע שלפני 6 בבוקר יוכל להמריא רק מטוסים שקטים יותר, כאשר מדובר בטיסה שהייתה אמורה להמריא בערב לפני 2 בלילה ולא הספיקה עקב תקלה, היא תוכל לעשות זאת עם חידוש ההמראות ב-5 בבוקר, ללא כל מגבלה על סוג המטוס.

אילוסטרציה. ShutterStock
מטוס נוחת. גם אחרי 2:00 בלילה/ShutterStock

לנתב"ג יש מספר מסלולים, חלקם סימון כפול לאותו מסלול בכיוון המראה/נחיתה הפוך: מסלול 21, הבעייתי ביותר מבחינת רעש, עובר מצפון לדרום בקירוב, כאשר בנחיתה, מטוסים עוברים מעל היישובים בארות יצחק ומזור ובטווח רחוק וגבוה יותר, מעל ראש העין וכפר סבא.

מסלול 30 עובר ממזרח למערב בקירוב כאשר בנחיתה, מטוסים עוברים בסמוך למודיעין ושוהם. מסלול 12 הוא אותו מסלול, רק בכיוון ממערב למזרח כאשר בנחיתה, מטוסים עוברים מעל דרום תל-אביב. מסלול ההמראה העיקרי הוא מסלול 26 כאשר לאחר ההמראה מטוסים עוברים מעל ראשון לציון וחולון.

המגבלות אמורות להיכנס לתוקף בקיץ 2026. נתב"ג צפוי להגיע למגבלות כושר הקליטה שלו, 28-30 מיליון נוסעים בשנה, בשנת 2030. עד אז אמור היה להיות מוכן השדה המשלים, שהממשלה כבר אישרה להקימו ברמת דוד, בצמוד לבסיס חיל האוויר. זאת על סמך חוות דעת של גורמי מקצוע ומספר ועדות, שקבעו כי זהו המיקום האפשרי היחידי לשדה כזה.זאת בעיקר בגלל שהאלטרנטיבה העיקרית, שדה אזרחי בצמוד לבסיס נבטים בנגב, רחוקה יותר ממרכזי האוכלוסיה, סובלת מקרבה מסוכנת לרצועת עזה, לסיני, ולמתקנים ביטחוניים בדרום. בנוסף, הפעלת נבטים כשדה אזרחי תגביל הפעילות בנתב"ג, שכן שני השדות יחלקו מסדרון כניסה משותף למרחב האווירי הישראלי - בניגוד לרמת דוד שיכול לקבל מסדרון נפרד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מירי רגב, טקס יום הזיכרון בבית העלמין הצבאי, חולון, 13 במאי 2024. ניב אהרונסון
רגב. חתמה על טיוטת תקנות להרחבת שעות הפעילות הרועשת/ניב אהרונסון

מרב מיכאלי הביאה כשרת התחבורה לביטול החלטת הממשלה על הבחירה ברמת דוד, תוך כניעה ללחצי ראשי מועצות מעמק יזרעאל, המזוהים פוליטית עם מפלגת העבודה. אולם ועדה מקצועית שמינתה לבחינת האלטרנטיבות, קבעה גם היא שרמת דוד היא האופציה המועדפת.

מירי רגב, שהקפידה לבטל החלטות ומינויים של מיכאלי, המשיכה את ההתנגדות להקמת שדה ברמת דוד, ומקדמת את אופציית נבטים, שזוכה לתמיכה של ראשי מועצות ועיריות המזוהים עם הליכוד. הפשרה היא שכרגע מקודמות רשמית שתי האלטרנטיבות, אם כי גורמי תכנון ממשיכים בפועל לקדם את רמת דוד. כך למשל אושרה בשבוע שעבר מסילת מנשה של רכבת ישראל, שתחבר את עמק יזרעאל בנתיב מקוצר למסילה המזרחית ותאפשר הגעה מהירה ברכבת לשדה העתידי, דרך תחנת כפר ברוך.

אולם בגלל מדיניות רגב לא מתפרסם מכרז להקמת השדה הנוסף, וזה לא יתחיל לפעול בעשר השנים הקרובות, והמדינה חייבת להגדיל בינתיים את הקיבולת של נתב"ג, שמפעיל פחות טיסה מהאפשריות בגודלו, בגלל מגבלות הרעש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully