וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק משוגע: ביטוחי הבריאות מתייקרים ב-45%

20.5.2024 / 17:35

בתחילת יוני רפורמת הבריאות תיכנס לתוקף והיום נחשף בדיון בכנסת כי הפרמיות יתייקרו ב-45%: "מיליוני מבוטחים נדרשים להכריע בעקבות הרפורמה בין שתי פוליסות ביטוח בריאות כשאין להם מושג מה ההבדלים"

בני משפחות חטופים בדיון ועדת הבריאות של הכנסת/ערוץ הכנסת

ביטוחי הבריאות מתייקרים בכ-45% - כך נמסר היום בדיון שנערך בוועדת הבריאות לקראת הכניסה לתוקף של רפורמת הבריאות בתחילת חודש הבא.

הרפורמה, שנועדה לטפל בנושא כפל הביטוחים ולצמצם את התופעה שבה הציבור משלם עבור שני ביטוחים מקבילים, קובעת כי מבוטחים שיש להם פוליסת ביטוח פרטית עם כיסוי ניתוחים "מהשקל הראשון" ושבמקביל הם עמיתים בתוכנית שב"ן (שירותי בריאות נוספים) של קופת חולים, יועברו ב-1 ביוני באופן אוטומטי לפוליסה מצומצמת יותר מסוג "משלים שב"ן", על מנת למנוע תשלום כפול עבור כיסוי מקביל, כאשר ברגע האמת יוכלו לממש רק את אחד הביטוחים. עוד נקבע בחוק כי מבוטח המתנגד למעבר האוטומטי, רשאי לבקש באופן יזום, בתוך 12 חודשים, לחזור לפוליסת הביטוח המקורית.

לפי דיווח של נציג רשות שוק ההון והביטוח בדיון, הפרמיות של הביטוחים יתייקרו בכ-45%, כאשר חלק הארי של ההתייקרות הוא בביטוח "מהשקל הראשון" ובגילאים מבוגרים של מעל 66, וכן בפרמיות שמשולמות עבור צעירים עד גיל 20. פרמיות של ביטוחים "מהשקל הראשון" שכוללות את מרבית המבוטחים מתייקרות בכ-39% בממוצע.

החוק "צמצום כפל ביטוח", שהוביל אגף התקציבים עם משרד הבריאות, נועד למנוע את הכפל הביטוחי, המסתכם בכ-1,300 שקל לשנה - כ-30% מעלויות הביטוח למשק בית על פי הערכת האוצר. כפל ביטוחי נוצר למי שרוכשים שירותי בריאות נוספים (שב"ן) בקופות החולים - וביטוחי בריאות בחברות הביטוח, המהווים 70% מעלות הביטוח המסחרי.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי, ביקש מהממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון באוצר, להעביר לוועדה נתונים על מספר בעלי הפוליסות בביטוח "מהשקל הראשון" שעברו למשלים שב"ן וכמה בחרו להישאר בביטוח "מהשקל הראשון".

הוא קרא למשרדי האוצר והבריאות לדאוג לרשימת רופאים מגוונת מבחינת מומחיות, ותק ופריסה גאוגרפית, ולהעביר לוועדה נתונים על השינויים שחלו בקבוצת הרופאים הזמינים למבוטחים במסגרת המשלים שב"ן ובמסגרת השקל הראשון (מספרם, מומחיות, ותק, פריסה גיאוגרפית).

גבר צעיר מאושפז בבית חולים. ShutterStock
גבר צעיר מאושפז בבית חולים/ShutterStock

לדברי בנג'י רוזמן, מנהל מחלקת ביטוח בריאות ברשות שוק ההון, הופץ חוזר שיחייב שקיפות מול המבוטחים כדי לאפשר להם החלטה מושכלת. בנוסף, הרשות הקימה ממשק אוטומטי עבור קופות החולים, כדי לוודא אלו מבוטחים מבצעים ניתוחים הכלולים ברפורמה. יעל לינדנברג, רכזת בריאות באגף התקציבים, סיפרה כי המשרד יצא בימים הקרובים עם קמפיין תקשורתי כדי שהציבור יידע מה האפשרויות העומדות לפניו.

עו"ד אלה תמיר-שלמה, נציגת לובי 99 אמרה כי "אני נמצאת פה בשם מיליוני מבוטחים שבעקבות הרפורמה נדרשים להכריע בין שתי פוליסות ביטוח בריאות כשאין להם מושג מה ההבדלים בין הפוליסות. אתם מדברים על שיבוב, כיסויים, משלים שב"ן, שקל ראשון, אך לרוב הציבור אין מושג על מה זה אומר. מה הם כן יודעים? שהפוליסה התייקרה בעד 40% ואפילו יותר. הם גם יודעים את מה שחברות הביטוח וסוכני הביטוח מספרים להם. אותו כפל ביטוחי, שבגללו בכלל התאספנו פה, נוצר מלכתחילה בגלל חברות הביטוח וסוכני הביטוח שבגלל מודל התמריצים המעוות שלהם ניצלו את חוסר הידע של הציבור". היא הוסיפה כי "רשות שוק ההון התחייבה להעלות קמפיין כדי שהציבור ידע מה משמעות הרפורמה. הקמפיין שהיה אמור לעלות כבר לפני חודש אוקטובר עדיין לא עלה, ובאתר רשות שוק ההון אין אפילו דף מידע אחד עם הסברה על הרפורמה".

שלמה אייזיק, נשיא לשכת סוכני הביטוח, העריך כי כ-30% מהמבוטחים יעברו לביטוח משלים שב"ן, והזהיר כי בתקופת המלחמה אין לאזרחים רבים פניות נפשית למעבר לתוכנית ביטוח אחרת.

שירה כלפון, סמנכ"לית חברים לרפואה, הזהירה כי "כל המערכת עובדת עקום, ולאזרחים רבים יש גם שב"ן וגם ביטוח פרטי ועדיין באים לבקש מאיתנו תרומות למימון תרופות - כי הן אינן מכוסות באף ביטוח". ד"ר אבי גולדפרב, נציג ארגון ארצ"י ומנהל מחלקה בבית חולים, הזהיר כי בשנים הקרובות רופאים רבים יפרשו לגמלאות ולא יהיו זמינים בשב"ן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully