וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: התעשייה האווירית לא עושה מספיק נגד הונאות ומעילות

עודכן לאחרונה: 21.5.2024 / 21:54

מינואר 2019 ועד יוני 2023 אירעו בתע"א מעילות והונאות ובהם שימוש פרטי ברכוש החברה וזיוף החזרי הוצאות; שליש מהעובדים מעריכים שניתן לבצע הונאות ורבע מעובדי הרכש נשארים בתפקיד יותר שנים מהמותר. תע"א: "אירועים ישנים שטופלו, יש 'אפס סובלנות' בתחום"

בוידאו: התעשייה האווירית מכרה לסינגפור לוויין ריגול בכ-200 מיליון דולר/התעשייה האווירית

בחודש שעבר שוב דיווחה התעשייה האווירית על רווחי שיא: מכירות בשווי 1.43 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2024, גידול של 12% ורווח נקי של 135 מיליון דולר, זינוק של 48%.

הרבה כסף מתגלגל בחברה הממשלתית הרווחית ביותר, שמעסיקה יותר מ-15 אלף עובדים, עובדת מול 5,100 ספקים ומחזיקה ב-46 תאגידים, מהם 26 בחו"ל. האם יש מספיק פיקוח על שימוש לא ראוי בכסף הזה, מעילות והונאות? לפי דוח מבקר המדינה - לא.

המבקר מפרט שורה ארוכה של ליקויים, אם כי לא מדווח שאיתר מקרים כאלה בביקורת שלו בחברה. זאת למרות שבשנים האחרונות התפרסמו מספר פרשיות בתחום טוהר המידות בחברה: ב-2021 נדון חבר ועד ל-6 חודשי עבודות שירות לאחר שהואשם כי ניצל את כוחו כדי לדרוש ולקבל שוחד מספקיות מזון לחברה.

ב-2020 גילה תחקיר של "שומרים" כי דיווח בנקאי לרשות האמריקאית למאבק בפשיעה פיננסית חשף העברות בסך 155 מיליון דולר מהתעשיה האווירית לשתי חברות ששמן נקשר להלבנת הון עבור השלטון האזרבייג'ני ולחקירת שוחד באיטליה. ההעברות החלו להתבצע חודשים ספורים לאחר חתימה על עסקת ענק בין החברה לאזרבייג'ן.

התעשייה האווירית. --, אתר רשמי
הרבה כסף מתגלגל בחברה הממשלתית הרווחית ביותר, שמעסיקה יותר מ-15 אלף עובדים/אתר רשמי, --

המבקר מזכיר כי מעילה והונאה עלולות להסב לארגון נזקים כבדים, כגון הפסד כספי, פגיעה במוניטין, עיצומים רגולטוריים ואובדן לקוחות. כל ארגון חשוף למעילות ולהונאות ולא ניתן למנוע לחלוטין את הסיכון להתרחשותן. עם זאת, הארגון יכול לצמצם את הסיכון לכך באמצעות מגוון פעולות, ובהן יצירת תרבות ארגונית נאותה והעלאת מודעות לנושא בקרב העובדים והמנהלים בכל הדרגים; פיתוח תוכנית מוסדרת לגילוי מעילות והונאות, לטיפול בהן ולמניעתן; והטמעת בקרות ומערכות ייעודיות בארגון לשם התמודדות עם סיכונים אלה.

לפי המבקר, מינואר 2019 ועד יוני 2023 אירעו בתע"א אירועי מעילות והונאות, ובהם מקרים של דיווח שעות כוזב, מקרים של ניצול הרשאות לביצוע שינויים במערכות מידע, גניבה או שימוש פרטי ברכוש החברה וזיוף החזרי הוצאות. עם זאת, הסיכונים הנוגעים לאירועים אלה לא דורגו בחברה בין עשרים הסיכונים הגבוהים ביותר בסקר סיכוני מעילות והונאות משנת 2021, והדבר עלול להעיד על איכות הערכת הסבירות להתממשות הסיכונים. למרות זאת לעוסקים בתחום ניהול הסיכונים בחברה לא היה מאגר מסודר של המקרים.

בנוסף, למרות שרשות החברות קבעה כי חברות ממשלתיות בגודלה של התע"א יעסיקו מנהל סיכונים שזה יהיה עיסוקו היחידי, בתע"א הוטל התפקיד על סמנכ"ל הכספים העמוס ממילא, ושהתפקיד הנוסף עלול להעמידו בניגוד עניינים.

עוד בוואלה!

תתחילו לחסוך לכל המשפחה בהוצאות של הסלולר! בואו לשמוע עוד

לכתבה המלאה
טיל ראמפייג' מתוצרת התעשייה האווירית ואלביט. התעשייה האווירית, אתר רשמי
טיל מתוצרת החברה. עובדים משמשים שנים ארוכות בתפקידם בניגוד להנחיות/אתר רשמי, התעשייה האווירית

אחת השיטות העיקריות לצמצום מעילות היא רוטציה של עובדים בתפקידי מפתח, שיש להם גישה לכספי החברה ולנכסיה, כגון קניינים ואנשי חשבות וכספים. תחלופה של עובדים בתפקידים אלו עשויה להקשות על עובד המעוניין לבצע מעילה בנכסי הארגון. עם זאת, התע"א לא מיפתה תפקידים רגישים לצורך ביצוע רוטציה בין העובדים הממלאים אותם.

בפועל, בתחום הרכש לא מתקיים הליך רוטציה סדור ומנוהל, וכ-26% מהעובדים בתחום הרכש אינם עומדים בלוגיקת הרוטציה שנקבעה בהתאם להנחיית הנהלת החברה משנת 2011 ולעדכונה משנת 2017. כמו כן בתחום הכספים לא מבוצעת רוטציה, ויש עובדים שמשמשים שנים ארוכות בתפקידם, בהם 45 עובדים (כ-8% מכלל העובדים בתחום הכספים) המשמשים בתפקידם יותר מ-15 שנים.

שיטה נוספת היא באמצעות "קו חם" להגשת תלונות אנונימיות וכתובת לפניות עובדים בנושא טוהר מידות, עבור עובדים, לקוחות וספקים. עם זאת, בשאלון ששלח משרד מבקר המדינה לעובדי החברה ושעליו ענו יותר מ-2,000 מהם, עלה כי 55% מהמשיבים אינם ערים לקיומו של ה"קו החם".

עוד מציין המבקר כי לתע"א בעלות מלאה או חלקית ב-46 חברות בארץ ובחו"ל, אך רק ב-2021 החלה לקדם בהן תהליך לניהול הסיכונים וכי במועד סיום הביקורת (יולי 2023) נמצא כי קיימים פערים בבקרה של התע"א על חלק מהתאגידים המוחזקים על ידה. זאת למרות שעוד ב-2015 זיהתה בסקר סיכוני מעילות והונאות את הפערים האלה. בחברה גם מיישמים באיחור המלצות של אנשי הביקורת הפנימית שלה.

עם זאת ציין המבקר כי בחברה פועל רגולטורים שמובילה היועצת המשפטית, ובו משתתפים, גם מבקר הפנים, מנהל הסיכונים הראשי, סמנכ"ל ההון האנושי וממונה הביטחון, שתכליתו לעסוק בנושאים של טוהר המידות ומטרתו לטייב זרימת מידע ולבצע עדכונים בקרב הגורמים השונים בחברה הרלוונטיים לנושאים אלו.

חלק מממצאי הביקורת לא מפורסמים לציבור, לפי החלטת הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, שראשית למנוע פרסומים מטעמי ביטחון ואחרים.

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה כי "דוח מבקר המדינה סוקר אירועים ונושאים שרובם ככולם התגלו על ידי הגורמים השונים בחברה, נדונו וטופלו. לחברה מדיניות של 'אפס סובלנות' לאירועי מעילות והונאות אותה היא מיישמת באמצעות מערך ניהול סיכונים חוצה ארגון, איתן ויציב. החברה גאה ביכולות המערך ובעבודתו המעמיקה לשיפור מתמיד של תהליכים ובקרות פנימיים, במטרה לטייב כל העת את תהליכי העבודה בחברה ולמגר תופעות בתחום זה, כפי שבא לידי ביטוי עד כה. החברה רואה בדו"ח המבקר גם כלי שיאפשר לה לכייל בעתיד את עבודתה בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully