וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייבים לחשוב על "היום שאחרי" בגזרה הכלכלית

ירון נוידרפר, טור אורח

26.5.2024 / 16:11

תוצאות על פני הוצאות: המלחמה מחייבת לאתגר את החשיבה לגירעון הגדל והאתגרים בתקציבי השירותים החברתיים

בצלאל סמוטריץ'. חיים גולדברג, פלאש 90
לייעל את הקצאת התקציב. שר האוצר בצלאל סמוטריץ'/פלאש 90, חיים גולדברג

בשנת 2022 הוציאה מדינת ישראל סכום עתק של 12 מיליארד שקל על שירותים חברתיים שנרכשו במיקור חוץ. האם הוא השיג את מטרותיו בקידום החוסן החברתי וסיוע לאוכלוסיות חלשות? המשבר העמוק שחווינו בשנה האחרונה, הקיטוב בחברה, אירועי ה-7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל" שפרצה בעקבותיהם, מחייבים אותנו לשנות את גישתנו למימון שירותים חברתיים.

התקופה הקרובה תהיה מאתגרת במיוחד לאור העליה בהוצאות הממשלה והירידה בהכנסותיה ממיסים. אתגרים עצומים אלה מחייבים חשיבה מחודשת והקצאת משאבים מדוייקת יותר. מודלים של תשלום על תוצאות מאפשרים לממשלה לייעל את הקצאת התקציב בעולמות החברתיים (חינוך, בריאות, רווחה ותעסוקה) ולהימנע מהוצאות תקציביות מיותרות על פרוייקטים שלא באמת משיגים תוצאות.

לפיכך, הטמעת עקרונות של תשלום עבור תוצאות, כעת וב"יום שאחרי", תאפשר למדינה להגדיל את המשאבים המופנים לצרכים החברתיים הגדלים, להגדיר תוצאות רצויות, לתמחרן ולתמרץ את הגופים המפעילים להשיגן בצורה חדשנית ויעילה. זאת תוך קידום שותפויות רב-מגזריות וגמישות תפעולית, החיוניות במיוחד בתקופה של אתגרים מתרבים ומשתנים.

ירון נוידרפדר. יחצ,
ירון נוידרפר/יחצ

המכון הישראלי לדמוקרטיה וקבוצת SFI הציגו בכנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה האחרון נייר הקורא להקמת שותפות רב-מגזרית שתתמודד עם אתגרי השעה ותמנף את המשאבים לשיקום ובנייה מחודשת, תוך הגדרת יעדים ממוקדי תוצאות. אנו כבר חצי שנה לתוך מלחמת "חרבות ברזל", ותקציב המדינה לשנת 2024 נבנה סביב תחזית גירעון שנתית של 6.6% (עוד לפני המלחמה). נתוני הגירעון העדכניים מציבים את האוצר במרחק של 0.4% בלבד מהיעד השנתי, וזאת כבר בתום הרבעון הראשון של 2024. סביר להניח שהגירעון ילך ויעמיק.

במקביל, הצורך בשירותים חברתיים, הן קיימים והן חדשים שנולדו בעקבות המלחמה, רק הולך וגובר. הקופה הציבורית תתקשה לממן את כלל השירותים והמענים הנדרשים בהתקשרויות ישירות לפי גישת התפוקות המסורתית. בעת משבר נדרש סינכרון בין העשייה הממשלתית לזו הפילנתרופית, על מנת ליצור מכפילי כוח בהשפעה ולמנוע בזבוז משאבים. בנוסף, שיטת תשלום עבור תוצאות מאפשרת איסוף נתונים נרחב וניתוחם לשיפור מתמיד של הרכש החברתי העתידי.

כיום, יותר מתמיד, אנו נדרשים לספק שירותים חברתיים איכותיים המכוונים לתוצאות עבור אזרחים רבים, ובפרט עבור אוכלוסיות מוחלשות. איכות השירותים הללו משפיעה ישירות על איכות החיים של מקבליהם ועל יכולתם למצות את הפוטנציאל הגלום בהם. הגיע הזמן לכונן חוזה חברתי חדש בין המדינה לאזרחיה, המבוסס על תוצאות ולא רק על תשומות. הידע והניסיון כבר קיימים - נותר רק לשנות פרדיגמה ולקבל החלטה אמיצה.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד קבוצת SFI

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully