וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב תשלמו אלפי שקלים על קייטנות, שימו לב לאותיות הקטנות

22.5.2024 / 6:29

מעבר לשיקול של אופי הקייטנה, העלות, התכנים שמועברים בה וכמובן מידת ההתאמה לילד, קיימים שורה של היבטים צרכניים-משפטיים שהורים חייבים לקחת בחשבון. יש הרבה אלמנטים מלחיצים, אבל בארגון הקייטנות של ישראל מרגיעים: "יש להורים כלים למצוא מסגרות העומדות בתקנים"

בוידיאו: 49 קייטנות עירוניות בראשון לציון בתחרות המיחזור של הקיץ/צילום: יוסי ציפקיס עריכה: דינה מחפוד

בימים אלו נפתחת עונת הרישום לקייטנות והמוני הורים מתלבטים בין אין ספור החלופות הקיימות. מעבר לשיקול של אופי הקייטנה, העלות שלה, התכנים שמועברים בה וכמובן מידת ההתאמה לילד, קיימים שורה של היבטים צרכניים - משפטיים, שההורים חייבים לקחת בחשבון, בטרם יקבלו את ההחלטה למי יעבירו אלפי שקלים. תפסנו לשיחה את עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות ואת עו"ד אסף ורשה - יו"ר משותף של ועדת המשפט בלשכת עורכי הדין, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין.

קיים חוק שמחייב את מפעיל הקייטנה בקבלת אישור של משרד החינוך ושל הרשות המקומית. האם יש ציות מלא או שמא, עדיין מתקיימות בישראל קייטנות פיראטיות?

"לצערי, אני נתקלת בלא מעט מקרים בהם מוצע להורים לרשום את הילדים שלהם לקייטנות ללא רישוי וללא הסמכה", מציינת עו"ד יעקובסון. לדבריה, זו עלולה להיות סכנת נפשות: "ההורים חייבים לוודא כי מדובר בקייטנה מפוקחת אשר עומדת בסטנדרטים שנקבעו על ידי משרד החינוך, הן מבחינת אנשי הצוות, הן מבחינת בטיחות הילדים והן מבחינת התכנים המועברים והתאמתם". קייטנה שאינה קבלה את ההיתרים הרלוונטיים, עלולה להיות מלכודת פיננסית להורים במקרה של נזק פיזי שיגרם לילד, מציין ורשה " תנאי מוקדם לקבלת ביטוח הוא הפעלת הקייטנה כחוק והדבר האחרון שההורה רוצה הוא למצוא את עצמו מתמודד בכוחות עצמו עם ההשלכות של פציעה קשה, חלילה".

אני מניח שיש חוזים שכוללים אותיות קטנות ומעצבנות. תני לי דוגמה לסעיף מעצבן במיוחד.

"על ההורים לוודא כי העלות שמוצגת להם כוללת את מלוא התשלומים הנדרשים ולא יידרשו תוספות שונות בגין ציוד, פעילויות מיוחדות, מזון, שתיה, ועוד. וזה קורה לא אחת. חשוב כי הנושא יובהר גם בכתב ולא להסתפק בהבטחות הניתנות בעל פה. בנוסף, יש לוודא את תקופת ושעות הפעילות, על מנת להימנע מאי הבנות. עו"ד ורשה מוסיף כי "מרבית הקייטנות כוללות פעילויות מיוחדות כמו פעילויות מים וספורט אתגרי. חשוב לוודא שפעילויות אלו כלולות בפוליסה המבטחת את ילדי הקייטנה ושהן לא מוחרגות בפוליסה".

אבא עם אמא לצד שני ילדים יושבים יחד ומשוחחים. ShutterStock
לחשוב טוב טוב לאן שולחים את הילדים/ShutterStock

הורה התחרט והוא רוצה לבטל את הרישום לקייטנה ולקבל את כספו חזרה. מה החוק קובע?

"על פי הוראות החוק ככל והרישום התבצע באינטרנט/טלפון, העסקה נחשבת לעסקת מכר מרחוק וניתן לבטלה תוך 14 יום מיום ביצוע העסקה, ובלבד שנותרו שבעה ימים שאינם ימי מנוחה עד מועד תחילת השירות. במקרה שהרישום נעשה באופן פרונטאלי, פנים אל פנים מול העוסק - יחולו תקנות ביטול עסקה ולפיהן ניתן לבטל את הרישום תוך 14 ימים מיום ביצוע העסקה ובתנאי שנותרו למעלה מ-14 ימים שאינם ימי מנוחה עד מועד תחילת הקייטנה . במקרה של ביטול בהתאם לתנאים רשאי העסק לגבות דמי ביטול בסך 5% או 100 שקלים, לפי הנמוך מביניהם".

כלומר, לאחר תחילת הקייטנה, אין חוק שמחייב על החזר כספי מסוים, במקרה של ביטול ביוזמת ההורים?

"לא. לפיכך, חשוב מאוד לברר, טרם הרישום, מהם תנאי הביטול של הקייטנה, האם מפעיל הקייטנה מאפשר גמישות בעניין ביטול הרישום עקב אי התאמה של הקייטנה לילד/ה? לגמישות שכזו יכולה להיות משמעות חשובה ביותר, בייחוד בתקופת זו של חוסר וודאות. בשורה התחתונה, על פי החוק, ברגע שהחלה הקייטנה, הביטול יעשה רק בהתאם למדיניות בית העסק ולכן חשוב לברר אותה לפני שנרשמים".

מה הדין אם לפתע יש שינוי בהוראות פיקוד העורף המחייב את סגירת הקייטנה?

"במקרה כזה יש לבדוק בהסכם האם הנושא הוסדר, זאת על מנת שלא ייווצר מצב בו ההורים יישאו בעלות הכספית בגין אותם ימים גם כאשר הקייטנה אינה ופעלת. חשוב להבין כי לא תמיד יזכו ההורים להחזר כספי מלא בגין ימים שבהם הקייטנה לא פעלה עקב הנחיות פיקוד העורף, שכן מדובר בסיטואציה של סיכול: למפעילי הקייטנה ישנן עלויות קבועות שהוצאו גם כאשר הפעילות עצמה לא התקיימה, על כן, קבלת ההחזר, ככל שיהיה, לא בהכרח יהיה מלא, היה ואין התייחסות לכך בהסכם ההתקשרות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הדס יעקובסון. תומר יעקבסון,
קייטנות ללא רישוי והסמכה? סכנה. עו"ד הדס יעקובסון/תומר יעקבסון
עו"ד אסף ורשה. שחר כלב,
לבדוק כל מה שאפשר. עו"ד אסף ורשה/שחר כלב

מה הדין במקרה בו הקייטנה פועלת אך המצב הבטחוני הורע וההורה חושש לשלוח את ילדו?

"ככל שהשירות ניתן כסדרו, גם אם החששות של ההורים מוצדקים, אין בהם כדי להקים לנו זכות לקבלת החזר כספי מבית העסק. לצד זאת, רצוי כמובן להימנע מרישום לקייטנה שאין בה מרחב מוגן, גם אם מדובר באזור שיש בו רגיעה יחסית, אך במקרה ולפתע תחול החמרה במצב הבטחוני, העדרו של מרחב מוגן יכול בהחלט להקים עילה לביטול הרישום ולקבלת החזר כספי יחסי, אך כאמור, ההחזר אינו אוטומטי וכדאי להסדיר את הנושא עוד לפני שנרשמים".

במהלך השנים נפצעו אין ספור ילדים במהלך השהות בקייטנה. מה ההורים יכולים לעשות על מנת להבטיח את שלום הילדים?

עו"ד יעקובסון: "חשוב לבדוק היטב את כל היבטי הבטיחות של הקייטנה. היכן נמצא המרחב המוגן והאם לילדים יש גישה בטוחה למרחב זה. כמו כן, היחס בין כמות הילדים לכמות המדריכים, מוסדר בהנחיות שקובעות חובת המצאות של מדריך אחד, לכל הפחות, על קבוצה של 25 ילדים. בנוסף, יש לברר באילו מתקנים פועלת הקייטנה ? מי מלווה את הטיולים? האם יש באתר הקייטנה חובש?"

עו"ד ורשה: "לרוב, שירותי ההסעה יינתנו באמצעות קבלן חיצוני. בהתאם לכך, ניתן בהחלט לבקש מנציגי המכירות שימסרו את שם חברת ההסעות לצורך בדיקתם אפילו באינטרנט. כמו כן, ניתן בהחלט לבקש ממארגני הקייטנה כי ימציאו בפניכם את קובץ נהלי הבטיחות שנכתב, הן לחברת ההסעות והן לנהג. ככל שלא קיים כזה קובץ או שמסיבה כזו או אחרת מפעילי הקייטנה אינם רוצים להציגו, יש בכך משום להוות תמרור אזהרה".

שלמה מוכתרי, נשיא ארגון הקייטנות של ישראל. איתן יוסף,
שלמה מוכתרי, נשיא ארגון הקייטנות של ישראל/איתן יוסף

מפחיד? בהחלט, אבל זה בדיוק הזמן להסתכל על חצי הכוס המלא. החל משנת 2017 ארגון הקייטנות של ישראל, החל להסדיר לראשונה את תחום הקייטנות בישראל, מתוך כוונה לחזק את החינוך הבלתי פורמלי ולפתח מיזמים חברתיים עבור הילדים ובני הנוער.

לדברי שלמה מוכתרי, נשיא ארגון הקייטנות של ישראל: "חלק מהפעולות של הארגון הוא לסייע בהליכי הרישוי והנגשת המידע להורים. קייטנה היא עסק הטעון רישוי, וכל מפעיל קייטנה חייב לקבל אישורים גם מהרשות המקומית וגם ממשרד החינוך. קבלת רישיון משמעה שהקייטנה עברה את הבדיקות המקדימות בתחומי הביטחון, הבטיחות והתברואה. קייטנה שאינה פועלת על-פי רישיון עסק כחוק - מסכנת את שלומם וביטחונם של הילדים".

חשוב להדגיש כי קייטנה היא מסגרת שפועלת בחודשי יולי אוגוסט, בה מתנהלת פעילות יומיומית מאורגנת של נופש וחברה, המונה 11 ילדים לפחות ופועלת מעל ליומיים. יש לשים לב שכח האדם שיועסק בקייטנה חייב לעמוד בתנאי החוק ולפחות 50% מכח האדם יהיה צוות בכיר בעלי תעודות מתאימות, והצוות הצעיר מכיתה י' ומעלה שעברו קורסי הדרכה / מנהיגות צעירה.

מוכתרי מוסיף: "לרשות ההורים עומדים מספר כלים על מנת למצוא מסגרות חינוך העומדות בתקנים. ארגון הקייטנות מסייע להורים על ידי הנגשת המידע ודרכי הרישום לקייטנות ומחבר אותם למנהלי הקייטנות. יחד עם זאת, על ההורה לוודא שהקייטנה עליה הוא מעוניין לרשום את הילד.ה עברה את כול ההכשרות הנדרשות והכשירה את הצוות לקראת פעילות הקיץ. זה המקום לציין שתהליך הוצאת רישיון לוקח זמן , בעת פתיחת הקייטנה על המנהל להחזיק את כול האישורים ולהציג בפני ההורים במידת הצורך".

לקבלת מידע נוסף על קייטנות מורשות לחצו כאן.

  • עוד באותו נושא:
  • קייטנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully