וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורבנות הלא צפויים של המלחמה: ילדי המשפחות הגרושות

26.5.2024 / 6:56

יוקר המחיה, מילואים ארוכים וקריסת עסקים הביאו למספר שיא של קרוב ל-12 אלף נשים קיבלו מביטוח לאומי מזונות באפריל, אחרי שהגרוש לא העביר להן מזונות: "גידול בפניות של גברים שמבקשים להפחית את גובה המזונות, מצפים לגל בקשות בנושא בסיום המלחמה"

בווידאו: עו"ד ירדן שלומי מסבירה על הליך גירושין/עריכה: זיו שטיינר

הקורבנות הלא צפויים של המלחמה: ילדי המשפחות הגרושות. התמשכות המלחמה, ימי מילואים רבים, קריסת עסקים ועלייה תלולה ביוקר המחיה הביאו לעלייה במספר הגברים הגרושים שלא משלמים את המזונות שנפסקו להם בבית המשפט.

11,860 נשים בישראל קבלו קצבת מזונות מהביטוח הלאומי בחודש אפריל 2024, מאחר והגבר שחויב בתשלום על פי פסק דין לא שילם להן את התשלומים הפסוקים. כך עולה מנתונים בלעדיים שמתפרסמים בוואלה כסף. על פי נתוני המל"ל, מדובר במספר הנשים הגבוה ביותר שנרשם בשנה האחרונה, אולם העלייה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד אינה גבוהה ועומדת על שיעור של 4%. עוד עולה כי סכום קצבאות המזונות ששולם במצטבר בשניים עשר החודשים שחלפו, עומד על כ-348 מיליון שקלים.

דמי מזונות ילדים אשר נפסקו על ידי בית המשפט או בית הדין הרבני, או שהוסכם עליהם בהסכם גירושין, שקיבל תוקף של פסק דין- מחייבים את הגבר בתשלומם. בה בעת, המציאות מלמדת כי גברים רבים אינם עומדים בחובתם זו, בין אם בשל חוסר מסוגלות פיננסית ובין אם בגלל חוסר רצון.

ילד יושב בין זוג הורים. ShutterStock
מציאות בעייתית מאוד/ShutterStock

"הרי מדובר על הילדים שלהם. בשר מבשרם"

כך או אחרת, לרשות אותן נשים שנאלצות "לרדוף אחרי הכסף", עומדות שתי אפשרויות: הראשונה: לפנות לביטוח לאומי שישלם קצבה, ובתנאי שהכנסתה מעבודה או מ"גמלה מחליפת שכר" לא עולה על הסכום המופיע בטבלאות שיעורי הקצבה. כמו כן, לא ניתן לקבל דמי מזונות מהביטוח הלאומי במקרה בו הכנסתה שלא מעבודה שווה או עולה על הסכום שהיא זכאית לו על-פי הטבלאות. במקרים אלו, עומדת לרשות האישה האפשרות לפנות להוצאה לפועל במסלול מזונות, בו אין צורך לבצע שום פעולה לאחר פתיחת התיק. ראש ההוצאה לפועל נוקט את ההליכים הנדרשים ביוזמתו.

"אין מה לעשות. יש חובה מוסרית ומשפטית לשלם מזונות וטובת הילדים קודמת לכל דבר. זה לא פשוט וליבי ליבי על כל אותן נשים", מציין עו"ד רונן דליהו, יו"ר פורום משפחה ארצי בלשכת עורכי הדין. לדבריו מזונות נפסקים לצרכים חיוניים ובסיסיים שצריך לספק לאישה ולילדים. "אם אחרי ההחלטה השיפוטית המזונות אינם משולמים זה יוצר בעיה כאובה ומטרידה. הרי מדובר על הילדים שלהם, בשר מבשרם שזקוקים לכספם בשביל להתקיים ולהתפתח. לעיתים, אם כל האמצעים בהם נעשה שימוש לא עזרו, אנו מגישים תביעות כנגד המעגל השני של המשפחה, ההורים והסבים של האב יחד".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
עו"ד רונן דליהו. יחצ,
בעיה כאובה ומטרידה. עו"ד רונן דליהו/יחצ

יחד עם זאת, חייבים להיות ערים גם למציאות הכלכלית במדינת ישראלית וגדיעת פרנסתם של בתי אב רבים כתוצאה מהמלחמה או סיבות אחרות ישנם לא מעט גברים שעוד טרום המלחמה התקשו לעמוד בנטל תשלום דמי המזונות, וכעת, לאור המצוקה הכלכלית אליה נקלעו רבים מהם, מצבם הפיננסי הוחמר משמעותית.

"כבר כעת אנו עדים לגידול מסוים במספר הפניות לבית המשפט ולבתי הדין הרבניים, בעיקר על ידי גברים, שמבקשים להפחית את גובה המזונות, לאור שינוי מהותי שחל בנסיבות כלכליות, שמצדיק את התערבותו", מציין עו"ד דליהו. לדבריו, הנחת העבודה היא כי עם תום המלחמה, מספרם יזנק. חששותיו, נטועים עמוק בתוך המציאות.

אינדיקציה למצב הבעייתי מתקבלת מנתוני משרד המשפטים, על פיהם, מאז דצמבר ועד סוף מרץ הוגשו 703 בקשות לפתיחת הליכים בעניין חברות, לעומת 472 בתקופה המקבילה בשנה הקודמת - עלייה של 49%. בסך הכול, בחצי השנה האחרונה הוגשו 935 בקשות - עלייה של 28% מהתקופה המקבילה.

סכום קצבאות המזונות ששולם. מערכת וואלה,
סכום קצבאות המזונות ששולם/מערכת וואלה
מספר הנשים ששולמה להן קצבה. מערכת וואלה,
מספר הנשים ששולמה להן קצבה/מערכת וואלה

האפשרות שנתונה לגברים (או לנשים], לפנות לבתי המשפט בתביעה להפחתת מזונות, מטרידה לא מעט נשים שסבורות כי גברים יעשו בזה שימוש פסול, במטרה להפחית את עול התשלום שמוטל עליהם: "צריך ממש להיזהר שבטעות לא ישפכו את התינוק עם המים ומרוב אמפתיה לחיילי מילואים, יתירו לרבים מהם לשלם פחות", נכתב בפוסט וויראלי בפייסבוק.

גם אבטלה זמנית אינה מהווה עילה להפחתת מזונות

עו"ד דליהו שופך מים מצננים: "ניתן לפנות לבתי המשפט בתביעה להפחתת מזונות רק במקרים שבהם מוכח שינוי נסיבות מהותי. שינוי מהותי משמעו ירידה דרסטית וארוכת טווח בהיקף ההכנסות בשיעור של עשרות אחוזים או גדיעה משמעותית של מקור ההכנסה. סביר להניח כי גבר שיצביע על ירידה זמנית של 20% בהכנסותיו בלבד, לא יקבל סעד מבית המשפט. לדבריו, גם פיטורים ואבטלה בת מספר חודשים, אינם מהווים עדין עילה מוצדקת להפחתת מזונות, אלא וככל שמדובר על שינוי חד במצב הבריאותי וביכולת ההשתכרות לטווח הרחוק".

בשורה התחתונה הוא ממליץ להורים שנתגלעו ביניהם חילוקי דעות בנושא לנסות ולהגיע להסדרים זמניים עד חלוף זעם ולבוא לקראת השני: "רק אם לא מצליחים להגיע להסכמות כדאי לעתור לבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully